سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
جستجو
آخرین اخبار جامعه
کد خبر: ۵۰۵۶۶
چهارشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۷

فکرشهر: عضو شورای مرکزی مجمع نیروهای خط امام گفت: امروز جامعه به روحانیونی احتیاج دارد که به علم روز مسلط باشند نه امام‌جمعه‌ای که اصلا نمی‌داند FATF‬ چیست.

به گزارش فکرشهر، خبرآنلاین نوشت: «اجرای قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان از سوی مجلس مصوب شد و در نهایت در دستگاه‌های مشمول این قانون شکل اجرایی به خود گرفت. چندی پس از آن امام‌جمعه بندرلنگه از مقام معظم رهبری درخواست کرد قانون بازنشستگی شامل ائمه‌جمعه هم بشود. وی با بیان این که حاضر است نخستین کسی باشد که از تریبون نماز جمعه با مردم خداحافظی کند، تاکید کرد: حتی اگر این قانون شامل همه هم نشود برخی باید داوطلب باشند تا جوانان با نشاط و پرتلاش در این جایگاه‌ها قرار بگیرند زیرا امثال ما کار خودشان را کردند و الان هم بهتر از این نمی‌توانند کار کنند.

در همین رابطه هادی غفاری درباره قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان درباره ائمه جمعه گفت: منع به‌کارگیری بازنشستگان درباره ائمه‌جمعه علاوه بر مبحث قانونی، از منظر اخلاقی هم قابل بحث است که باید از هر دو بعد مورد بررسی قرار گیرد. ائمه جمعه کارمند نیستند و فعالیت آنها شغل محسوب نمی‌شود. بنابراین از نظر قانونی و حقوقی قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان درباره ائمه‌جمعه قابلیت اجرا ندارد.

غفاری با تاکید بر این که فعالیت ائمه‌جمعه را می‌توان از نظر اخلاقی هم مورد بررسی قرار داد، یادآور شد: ما اگر اهداف قانونگذار را مد نظر قرار دهیم، متوجه می‌شویم که روح تصویب قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان پوست‌اندازی در نیروهای نظام است بر این اساس ما باید روحانیون جوان و تحصیلکرده را که با شرایط و علم روز آشنایی کامل داشته و زبان توده مردم را بهتر فهمیده و توده هم آنها را بهتر درک می‌کند، جایگزین روحانیون و ائمه جمعه که کهولت سن دارند، کنیم. واقعیت این است که بسیاری از ائمه‌جمعه باید صندلی خود را به افراد جوان‌تر واگذار کنند زیرا اظهارتشان تکرار مکررات بوده و حرف جدیدی برای گفتن ندارند ضمن این که مردم از حرف‌های تکراری آنها خسته شده‌اند.

عضو شورای مرکزی مجمع نیروهای خط امام افزود: این افراد در طول ۴۰ سال گذشته هر آن چه از نظر فکر و اندیشه داشته ارایه کردند و خروجی پس از انقلاب نتیجه عملکرد همین افراد است که تاکنون در جایگاه امام جماعت حضور داشتند. برخی از ائمه جمعه‌ای که طی ۴۰ سال گذشته تریبون داشتند فکر ، اندیشه و پیام نویی ندارند. این افراد حتی از یک مانیفست عملی قابل اجرا هم محرومند.

باید در حوزه روحانیت کادرسازی کنیم

عضو شورای مرکزی مجمع نیروهای خط امام در ادامه افزود: آیا قرار است ما در کشور هیچ نیرویی تربیت نکنیم؟ این که یک روحانی سی سال تریبون در اختیار داشته باشد، طبیعی است که گاهی حرف‌هایش به پایان برسد. بنابراین ما باید در حوزه روحانیت کادرسازی کنیم.

وی با بیان این که معمولا برای نماز خواندن عرف اجتماعی، افراد مسن‌تر را به عنوان امام جماعت می‌پذیرد، افزود: امام جماعت به عنوان کسی که مسئولیت نماز خواندن را بر عهده می‌گیرد می‌تواند یک فرد پاکدامن بدون در نظر گرفتن سن باشد اما برای سخنرانی جامعه به دنبال نیروی جوان است. طبیعی است که افراد در انتخاب بین این که پای صحبت کسی بنشینند که دیگر توانمند نیست و کسی که فکر و اندیشمند و طرح دارد، فرد دوم را بپذیرند.

غفاری با تاکید بر ضرورت توجه به نیاز جامعه در انتخاب ائمه جمعه گفت: باید نگاه کنیم ببینیم که جامعه چه کسی را می‌خواهد. آیا کسی را می‌خواهد که نتواند چهار کلمه حرف بزند؛ به طوری که نه تنها قادر به تلفظ FATF نباشد بلکه اصلا نداند FATF چیست.

وی با استقبال از پیشنهاد امام جمعه بندرلنگه برای اجرای قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان برای ائمه جمعه تصریح کرد: این که ما بگوییم در فلان وزارتخانه وزیر یا معاون وزیر جوان به کار گرفته شود، باید درباره برخی از ائمه جمعه هم این موضوع اجرایی شود زیرا جوان خلاقیت دارد. پیامبر اکرم در مسجد قبا جوان ۱۸ ساله‌ای را به امامت جماعت گذاشت؛ آن هم در جامعه‌ای که جوان محلی از اعراب نداشت. پس چرا ما نباید از این سنت پیروی کنیم؟

غفاری با بیان این که در مسجد الهادی این سنت را اجرایی کرده است، گفت: وقتی در تهران نیستم یا پسر ۴۰ ساله‌ام و در غیاب او یکی از جوانان ۲۰ ساله این وظیفه را برعهده می‌گیرد و همه مردم با طیب خاطر به او اقتدا می‌کنند. حتی در مواردی که خودم در مسجد هستم هم به این جوان اقتدا می‌کنم. من یک روحانی ۷۰ ساله به یک جوان ۱۹ ساله اقتدا می‌کنم که همه بفهمند ما نیاز به کادرسازی داریم.»

نظرات بینندگان
سید
|
-
|
چهارشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۲
احسنت...
ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر