جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۵۰۸۳۳
چهارشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۵

فکرشهر:  در راستای افزایش سهم اشتغال جوانان بومی استان بوشهر در صنایع و تاسیسات مستقر در سطح استان نیاز است که زمینه توانمندسازی مهارتی متقاضیان کار در این صنایع فراهم شود.

به گزارش فکرشهر از مهر،  استان بوشهر به عنوان میزبان صنایع بزرگ نفت و گاز و پتروشیمی تاکنون بهره لازم را از فرصت‌های اشتغال در این منطقه نبرده است و شاید یکی از مهمترین بهانه‌ها برای عدم استفاده از ظرفیت جوانان بومی موضوع نداشتن مهارت بوده است.

یکی از مصوبات سفر دولت احمدی‌نژاد به استان بوشهر، سهم ۵۰ درصدی اشتغال بومی‌ها در صنایع پارس جنوبی بود که تاکنون هیچ‌گاه محقق نشده است و اکنون هم کمتر از ۳۰ درصد از نیروهای شاغل در این منطقه بومی هستند.

یکی از مهمترین موضوعاتی که در مسیر اشتغال نیروهای بومی مطرح می‌شد این بود که کار در پارس جنوبی و صنایع این منطقه تخصصی است و نیازمند نیروی توانمند و ماهر است؛ هرچند که این موضوع هم بهانه‌ای بیش نبود و می‌شد برای مشاغلی مثل تدارکات و حراست و . . . که نیاز به مهارت چندانی نداشت از نیروی بومی استفاده کرد ولی بسیاری از آبدارچی‌ها و نگهبان‌ها هم از دیگر نقاط کشور به کار گرفته می‌شدند.

چندسالی است که طرح‌هایی برای مهارت‌افزایی نیروهای متقاضی کار استان بوشهر آغاز شده است و رشته‌های مورد نظر صنایع استان به ویژه صنایع نفت و گاز و پتروشیمی و همچنین انرژی اتمی را آموزش می‌دهند.

 

صنعت نیروی ماهر می‌خواهد

صنایع نیز حق دارند که در بکارگیری نیرو در صنایع خواستار استفاده از نیروهای توانمند باشند و در گزینش‌های خود به توانمندی افراد متقاضی توجه کنند و مهارت را عامل اصلی انتخاب مد نظر داشته باشند؛ هرچند گاها بسیاری از نیروها به صورت سفارشی گزینش می‌شوند.

سید پیروز موسوی مدیرعامل منطقه پارس جنوبی در ارتباط با مهارت‌افزایی نیروهای جویای کار گفت: اولویت اشتغال در پارس جنوبی با افراد بومی است و در این راه بایستی زمینه مهارت‌افزایی این افراد فراهم شود.

هادی هاشم‌زاده‌فرهنگ مدیرعامل مجتمع گاز پارس جنوبی نیز با اشاره به اینکه پارس جنوبی امانتی در دست همه مسئولان است، اظهار داشت: زمینه همکاری با آموزش فنی و حرفه‌ای در همه حوزه‌ها مهیا است.

یکی از اقداماتی که می‌تواند در راستای توانمندسازی نیروی کار و استفاده از ظرفیت جوانان بومی موثر باشد، توانمندسازی مهارتی این افراد در محیط کار است و حضور و کارورزی متقاضیان کار در محل صنایع است که نیازمند توجه بیشتر صنایع به این مهم است.

ارائه آموزش‌ها متناسب با نیاز صنایع

عبدالمجید دراهکی مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: استان بوشهر ظرفیت‌های بسیار مهمی دارد و تلاش شده تا برنامه‌های آموزشی متناسب با نیاز صنایع استان طراحی شود.

وی با اشاره به استقرار امکانات مدرن در کارگاه‌های مراکز آموزش فنی‌وحرفه ای استان بوشهر خاطرنشان کرد: بر اساس ظرفیت‌هایی که برای اشتغال در استان وجود دارد، دوره‌های مهارت‌آموزی نیز تدوین و برگزار می‌شود.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای بوشهر با بیان اینکه توسعه مهارت‌آموزی باعث کاهش بیکاری می‌شود، افزود: در تربیت نیروی انسانی ماهر مورد نیاز بازار استان بوشهر بر اساس نیازسنجی نیازمند همراهی لازم هستیم.

وی با بیان اینکه صنایع پارس جنوبی فرصت مناسبی برای اشتغال جوانان بومی استان بوشهر هستند، خاطرنشان کرد: آموزش فنی و حرفه‌ای منشا اشتغال و توانمندسازی افراد جامعه برای ورود به بازار کار است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر