سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
جستجو
آخرین اخبار اقتصاد
مطالب بیشتر
کد خبر: ۵۰۶۶۰
شنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۷ - ۰۴:۵۰

فکرشهر: یلدا برای ایرانیان تداعی کننده شبی است که خوان پر نعمت میوه، آجیل و خوراکی های متنوع آن در کنار قصه گویی و حافظ خوانی اقوام و آشنایان، بلندترین شب سال را به کوتاهی می‌کشاند، اما به نظر می رسد افزایش قیمت ها در سال جاری دورهمی ایرانیان را تحت شعاع قرار داده و به نظر می رسد امسال بیشتر ثروتمندان بتوانند یلدا و آیین هایش را متفاوت از دیگران بگذرانند اما چرا؟

به گزارش فکرشهر به نقل از ایسنا، با حضور در بازار و مشاهده قیمت اجناس و کالاها متوجه خواهید شد که قیمت انواع کالاهای مصرفی به ویژه مواد غذایی افزایش را تجربه کرده است اما فشار حاصل از تورم در سال جاری سبب شده با درآمدهای پایین کارمندی و کارگری،  بازارها، متاثر از شرایط بد اقتصادی جامعه دیگر رونق سال‌های پیش را به خصوص در آستانه شب یلدا نداشته باشد.

اعظم اینانلو، بانوی خانه داری که خرید آجیل شب یلدا را برای خود تحریم کرده، می‌گوید: شوهر وی کارمند بوده و درآمد آنان کفاف مخارج ماهانه آنها و فرزندانش را نمی‌دهد و برای کمک به شوهر خویش ناچار است در بیرون از خانه کار کند.

اینانلو در پاسخ به این پرسش که برای شب یلدا چه برنامه هایی را تدارک دیده است اظهار می کند: خرید آجیل و میوه های مخصوص شب یلدا برای خانواده ما میسر نیست و نمی توانیم شب یلدا را متفاوت از دیگر شب های سال سپری کنیم.

مریم محتشم، شهروندی دیگر در مورد خرید شب یلدا معتقد است: این مراسم امروزه تشریفاتی شده و تنها طبقه مرفه جامعه می توانند آن را اجرا کنند. امسال قیمت ها افزایش داشته و دیگر نمی توانیم شب یلدا را آن گونه که شایسته است سپری کنیم. بهتر است خانواده هایی که دارای اقوام بوده و در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند با تقسیم کردن هزینه های مراسم یلدا به منزل بزرگ فامیل رفته و علاوه بر کاهش هزینه خرید کالاهای شب یلدا، صله رحم را نیز به جای آورند.

اکبر حاصلی، یکی از فروشندگان و عمده فروشان آجیل و خشکبار به کاهش توان خرید اکثر اقشار جامعه اشاره و تاکید می‌کند:  سال گذشته در همین برهه زمانی وی چندین کامیون خرید خود را به اتمام رسانده بود و سفارش جدیدی برای شب یلدا تدارک می دید اما امسال هنوز نتوانسته نیمی از خرید خود را عرضه کند. قیمت ها سال به سال در حال افزایش است اما قدرت خرید مردم نسبت به سال گذشته روند کاهشی داشته و کمتر کسی توانایی برپایی چنین مراسمی را دارد.

خرید یک کیلو آجیل مناسب شب یلدا برابر با یک چهارم حقوق یک کارمند

وی با اشاره به قیمت نامانوس برخی آجیل‌ها نظیر پسته، فندق، گردو، بادام و تخم کدو، می‌گوید: خرید یک کیلو آجیل مناسب شب یلدا برابر با یک چهارم حقوق یک کارمند بوده که با هیچ منطق و معیاری قابل فهم نیست.

یکی از کارگران شرکتی با ابراز تاسف از میزان پرداخت حقوق و دستمزدها که توسط اداره کار تنظیم و ابلاغ شده است، اظهار می کند: تورم سالانه در کشور به شکل کاملا محسوس در حال افزایش است اما اداره کار، هیچ گونه همسان سازی در این خصوص نسبت به حقوق کارگران اعمال نکرده است.

علیرضا دانیالی، پایه حقوق در نظر گرفته شده برای کارگران را مغایر با شرایط اقتصادی جامعه دانسته و تاکید می کند: نه تنها حقوق کارگران متناسب با نرخ تورم محاسبه و پرداخت نمی‌شود بلکه تاخیر در پرداخت آن از سوی برخی شرکتها باعث نارضایتی جامعه کارگری کشور شده است.

این کارگر شرکتی با تصریح اینکه خانواده های کارگران بیشترین آسیب را در این میان متحمل می شوند،می گوید: قربانیان اول مشکلات درآمدی کارگران و کارمندان، خانواده های آنان هستند که مجبورند با شرایط نگران کننده جامعه کارگری کنار آمده و پاسوز تصمیمات غلط در این حوزه شوند.

دانیالی نیز برگزاری مراسمی نظیر شب یلدا و عید نوروز را مختص قشر مرفه می‌داند و معتقداست: کارگران امروز با مشکلات عدیده‌ای مواجهند که پاسداشت چنین مراسمی دیگر دغدغه به حساب نمی‌آید.

وی با اشاره به مزایای کارگران در سنوات گذشته و دوران شکوفایی اقتصاد و تولید خاطرنشان می کند: پیش از این بواسطه حمایت از تولید و شرایط اقتصادی بهتر، کارفرمایان بسته ها و سبدهای غذایی خانوار برای کارگران اختصاص می دادند که امروزه در کمتر کارخانه و شرکتی این امتیازات عرضه می شود.

دانیالی نقص مدیریتی و تصمیمات نادرست برخی مدیران ارشد کشور را پایه ریز مشکلات کنونی جامعه کارگری دانسته و تاکید می کند: چنانچه مشکلات جامعه کارگری مرتفع نشود چرخه های اقتصادی کشور از حرکت باز خواهند ایستاد.

قیمت آجیل حداقل 2 برابر شده است

اسماعیل حاجی ابراهیمی، رئیس اتاق اصناف شهرستان تنکابن، افزایش قیمت ها در بازار را همگام با نوسانات ارز دانسته و به خبرنگار ایسنا اظهار می‌کند: این التهابات تورمی در کل کشور غیرقابل انکار بوده و بسیاری از بازارها از آن تاثیر گرفته‌اند.

وی، ضمن اشاره به افزایش دو تا سه برابری محصولات غذایی در سال جاری می گوید: بازار میوه و آجیل نیز تحت تاثیر نوسانات بازار قیمت های متفاوتی را تجربه کرده و بسته به نوع کالا شاهد افزایش محصولات در این بازارها هستیم. افزایش قیمت برخی میوه ها ناشی از واردات است؛ میوه‌هایی مانند موز و آناناس به دلیل تولید بسیار محدود در کشور ناگزیر از واردات بوده و طبیعتا قیمت دلار در این محصولات اثر مستقیم دارد.

وی از قیمت بالای سیب در بازار سخن گفته و در تشریح دلیل گرانی آن تصریح می‌کند: این محصول به دلیل کاهش تولید در سال جاری که متاثر از برف بهاره و خشکی حاکم در کشور است در ظرفیت محدود تولید شد که به دلیل بالا بودن تقاضا و کمبود عرضه دستخوش افزایش قیمت شده است.

رئیس اتاق اصناف شهرستان تنکابن با اشاره به نزدیک شدن شب یلدا و افزایش تقاضا برای خرید محصولات تصریح می کند: از لحاظ تامین میوه و آجیل مشکلی وجود نداشته و طی تصمیمات انجام گرفته توسط اتحادیه های مرکز استان و کشور بر توزیع مناسب این کالاها تاکید شده است.

ابراهیمی تاکید می‌کند: با توجه افزایش چند برابری محصولات به ویژه مواد غذایی احتمال رکود بازار شب یلدا حتمی است چراکه قدرت خرید مردم نسبت به سال های گذشته به شدت کاهش یافته است.

وی در ادامه به افزایش قیمت مواد غذایی به ویژه آجیل شب یلدا اشاره کرده و یادآور می‌شود: قیمت یک کیلو پسته مرغوب در سال گذشته نهایتا به 70 هزار تومان می‌رسید اما در سال جاری این محصول با نرخ بالای 200 هزار تومان به دست مصرف کننده می رسد.

ابراهیمی افزایش حداقل 2 برابری قیمت ها در بخش آجیل را ناشی از نوسانات بازار دانسته و معتقد است: همه محصولات خشکبار و آجیل در کشور تولید داخل بوده اما وجود التهابات بازار، قیمت این محصولات را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

رئیس اتاق اصناف شهرستان تنکابن در ادامه با اشاره به قیمت میوه اظهار می کند: تنها تولیدات مرکبات شمال کشور هیچ تغییری نسبت به سال گذشته نداشته اما سایر محصولات اعم از صیفی‌جات و میوه‌ها حداقل 2 برابر شده اند.

ابراهیمی با ابراز نگرانی از تناقض موجود در افزایش قیمت محصولات و حقوق کارمندان نسبت به سال گذشته خاطرنشان می‌کند: چنانچه اوضاع کنونی ادامه داشته باشد، بازارهای کشور دچار رکود مطلق شده و شرایط به مراتب دشوارتری پیش روی مردم قرار خواهد گرفت.

رئیس اتاق اصناف شهرستان تنکابن در بخش دیگری از گفت‎وگو از اجرای گشت ویژه واحد بازرسی اتاق اصناف برای شب یلدا در بازار خبر داده و خاطرنشان می کند: از یک هفته منتهی به پایان آذر گشت ویژه برای نظارت بر قیمت ها شروع شده که اولویت در این بازرسی ها بازار میوه و آجیل است. نوسانات بازار در چند ماه اخیر سبب شد تا اعمال قوانین نظارتی به واسطه تغیر مکرر قیمت ها تحت شعاع قرار گیرد اما با متعادل شدن قیمت ها شاهد ثبات در بازار هستیم.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر