جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۵۰۹۱۲
شنبه ۰۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۲

فکرشهر: افت شدید قیمت گوجه فرنگی کشاورزان بردخونی را نگران کرده است.

به گزارش فکرشهر از صداوسیما، مردم بردخون از ابتدای سال با هزاران امید و آرزو کار آماده سازی اراضی کشاورزی را آغاز کردند به امید اینکه بتوانند روزی حلال به دست آورند و نیاز‌های زندگی خود را تأمین کنند و در این مدت با اخذ وام وهزینه کرد سرمایه‌های زیاد تلاش کردند تا محصول خود را آماده و به بازار عرضه کنند.
حدود یک ماه از فصل برداشت گوجه فرنگی گذشته، اما مردم و کشاورزان با نگرانی این ایام را سپری می‌کنند و با وجود صرف هزینه‌های هنگفت، قیمت گوجه فرنگی به کمترین مبلغ رسیده که این قیمت جوابگوی تلاش‌ها و سرمایه گذاری آنان نیست.
ابوذر عباسی یکی از کشاورزان بردخونی در گفتگویی با بیان اینکه امسال هزینه‌ها بسیار افزایش یافته، گفت: ماه‌ها تلاش کردیم و شب و روز به انتظار برداشت گوجه فرنگی نشستیم و اکنون که محصول گوجه به ثمر رسیده خریداری نیست و حاصل دست رنجمان در حال نابودی است.
علی شهری دیگر کشاورز زیان دیده با بیان اینکه تنها منبع درآمد مردم بردخون کشاورزی است، افزود: همه باید تلاش کنند اقداماتی برای فروش محصول گوجه فرنگی با قیمت مناسب صورت گیرد تا کشاورزان بیش از این ضرر نکنند.
عادل خیاط گفت: دسترسی نداشتن به بازار مصرف و صادر نشدن محصول گوجه فرنگی باعث کاهش قیمت شده که می‌توان با حمایت کافی از کشاورزان و بیمه محصولات کشاورزی زیان‌های این قشر پرتلاش را جبران کرد، در صورتی که سایر محصولات حمایت می‌شود، اما از گوجه فرنگی حمایتی صورت نمی‌گیرد.

رضا خیاط نیز بیان کرد: با وجود اینکه گوجه فرنگی‌ها آماده برداشت است به علت کمبود کارگر یا قیمت بالای دستمزد کارگران فصلی، توان برداشت نداریم و محصولات به مرور از بین می‌رود البته سال‌های قبل کارگران افغان در مزارع کشاورزی فعالیت می‌کردند، اما امسال به علت افزایش قیمت ارز با کمبود کارگر افغان مواجه هستیم.
امام جمعه بردخون نیز با اشاره به اینکه بیشتر مردم این بخش به کشاورزی مشغولند، به لزوم توجه مسئولان استان به کشاورزان گوجه کار و حمایت مناسب از آن‌ها اشاره کرد و گفت: این روز‌ها گوجه بسیاری از کشاورزان منطقه فروش ندارد و کشاورزان بعد از چندین ماه تلاش، با فروش نرفتن محصول خود که برای آن زحمت کشیده و هزینه‌های زیاد متحمل شده اند روبه‌رو هستند.
حجت الاسلام سید حسین رکنی حسینی افزود: مسئولان در بین کشاورزان حضور پیدا کنند و پیگیر قضیه باشند.
وی با بیان اینکه کشاورز نیاز به حمایت دولت دارد، بیان کرد: کشاورزان انتظار دارند مسئولان از آنان حمایت کنند تا محصولی که با زحمت و هزینه‌های زیاد حاصل شده روی زمین نماند.
رکنی حسینی گفت: کشاورزی منطقه زمینه اشتغال افراد زیادی را فراهم کرده و اگر دولت و دلسوزان اقدام شتابانی نکنند این بخش صدمات جبران ناپذیر خواهد دید و بدهکاری‌های کشاورزان بیش از گذشته خواهد شد.
پارسال نیز کشاورزان به علت کاهش قیمت گوجه، نابودی محصول و نبود تقاضای گوجه فرنگی متحمل زیان‌های بسیاری شدند که امید به جبران داشتند، اما امسال نیز این مشکل وجود دارد و افت قیمت موجب افزایش بیکاری و نارضایتی کشاورزان و اقشار دیگر شده است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر