شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۵۰۸۱۳
سه‌شنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۷ - ۰۵:۱۷

فکرشهر: کارشناس تغذیه شبکه بهداشت و درمان دشتستان گفت: مصرف نمک دریا به دلیل وجود فلزات سنگین تهدید جدی برای سلامت مردم است.

به گزارش فکرشهر به نقل از خبرگزاری صدا و سیما مرکز بوشهر، تهمینه خلفی افزود: مصرف نمک دریا به دلیل وجود فلزات سنگین همچون سرب، کادمیوم و جیوه تهدیدی جدی برای سلامت مردم است.

وی اضافه کرد: این فلزات سنگین باعث بروز انواع سرطان و بیماری‌های کلیوی می‌شود و عوارض جبران‌ناپذیری برای انسان به همراه دارد.

این کارشناس تغذیه تصریح کرد: متاسفانه تبلیغات ناآگاهانه و وسیع انواع نمک‌، سنگ نمک و نمک دریا با عنوان نمک‌های طبیعی و داشتن خواص درمانی، تبدیل به یک تهدید جدی برای مردم شده است.

وی گفت: مصرف نمک‌های غیر یددار و تصفیه نشده موجب بروز عوارض جبران‌ناپذیر کمبود ید و افزایش خطر ابتلا به انواع سرطان، بیماری‌های داخلی، کلیوی و گوارشی می‌شود.

خلفی ادامه داد: ناخالصی‌های موجود در نمک دریا همچنین موجب جلوگیری از جذب آهنِ مواد غذایی شده و در مادران باردار موجب تشدید ابتلا به کم‌خونیِ فقر آهن می‌شود.

وی بابیان اینکه کمبود ید در همه گروه‌های سنی موجب بروز عوارض و انواع بیماری می‌شود، گفت: هر چه سن فرد مبتلا کمتر باشد عوارض آن جبران‌ناپذیرتر است.

کارشناس تغذیه شبکه بهداشت و درمان دشتستان تصریح کرد: برای پیشگیری از ابتلا به فشارخون و بیماری‌های قلب و عروقی باید از نمک به کم و آن هم از نوع ید دار استفاده کرد.

خلفی تاکید کرد: میزان نمک توصیه‌شده در روز بر اساس استاندارد جهانی ۵ گرم برای بزرگسالان و 3 گرم برای کودکان است که شامل نمک اضافه‌شده در حین پخت غذا، نمک پنهان در غذاهای آماده، برخی سبزی‌ها محلی و مواد غذایی دیگر می شود.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر