شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آغاز بیست‌ویکمین جشنواره قصه‌گویی
کد خبر: ۵۰۷۴۴
دوشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۷ - ۰۴:۰۷

فکرشهر: در مراسم گشایش بیست‌ویکمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی از مصطفی رحماندوست شاعر و نویسنده پیشکسوت ادبیات کودک و نوجوان تقدیر شد.

به گزارش  فکرشهر به نقل از ایسنا، غلامرضا امامی و فریدون عموزاده خلیلی در آیین نکوداشت مصطفی رحماندوست که در مراسم افتتاحیه جشنواره قصه‌گویی، دوشنبه (۲۶ آذرماه ۹۷) در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد، درباره این شاعر، نویسنده و مترجم کودکان و نوجوانان و خدمات او به ادبیات کودک و نوجوان صبحت کردند.

غلامرضا امامی در آغاز سخنرانی خود نخست با اشاره به گشایش گالری محمدطاها، شهید حادثه تروریستی اهواز گفت: من فهمیده‌ام که داعشیان هرگز شعر نخوانده‌اند و شعری آن‌ها را نلرزانده است که چنین جنایت‌هایی انجام می‌دهند.

این نویسنده و مترجم ادبیات کودک و نوجوان با بیان این‌که شاعران جهان را زیبا می‌سازند اظهار کرد: مصطفی رحماندوست خواسته است که در این سال‌ها از غم‌ها بکاهد و به شادی‌ها بیفزاید. کار بزرگ رحماندوست این است که زندگی را آسان گرفته. من از وقتی او را می‌شناسم راحت سفر کرده و هیچ‌گاه یارانش را تنها نگذاشته است.

فریدون عموزاده خلیلی نیز با طرح این پرسش که وقتی از مصطفی رحماندوست حرف می‌زنیم از چه حرف می‌زنیم، در پاسخ گفت: از یک معلم که به بچه‌ها و بزرگ‌ترها آموزش می‌دهد که چگونه شعر و قصه بنویسند و در واقع از یک مترجم،  نویسنده و شاعر حرف می‌زنیم؛ هرچند که رحماندوست همه این‌ها هست و همه این‌ها هم نیست.

این نویسنده ادبیات کودک و نوجوان سپس از کودکان و نوجوانان حاضر در سالن پرسید که به نظر شما فرق یک شاعر و نویسنده با یک آدم معمولی چیست؟، پس از آن‌که هر کدام از بچه‌ها ویژگی‌هایی از جمله داشتن تخیل را در پاسخ به این سوال عنوان کردند عموزاده خلیلی پاسخ داد: درواقع فرق شاعر و نویسنده با دیگر افراد این است که می‌تواند امکانات و چیزهای جدیدی را به جهان اضافه کند.

او افزود: یک شاعر و قصه‌نویس دائما در حال افزودن به جهان است، بنابراین برای ما خلق می‌کند و می‌آفریند. پس معیار ارزشمندی یک قصه‌نویس خوب برای ما این است که تا چه اندازه دنیای ما را زیباتر و بزرگ‌تر کرده است. یک شاعر همانند دیگر افراد تنها گل را بو نمی‌کند بلکه عطر آن گل را از طریق کلمات منتشر می‌کند تا همه این زیبایی را ببینند و این عطر را احساس کنند.

عموزاده خلیلی در ادامه با اشاره به این‌که شاعران ونویسندگان خشونت و رنج کودکان را هم با کلمات‌شان در جهان منتشر می‌کنند تا همه علیه این خشونت و رنج بایستند گفت: مصطفی رحماندوست قصه‌های زیادی نوشته که هر کدام از آن‌ها به جهان و زیبایی‌های آن افزوده است؛ این یعنی این‌که او بر گردن ما و بچه‌ها بیشتر از بقیه حق دارد.

او سپس بیان کرد: وقتی از مصطفی رحماندوست حرف می‌زنیم از کسی حرف می‌زنیم که جهان ما را بزرگ‌تر کرده، زیبایی‌های آن را بیشتر کرده  و بچه‌های جهان ما را با جهانی بزرگ‌تر آشنا کرده است.

در ادامه این برنامه آئین نکوداشت مصطفی رحماندوست با حضور فاضل نظری، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، غلامرضا امامی و فریدون عموزاده خلیلی برگزار شد. 

همچنین مصطفی رحماندوست در سخنانی به این‌که ۴۰ سال پیش قصه‌گویی را آغاز کرده است اشاره داشت و گفت: در آن سال‌ها نخستین‌بار با اضافه کردن یک درس دوواحدی با عنوان قصه‌گویی، به دروس دانشگاه علامه این کار را آغاز کردم و کتابی با عنوان قصه‌گویی نوشتم. «قصه‌گویی، اهمیت و راه و رسم آن» که البته بعد از سه سال دیگر اجازه تدریس آن را ندادند و من هم هنوز فرصت نکرده‌ام که آن را تصحیح کنم.

او افزود: این روزها سوالات مختلفی در این‌باره می‌شنوم که قصه‌گویی به نسبت قبل کمتر شده است؛ اما این‌طور نیست. قصه‌گویی نسبت به گذشته واقعا رواج پیدا کرده و حالا ۲۱ سال است که به عنوان یک جشنواره بین‌المللی برگزار می‌شود. هرچند که هنوز نسبت به دیگر جوامع به آن توجه نکرده‌ایم، اما اقلا به عنوان یک درس دانشگاهی است و حدود ۲۰ کتاب دارد.

رحماندوست با بیان این‌که قصه‌گویی در دنیا یک رسانه بسیار فراگیر است اظهار کرد: آن‌چه امروز درباره قصه‌گویی دارد اتفاق می‌افتد در گذشته هیچ‌وقت اتفاق نیفتاده و کسی هم فکرش را نمی‌کرد که قصه‌گویی از قصه گفتن پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها چنین رشدی پیدا کند.

این شاعر و نویسنده کودک و نوجوان به شیوه قصه‌گویی بدون سوژه اشاره کرد که عصر امروز در کارگاه‌های نخستین روز جشنواره قصه‌گویی اجرا و توسط او آموزش داده می‌شود.

او در پایان گفت: گسترش قصه‌گویی باعث گسترش مطالعه است و امیدوارم به روزی برسیم که بچه‌ها بیشتر قصه بخوانند.

همچنین در حاشیه این برنامه گالری محمدطاها به یاد این کودک شهید حادثه تروریستی اهواز افتتاح شد.


احترام برومند

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر