جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
رئیس مرکز تحقیقات کیفیت آب مطرح کرد
کد خبر: ۵۰۷۵۰
دوشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۷ - ۰۴:۲۳

فکرشهر: رئیس مرکز تحقیقات کیفیت آب، پژوهشکده محیط زیست دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به مهم‌ترین چالش‌های زیست محیطی اظهار کرد: مسائل زیست محیطی عامل ۱۷ درصد بیماری‌های کشور به‌شمار می‌روند.

به گزارش فکرشهر به نقل از ایسنا، پنل تخصصی علوم انسانی و محیط زیست به مناسبت هفته پژوهش صبح امروز در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد.

سیمین ناصری؛ رئیس مرکز تحقیقات کیفیت آب، پژوهشکده محیط زیست دانشگاه علوم پزشکی ایران در این نشست اظهار کرد: ایران دومین کشور پرجمعیت بعد از مصر در خاورمیانه و هجدهمین کشور از نظر وسعت و جمعیت در دنیا است وجمعیت ایران سالانه حدود یک میلیون نفر افزایش پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: ایران از جمعیت شهری ۵۹ میلیونی و روستایی ۲۰ میلیونی در سال ۱۳۹۵ برخوردار بوده است، این در حالی است که جمعیت شهری در سال ۹۰ حدود ۵۴ میلیون نفر بوده و جمعیت روستایی در پنج سال حتی یک میلیون نفر کمتر شده است.

ناصری اضافه کرد: نسبت جمعیت شهری به روستایی در ایران حدود ۲۰ درصد بیشتر از میانگین جهانی است و در حال حاضر ۷۴ درصد از جمعیت شهرنشین هستند که تا سال ۲۰۲۵ به ۸۷ درصد می‌رسد.

رئیس مرکز تحقیقات کیفیت آب، پژوهشکده محیط زیست، دانشگاه علوم پزشکی تاکید کرد:  در حال حاضر مهمترین چالش‌های زیست‌محیطی در ایران آلودگی هوا، کمبود و آلودگی منابع آب، تغییر اقلیم، پسماند، آلودگی مواد غذایی و حمل‌ونقل، سروصدا، آلودگی‌های نفتی، جنگل‌زدایی، فرسایش خاک و انقراض زیستی است.

ناصری خبر داد: ۲۴ درصد از بار بیماری‌ها در مدیترانه شرقی منتسب به عوامل محیطی است که البته این رقم در ایران ۱۷ درصد است.   در ایران آلودگی هوا هفتمین علت مرگ و میر است و تقریبا ۳۵ میلیون نفر در ایران در معرض سطوح مختلف آلودگی هوا قرار دارند.

وی با اشاره به تعداد روزهای ناسالم در تهران در سال ۲۰۱۷، گفت: افزایش و بهبود سیستم‌های حمل و نقل عمومی و کاهش تردد موتورسیکلت‌ها، حذف وسایل نقلیه فرسوده، بهبود کیفیت سوخت و هماهنگی بیشتر بین سازمان‌ها و مشارکت جامعه؛ راهبردهای کنترل آلودگی هوا در ایران هستند.

این مسئول اضافه کرد: از ۱۲.۶ میلیون مرگ منتسب به عوامل محیطی، ۸.۲ میلیون مرگ ناشی از بیماری‌های غیرواگیر است. متاسفانه برداشت بی‌رویه از منابع آب، تخصیص ناصحیح مصرف، مصرف ناکارآمد در کشاورزی، عدم توجه به برنامه آمایش سرزمین و آبهای مجازی، کاهش سرانه آب تجدیدپذیر و بالابودن سرانه مصرف آب از مهمترین چالش‌های حوزه آب است. در حال حاضر از مجموع آب تجدیدپذیر در ایران، حدود ۷۸ میلیارد متر مکعب آن برداشت می‌شود و در حال حاضر حدود ۵۰ درصد جمعیت ایران در معرض بحران آب قرار دارند.

به گفته این پژوهشگر حتی در ایران اتلاف آب در سیستم تامین آب شهری حدود ۳۵ درصد و ۲۰ درصد بیشتر از حد قابل انتظار جهانی است.

ناصری ادامه داد: همچنین ۸۵ درصد از مساحت ایران خشک و نیمه خشک است و این به خاطر تغییر الگوهای بارندگی و دما، تغییر در منابع آب، جنگل‌زدایی و ... بوده است. ایران در تولید دی اکسید کربن رتبه هشتم جهان را داراست.

وی در ادامه آمارهای دیگری هم ارائه کرد و گفت: میانگین سرانه تولید مواد زائد جامد در ایران ۶۴۰ گرم در روز و سرانه تولید مواد زائد جامد در ایران حدود ۷۰۰ گرم در روز است. روزانه ۵۴ تن زباله در ایران تولید می‌شود. سرانه تولید زباله تهران ۸۵۰ تا ۹۰۰ گرم در روز است، نرخ روزانه زباله تولیدی در تهران ۷۵۰۰ تن در روز است.   در ایران در ده سال گذشته استفاده از کودهای شیمیایی از ۲.۵ به ۵.۶ میلیون تن در سال افزایش یافته است.

  رئیس مرکز تحقیقات کیفیت آب، پژوهشکده محیط زیست، دانشگاه علوم پزشکی در پایان گفت: به هر حال آگاهی‌بخشی عمومی، افزایش فرهنگ زیست‌محیطی، انجام تحقیقات جامعه‌محور، تخصیص بودجه کافی برای حفاظت، مدیریت صحیح منابع آب، آمایش سرزمین و مدیریت فاضلاب‌ها و مواد زائد جامد شهری، تعامل با سایر کشورها، پیوند آب، انرژی و غذا راهکارهایی است که باید در پیش بگیریم وگرنه وضعیت از این بدتر می‌شود.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر