سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۵۰۶۸۱
شنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۷ - ۰۵:۴۲

فکرشهر: رئیس اتاق اصناف مرکز استان بوشهر گفت: به دنبال کاهش قیمت ارز نرخ کالاهای همراه ملوان در بوشهر 10 تا 20 درصد کاهش یافت.

به گزارش فکرشهر به نقل از ایرنا، مصطفی گراشی افزود: با کاهش و ثبات نسبی نرخ ارز بازاریان استان نیز به ادامه فعالیت خود امیدوار و رضایت نسبی پیدا کردند.

وی اظهارداشت: کاهش نرخ ارز در چند روز اخیر از حدود 200 هزار ریال به 100 هزار ریال باعث شده که چند شناور سفاری از اسکله های استان خروج و برای بارگیری به سمت امارات متحده عربی بروند.

گراشی ادامه داد: همین اتفاق موجب شد تا با کاهش 10 تا 20 درصدی قیمت انواع کالای ته لنجی در بازار بوشهر مواجه شویم.

وی یادآورشد: همچنین نرخ سوخت شناورهای سفاری از هشت هزار به پنج هزار ریال کاهش یافته که همین این امر نیز بر هزینه تمام شده کالای خارجی تاثیر مستقیم گذاشته است. 

رئیس اتاق اصناف مرکز استان بوشهر اظهارداشت: هنوز شمار زیادی از شناورهای سفاری از فعالیت تجاری خود در آینده اطمینان ندارند و شناورهای محدودی برای بارگیری از بنادر استان خروج کرده اند.

وی گفت: بازاریان بوشهر فاقد انبار نگهداری کالا هستند و روزانه یا هفتگی اقلام مورد نیاز خود را از عوامل توزیع (شناورهای سفاری) در بنادر دیر، کنگان، دلوار، گناوه و دیلم تهیه می کنند.

گرای اظهارداشت: عوامل توزیع کننده نیز به این دلیل که سالها خریدار این کالاها در دوبی بوده اند به صورت اعتباری کالاهای مورد نیاز استان وارد می کردند.

وی گفت: انتظار می رود با تداوم روند کنونی تا 10روز آینده با بازگشت همه شناورها به چرخه تجارت سنتی ته لنجی، شاهد کاهش قیمت بیشتری در بازار ته لنجی باشیم.

گراشی یادآورشد: در حالی که این اقلام هر روز با کاهش نرخ مواجه می شوند نرخکالاهای مشابه ایرانی آنها همه روزه در حال افزایش است.

وی گفت: بنابر اسناد موجود کالاهای مشابه ایرانی این اقلام از 20 تا 70 درصد افزایش نرخ داشته است.

گراشی افزود: در این زمینه شایسته است دولت در جهت حمایت از حقوق کسبه و بازاریان و مصرف کنندگان با اعمال نظارت بیشتر بر کالاهای ایرانی مانع افزایش نرخ آنها شود.

مصوبه ساماندهی ته لنجی در سال گذشته توسط دولت تصویب و آیین نامه اجرایی آن ابلاغ شد. 

براساس این مصوبه مقرر شد، هر ملوان در هر سفر (6 سفر در طول یک سال) 100 میلیون ریال کالا بدون پرداخت عوارض گمرکی وارد کند. 

بیش از 2 هزار شناور سفاری و باری در استان بوشهر فعالیت دارد که هرکدام از این لنج‌ها بین 6 تا 8 ملوان دارند و بیش از 12 هزار نفر بطور مستقیم در شناورها اشتغال دارند. 

35 تا 40 هزار نفر نیز در بازار شهرهای ساحلی از طریق خرید و فروش کالای ته لنجی فعالیت می کنند که با این احتساب خانواده های ملوانان و بازاریان حدود 160 هزار نفر از جمعیت یک میلیون و 132 هزار نفری استان بوشهر از طریق واردات کالای ته لنجی امرار معاش دارند.

 

 

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر