سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
جستجو
آخرین اخبار جامعه
کد خبر: ۵۰۶۶۲
شنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۷ - ۰۴:۵۵

فکرشهر: سخنان مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان واکنش‌هایی را در پی داشته است.

به گزارش فکرشهر، روزنامه شهروند نوشت: ««به دنبال شجره‌نامه امامزاده‌ها نباشید. باید به همه امامزاده‌ها ارادت داشته باشیم.» سه‌شنبه گذشته بود که حجت‌الاسلام رضا صادقی، مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان این جملات را گفت. همین سخنانش کافی بود تا بار دیگر بحث پرحاشیه به وجود آمدن امامزاده‌ها و روند رو به رشد هر ساله‌اش بار دیگر نقل مجالس شود. صادقی در بخش دیگری از سخنانش گفته: «برخی از امامزاده‌ها زیارتی و سیاحتی است، برخی از امامزاده‌ها بیشتر سیاحتی است، به همین دلیل است که روی گردشگری برخی از امامزاده‌ها از جمله آقا علی عباس فعالیت می‌شود. برخی امامزاده‌ها نیز همچون امامزاده اسماعیل تاریخی است و برخی برای تاریخی‌ بودن آن و برخی برای زیارت می‌آیند.»

همین حرف‌های او عاملی بود تا روز گذشته غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی، نایب‌رئیس فراکسیون مستقلین ولایی مجلس به آن واکنش نشان دهد و بگوید: «پرونده کشف امامزاده را یک جایی باید بست.» واکنش ایمن‌آبادی به صادقی تا جایی بوده که سخنان او را وهن در دین دانسته و گفته: «این‌ که یک امامزاده را سیاحتی بنامیم و یکی را زیارتی اصلا معنا ندارد. از رئیس سازمان اوقاف می‌خواهیم ورود کند و تذکر دهد. این سخنان وهن دین است.» این نماینده مجلس در بخش دیگری از سخنانش گفته: «کمتر از یک ماه پیش سازمان اوقاف بخشنامه‌ای کرد که دیگر امامزاده‌ها افزایش پیدا نمی‌کند ولی متاسفانه تعداد امامزاده‌ها همین‌طور در حال اضافه‌شدن است. از سازمان اوقاف می‌خواهم در این دکان‌ها را ببندد. در همین فاصله مجلس نهم تا مجلس دهم چندهزارتایی به آمار امامزاده‌ها اضافه شده است.»

ایمن‌آبادی پیش از این هم از جمله منتقدان پروپا قرص این روند بود.‌ سال ٩٣ هم او در سخنانی انتقادی نسبت به سازمان اوقاف و امور خیریه گفته بود: «در زمینه تولیت امامزاده‌ها و نحوه عملکرد سازمان اوقاف در دیگر مسائل اقتصادی جای سوال زیادی وجود دارد و به شکلی این سازمان به تنهایی پروانه ساخت، فروش و تغییر کاربری می‌دهد.»

ماجرای شجره‌نامه‌ها

سال گذشته حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمد شرفخانی، معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه در نشست خبری به مناسبت روز تجلیل از امامزادگاه و بقاع متبرکه گفت: «در کشور ۸۱۵۱ امامزاده داریم.»

او همچنین گفته بود: «از این تعداد امامزاده‌ای که در ایران وجود دارد، همه آنها جزو فرزندان امامان نیستند، بلکه برخی از آنها جزو نوادگان و چند نسل بعدتر آنها هستند، حتی برخی از فرزندان ائمه (ع) هیچ گنبد و بارگاهی در ایران ندارند.»

شرفخانی در ادامه با طرح این سوال که برخی می‌گویند این امامزادگان شجره‌نامه ندارند، عنوان کرد: «این مطلب اصلا صحت ندارد. بخش عمده‌ای از امامزادگان کاملا شجره‌نامه دارند و شجره‌نامه آنها برای مردم قابل رویت است. اگر برخی از آنها هم شجره‌نامه نداشته باشند، یک کتاب تاریخی که ثبت شده و کاملا معتبر است، حضور امامزادگان را تایید می‌کند یا شهرت محلی و قدیمی که سینه‌به‌سینه به ما رسیده است، ثابت می‌کند در این مکان امامزاده بوده است.»

گفته‌های شرفخانی در حالی است که مسعود روشن، کارشناس میراث‌فرهنگی در ‌سال ٩١ گفته بود: «بر اساس تحقیق میدانی سازمان اوقاف در رابطه با مستندات صحت امامزادگان کشور در سال ۸۹، بیش از ۸‌هزار بقعه در کشور موجود است که در برخی از این بقعه‌ها چند امامزاده دفن شده و در نهایت می‌توان گفت حدود ۱۰‌هزار امامزاده در کشور وجود دارد و از این تعداد حدود ۲‌هزار امامزاده سند و شجره‌نامه دارند.»

تهران، مازندران و شیراز مهد امامزاده‌ها

هر چند آمار دقیق و مشخصی از تعداد امامزاده‌های هر استان وجود ندارد، اما می‌توان به آماری رسید که در آن استان‌های با تعداد بالای امامزاده مشخص شده‌اند. آن‌طور که آیت‌الله نورالله طبرسی، نماینده ولی‌فقیه در مازندران اعلام کرده استان مازندران بعد از فارس بیشترین امامزاده را در کشور دارد و البته شهر دیگری که از آن به‌ عنوان شهر پرامامزاده نام برده می‌شود، تهران است. شهر تهران با حدود ٣٧ امامزاده بیشترین تعداد امامزاده را در محدوده شهری میان شهرهای ایران به خود اختصاص داده است و شهر امامزادگان است. تابناک هم در گزارشی در سال ٩٠ می‌نویسد: «استان اصفهان به دلیل شرایط آب‌وهوایی و تعدد مناطق روستایی یکی از پرامامزاده‌ترین استان‌های کشور پس از استان‌های شمالی کشور محسوب می‌شود. تنها در یکی از شهرستان‌های این استان به نام خوانسار حدود ۵ امامزاده وجود دارد که دو تن از آنها دو سال پیش یعنی در ‌سال ۸۸ طی اتفاقی نادر کشف شدند.»

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر