پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار جامعه
مطالب بیشتر
کد خبر: ۵۰۷۸۶
دوشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۷ - ۰۶:۱۹

فکرشهر: یک روانشناس بالینی با تأکید بر لزوم بسترسازی مناسب برای تربیت فرزندان در خانواده گفت: اگر فرزند در خانواده احساس "شخصیت" و "امنیت" کند، به سمت آسیب‌های اجتماعی نمی‌رود.

به گزارش فکرشهر به نقل از ایسنا، دکتر نصراله منصوری آسیب‌ها و بزه‌های اجتماعی را به یکدیگر مرتبط دانست و گفت: در بسیاری از موارد، وقتی با کسانی که مرتکب بزه شده‌اند، صحبت می‌کنیم اکثراً به این نکته اشاره می‌کنند که در محیط خانواده، بحث و درگیری داشتیم و پدر و مادرمان باهم مشکل داشتند و خانه، تبدیل به میدان جنگ شده بود و ما نیز "احساس امنیت" نمی‌کردیم.

وی تصریح کرد: افرادی که در چنین محیط‌های خانوادگی پرتنشی بزرگ می‌شوند، معمولاً دچار اختلال روانی و افسردگی می‌شوند و همین بیماری‌ها می‌تواند این افراد را به سمت و سوی آسیب‌های اجتماعی از جمله اعتیاد سوق دهد.

این روانشناس بالینی ادامه داد: احساس امنیت از خود امنیت بالاتر است یعنی انسان احساس کند در مأمنی امن قرار دارد. کودکان حالات عصبانیت، نزاع‌ها و هر کار خلاف و ناهنجاری را در حافظه خود نگه می‌دارند.

منصوری ادامه داد: منزلی که در آن انواع اختلاف‌ها و آسیب‌ها از جمله استعمال مواد مخدر توسط والدین در آن انجام شود جای امنی برای فرزند محسوب نمی‌شود؛ چرا که یکی از عواملی که می‌تواند زمینه‌ساز اعتیاد در فرزندان باشد، اعتیاد پدر و مادر یا هر دو آن‌ها است. بچه‌ها این اعمال را نظاره‌گر هستند و آن‌ها را تکرار می‌کنند. این رفتارها با یکدیگر مرتبط هستند و گاهی ممکن است در اثر استعمال مواد مخدر توسط فرزندان خروجی بدی را به نام "خودکشی" در این خانواده‌ها شاهد باشیم.

به گزارش روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر، وی با بیان اینکه یکی از عوامل اثرگذاری که انسان را به مسئله "نهیلیسم" و "پوچ‌گرایی" می‌رساند، اعتیاد است. گفت: اگر فرد در کنار اعتیاد، افسردگی و اضطراب داشته باشد، مصرف مواد مخدر در فرد افزایش می‌یابد. وقتی هم که میزان مصرف مواد به اوج برسد خطر در معرض قرار گرفتن فرد به اقدام خودکشی بیشتر می‌شود.

این روانشناس تصریح کرد: اگر بخواهیم جامعه از این آسیب‌ها دور باشد، باید ابتدا بسترسازی مناسب در منزل و در خانواده ایجاد شود و پدر و مادر بفهمند چگونه زندگی می‌کنند و چگونه با فرزندشان رفتار می‌کنند. اگر کار خلافی می‌کنند مثلاً مصرف مواد مخدر دارند، آن را کنار بگذارند و به فرزندانشان، از نظر شخصیتی و تربیتی توجه کنند تا احساس شخصیت و امنیت در او به وجود بیاید.

منصوری با تأکید بر لزوم پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی بیان کرد: باید آگاهی مردم را نسبت به عوارض اعتیاد افزایش دهیم و با کمک همه مسئولان نهادها و مردم در جهت کاهش آسیب‌های اجتماعی از جمله اعتیاد قدم برداریم تا بتوانیم انسانی را از آسیب‌ نجات دهیم.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر