سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
اختصاصی «فکرشهر»/رییس اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی استان در نشست خبری با اصحاب رسانه:
فکرشهر - اسماء بوستانی: رییس اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی استان در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: پیگیری های لازم جهت واردات دام از استرالیا به قطر، و در بعد به استان انجام شده است، زیر ساخت های لازم نیز صورت گرفته، بعد از واردات، مراحل تاییدیه بهداشتی آن انجام خواهد شد و بوشهر به عنوان پایولت واردات و صادرات گوشت گرم خواهد بود.
کد خبر: ۵۰۵۵۰
چهارشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۷ - ۰۷:۵۸

فکرشهر - اسماء بوستانی: رییس اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی استان در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: پیگیری های لازم جهت واردات دام از استرالیا به قطر،  و در بعد به استان انجام شده است،  زیر ساخت های لازم نیز صورت گرفته، بعد از واردات، مراحل تاییدیه بهداشتی آن انجام خواهد شد و بوشهر به عنوان پایولت واردات و صادرات گوشت گرم خواهد بود.

به گزارش فکرشهر، خورشید گزدرازی با بیان اینکه اگر بوشهر به عنوان پایولت برای سفرهای دریایی به کشورهای حاشیه خلیج فارس دیده شود، اسکله والفجر راه اندازی خواهد شد، ادامه داد: اگر این اتفاق بیفتد، در آینده فعالیت های تجاری می تواند با قدرت بهتری نقش آفرینی کند.

گزدرازی بندر آزاد را نیاز بوشهر دانست و افزود: موقعیت بوشهر نسبت به استان های دیگر بسیار بهتر است و قطعا می توانیم نقش مهمی در توسعه و بسته بندی محصولات داشته باشیم و می توانیم از فرصت هایی مانند معاف از مالیات استفاده کنیم.

رییس اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی در خصوص نوسانات یک سال گذشته نرخ ارز اظهار داشت: این نوسانات از اواخر سال گذشته شروع شد، با توجه به نوسانات، رویکردهای دولت و نشستی که در هیات دولت صورت گرفت، نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی از طرف هیات وزیران اعلام شد که ما به عنوان  فعال اقتصادی این را قبول نداشتیم؛ در بعد اعلام شد که هر کس به ارز وارداتی و خرید ارز نیاز دارد می تواند ارز را خریداری کند، در این برهه زمانی خیلی از کارها ثبت و سفارش می شد؛ به صورتی که تقاضای خرید ارز بالا گرفت، طوری که با ارائه یک برگ ثبت و سفارش می شد به بانک مراجعه و ارز را خریداری کرد، تا ۶ ماه بعد وقت بود که کالا وارد کشور شود، اما متاسفانه بسیاری از افراد ارز را دریافت می کردند و مرحله واردات و اقدام به واردات در خیلی از موارد صورت نمی گرفت.

وی افزود: پس از آن تقاضای ارز شدت گرفت و دولت با توجه به وضعیت، بازار ارز را غیر قابل کنترل دید، به همین دلیل نرخ ارز به نزدیک ۲۰ هزار تومان نیز افزایش پیدا کرد. بعد از آن دولت مدیریت کرد اما در حال حاضر با مشکل دیگری روبرو هستیم، کالاها اولویت بندی و کنترل ارز صورت گرفت، اما آن چیزی که هدف یک فعال اقتصادی بود صورت نگرفت، چرا؟ زیرا بسیاری از کالاها وارد گمرکات و بنادر کشور شدند، در حال حاضر خود گمرک بوشهر نیز شاهد وجود چندین هزار کانتینر در فضای اداره بندر است و امکان گرفتن ثبت و سفارش وجود ندارد. با همین رویه کاهش واردات داشتیم به صورتی که در ۸ ماهه اول سال ۹۷ حدود ۶۰ درصد افت کانتینر داشتیم و این افت با توجه به تقاضای خرید، خود به خود کاهش پیدا کرد.

گزدرازی با بیان اینکه در واحدهای تولیدی ما مشکل مواد اولیه وجود دارد و امکان گرفتن ثبت و سفارش حواله های ارزی محدود و انگشت شمار شده است، ادامه داد: با توجه به اینکه کشور قطر مورد تحریم هایی قرار گرفته و مطمئنا در رویکردهای سیاسی از آمریکا تبعیت می کند، با توجه به نیازشان و قیمت کالاهای ایرانی که با توجه به نرخ ارز با   کشورهای دیگر قابل رقابت است، از کالاهای ایرانی استقبال خوبی می کنند؛ به صورتی که مهم ترین مصالح ساختمانی آن ها با قیمت پایین از کشور ما خریداری می شود.

وی از نیاز استان بوشهر به یک هتل پنج ستاره خبر داد و اظهار داشت: ساخت هتل پنج ستاره ی خوب در برنامه قرار گرفته و بهترین مکان برای این هتل، ورودی شهر بوشهر تشخیص داده شده است که ان شاالله در یک تا دو ماه آینده فعالیت فیزیکی آن شروع خواهد شد.

رییس اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی از ایجاد دفتر مشترک ایران و قطر با هدف توسعه ی مبادلات این کشور خبر داد و عنوان کرد: این دفتر به مناسبت روز ملی صادرات، به صورت نمادین در اهواز ایجاد شد و اگر اکنون به این دفتر سر بزنید می بینید که هیچ خبری نیست.

گزدرازی افزود: موضوع ته لنجی در استان به دلیل افزایش قیمت ارز منتفی شده است و چیزی به نام ته لنجی در بنادر استان وجود ندارد.

وی با اعلام اینکه هیچ اعتقادی به صدور کارت های بازرگانی یکبار مصرف ندارم، افزود: اگر قرار است اصلاحی انجام شود، نیاز است مالیات ها واقعی شود تا بازرگانان به سمت این نوع کارت ها، و در برخی فرار از مالیات نروند؛ این موضوع را به دولت انعکاس داده ایم ولی تاکنون در این خصوص اقدامی صورت نگرفته است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر