جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
اختصاصی فکرشهر/ تابوت ورزش دشتستان بر روی دوش مسوولین؛
فکرشهر - حیدر کاشف: در این یادداشت نه قصد دارم کلیشه هایی در اهمیت ورزش برای سلامتی را مطرح کنم نه صرفا بیانگر‌ یک نقد ژورنالیستی در حوزه ورزش باشم...
کد خبر: ۵۱۱۷۵
جمعه ۰۷ دی ۱۳۹۷ - ۰۵:۰۷

فکرشهر - حیدر کاشف: در این یادداشت نه قصد دارم کلیشه هایی در اهمیت ورزش برای سلامتی را مطرح کنم نه صرفا بیانگر‌ یک نقد ژورنالیستی در حوزه ورزش باشم.

این فقط تلنگری است به مسوولین ورزش شهرستان که شاید از چرت مرغوب غفلت و بی  خیالی  بیدار شوند و کمی هم  پیگیر یافتن نواقص و رفع ایرادات باشند .

مردم‌ برازجان خصوصا اهالی ورزش بهتر می دانند که سالهاست استادیوم پیر‌ این شهر‌ خیل تماشاگر را به خود ندیده و از دوران‌ اوج شور و‌ هیجان هواداران در سالن ها‌ مدتها گذشته است.

اما در این یکی دو سال اخیر که به همت جوانان تحصیلکرده ی این شهر، دوباره ورزش و به ویژه هندبال برازجان رمقی  یافته، توانسته حال و هوای گذشته و شور هواداری را زنده کند. همانگونه که پرسپولیس برازجان گرمای این مشعل نیم‌جان را زنده نگه داشته بود.

در چند هفته اخیر شاهد شروع مسابقات  لیگ یک هندبال بودیم. جایی که تیم‌ هندبال باشگاه «ستارگان دشتستان» برای صعود به لیگ برتر با رقبای بعضا متمول خود رقابت می کند.

در دو هفته نخست که ستارگان میزبان حریفان خود بود، شاهد استقبال چشمگیر هوادارن و قشرهای مختلف مردم از این‌ بازی ها بودیم. حضور انبوه تماشگران مشتاق درحالی‌ بود که برخی مسئولین یا اصلا توجهی به این رویداد ورزشی مهم نداشتند یا ظاهری و برای رفع تکلیف و احتمالا برای عقب نماندن از رقبای سیاسی و صد البته عکس گرفتن جلوی دوربین ها چند دقیقه ای به سالن آمدند، نشستند و رفتند. در یک کلام: حضوری ظاهری و بدون کوچکترین حمایت. 

ناگفته نماند همین حضور مردم و انگیزه عمومی هم‌ مدیون شورای شهر و شهرداری بودیم که در این مدت تنها حامیان ستارگان دشتستان بودند و معلوم نبود اگر این حمایت ها هم نبود سرنوشت این‌ تیم به کجا ختم می شد.

علاقه مندان به ورزش قهرمانی خوب می دانند که حضور در مسابقات سراسری بدون حمایت های مالی امکانپذیر نیست. اما متاسفانه در نشست خبری باشگاه ستارگان دشتستان شنیدیم که در سال جاری  اداره ورزش استان و شهرستان برای این مسابقات حتی یک ریال هم به ستارگان  کمک مالی  نکرده اند. شوربختانه باز هم در این نکته با سرنوشت غم انگیز پرسپولیس برازجان مشترک هستند.

تیمی که در‌ یک قدمی لیگ برتری شدن است و همه به ارزش و دستاورد های بعدی این اتفاق واقفیم، در کمال شگفتی حق استفاده کافی از تنها سالن استاندارد شهر را هم ندارد. تنها سه جلسه تمرینی آن هم از صدقه سر رایزنی های معاون سیاسی فرماندار امکان پذیر گردید.

ایرادات سالن امام خمینی (ره) در هفته نخست آنچنان وضعیت ناخوشایندی داشت که صدای همه تماشاگران را درآورده بود. از نور ضعیف سالن تا چکه کردن سقف و خاموش بودن تابلو اسکوربورد همگی جلوه های غم انگیزی از عدم مدیریت و ناکارآمدی اداره ورزش شهرستان بود. شاید باور نکنید اما به دلیل خاموش بودن  اسکوربورد سالن، تقریبا اکثر تماشاگران نتیجه بازی را بعد از مسابقه و از طریق خبرگزاری ها متوجه شدند.

مشکلات مالی ستارگان به همین جا ختم نمی شود. تماشاگران بازی هفته دوم با تیم‌ بهبهان شاهد تاسف برانگیزترین صحنه در این رقابت ها بودند، جایی که در یک درگیری پیراهن بازیکن‌تیم‌ ستارگان پاره شد اما چون ‌ پیراهن اضافه نبود، بازیکنی با اندام درشت از‌ سر اجبار پیراهن‌ بازیکن‌ ذخیره ی تیم را با دو سایز کوچکتر پوشید که همین لباس تنگ علاوه بر اینکه جلوی‌ مانور‌ آزادانه این بازیکن را گرفته بود باعث وهن و به سخره گرفتن تیم محبوب دشتستانی گردید. 

لازم به یادآوری است که مدیرکل ورزش و جوانان استان سال گذشته در جلسه شورای شهر قول بیست و پنج میلیون تومان کمک هزینه خرید البسه برای تیم ستارگان داده بودند که تنها شش میلیون تومان از جانب اداره ورزش و جوانان شهرستان تخصیص یافت که همان هم امسال محقق نشده است.

اما اوج این نداری ها در هفته سوم‌ و در ماجرای سفر به ماهشهر بود.باشگاه ستارگان حتی از کرایه یک اتوبوس هم عاجز بود و بازیکنان با چند خودروی شخصی برخی هواداران و اعضای تیم به این شهر سفر کرد.

در این سفر برخی مخارج اقامت و وعده های غذایی هم‌ به سختی فراهم و پرداخت شد. ادامه این روند نتیجه ای جز جا ماندن از سفرها و حذف از مسابقات ندارد.

جای سوال از مسولین ورزش شهرستان و استان است که اولویت شما چیست؟ آیا لیگ‌ برتری شدن یک‌ تیم هندبال و سرازیر شدن سیل توجهات به استعدادهای هندبال این شهر در کارنامه مدیرتی شما جایگاهی ندارد؟ آیا انصراف تیم‌ پرسپولیس از‌مسابقات سراسری هم جزیی از کارنامه ی کاری شماست؟

چه امر فرهنگی و اجتماعی به اندازه گردهمایی مردم حول یک ‌تیم ورزشی توان کاهش آسیب های اجتماعی و تاثیر بلند مدت را بر شادی جمعی مردم دارد؟

در سال های مدیریتتان بر ورزش این شهر چه کارنامه ی درخشان تری نسبت به لیگ برتری شدن یک تیم تحت مدیریت شما از خود به جا خواهید گذاشت؟

آیا وقت آن نیست به عنوان متولیان و مدیران ورزش استان و شهرستان دشتستان در رفتار و نوع نگاه خود نسبت به جوانان این شهر تجدید نظر کنید؟

براستی دلیل بی توجهی اداره ورزش به درخواست مسئولان  برای حمایت از تیم‌ ستارگان و خساست در تخصیص هزینه های مورد نیاز این باشگاه چیست؟ 

پاسخگوی عدم صعود به لیگ‌ برتر در عین شایستگی و‌ خشکیدن دوباره ذوق و استعداد جوانان دشتستانی  برای حمایت و حضور در ورزشگاه چه کسی است؟

جوابگوی عدم حضور و انصراف تیم پرسپولیس برازجان از رقابت های دسته سه فوتبال کشور کیست؟ آیا نابودی این دو‌ تیم توجیهی قانع کننده خواهد داشت؟ در این شرایط نباید از کوچ ورزشکاران از این شهر و خاموشی و رخوت استادیوم‌ پیر تختی گله مند بود. 

آیا مدیران اداره ورزش و جوانان شهرستان نسبت به مسولیت و وظایف خود در قبال ورزش قهرمانی( که در شرح وظایف  معاونت توسعه ورزش قهرمانی وزارتخانه تصریح شده است) آگاهی دارند؟

آیا در جهت تحقق این مسولیت ها قدم مثبتی برای این دو‌ تیم برداشته شده است؟ 

جز این است که یکی از مهمترین وظایف این معاونت و‌ صد البته مدیریت ورزش و جوانان شهرستان و استان، جلب و جذب سرمایه گذار برای توسعه ورزش قهرمانی است؟

یقینا اگر حمایت عاجل صورت نگیرد، یکی پس از دیگری ستارگان این شهر رو به خاموشی می گذارند و دوباره ورزش برازجان به قهقرا سقوط خواهد کرد.

 البته نام مدیران در هیاهوی تغییرات مدیریتی فراموش خواهد شد، اما نام نیک و قدم های مثبت و تاثیرات بجامانده از هیچ مسئولی از‌ حافظه ی این مردم قدرشناس پاک نخواهد شد. پس تا  دیر نشده فکری برای ادامه حیات این پیکره نحیف ِ رو به ممات کنید.

نظرات بینندگان
شهروند دوستدار ورزش
|
-
|
جمعه ۰۷ دی ۱۳۹۷ - ۰۵:۲۸
درود بر این قلم بازم خدا رو شکر انسان های شریفی هستند که بخشی از واقعیت تلخ ورزش شهرستان و سوء مدیریت متولیان ورزش رو با قلم زیباشون یادآور شوند.
علی جابری
|
-
|
جمعه ۰۷ دی ۱۳۹۷ - ۰۵:۳۹
یکی نیست به رییس اداره ورزش بگه چطور این همه پیشرفت هندبال رو نمی‌بینی از کاری که امثال سه کناری برای شهرشون می کنند یاد بگیر این پست ها برای هیچ کس ماندگار نیست فردا میخوای تو چشم مردم شهرستان نگاه کنی روت میشه
ورزشکار اهل دالکی
|
-
|
جمعه ۰۷ دی ۱۳۹۷ - ۰۵:۵۱
حاجی کمارج بچه شهر ماست ولی واقعا مدیر خوبی نیست نه تنها تیم های برازجانی رو ندیده بلکه شهر خودش رو هم نمی بینه یا حداقل یک عده خاص رو فقط می بینه که تعریفش رو میدن فقط دست سایت شما درد نکنه که صدای مردم شهرستان هستید  
احمد رضایی از علی آباد
|
-
|
جمعه ۰۷ دی ۱۳۹۷ - ۰۵:۵۵
نوشته خوبی بود.ایکاش که این استعداد ها برازجون نبودن .حداقل غصه ترک نمیشدیم
ورزش دوست برازجانی
|
-
|
جمعه ۰۷ دی ۱۳۹۷ - ۰۶:۱۱
جوانان دشتستان در رشته هندبال دشتستان بسیار توانمد هستند  امیدوارم کمی بیشتر دیده بشن  و با حمایت لازم امسال صعود کنند 
برازجان
|
-
|
جمعه ۰۷ دی ۱۳۹۷ - ۰۶:۱۶
انشااله با حمایت بیشتر مسعولان مشکللات این دو تیم نماینده شهرستان هر چه زود تر حل بشه و بتونن موفق. باشند
ناشناس
|
-
|
جمعه ۰۷ دی ۱۳۹۷ - ۰۶:۵۴
مسئولین شهرستانی هر سال ادعا که بودجه ای که به فرمانداری دشتستان تعلق گرفته بیش از100میلیارد است و از این حرفها پس چرا با وجود این وضعیت امکانات ورزشی این شهر اینقدر درب و داغون هست چرا حمایتی از تیم های ورزشی این شهر نمیشود که بکلی منحل شده‌اند نماینده ما  آقای سعادت هم که سخت مشغول قانون گذاری هست و مشکلات حوضه انتخابیه اهمیتی نداره 
اردشیر پیشکسوت
|
-
|
شنبه ۰۸ دی ۱۳۹۷ - ۰۱:۱۱
کمارج خودش آدم خوبی هست این مشاوران و اطرافیانش هستند که اون رو دارند خراب میکنند حاج علی تا دیر نشده به خودت بیا تا به سرنوشت قبل از خودت دچار نشی نزار پرسپولیس که تیم خودت هست نابود بشه هندبال هم داره خوب کار میکنه کمکشون کن
ورزشکار
|
-
|
شنبه ۰۸ دی ۱۳۹۷ - ۰۲:۴۱
برادر شما رزومه کاری جناب کمارنج رو با کدام مدیر مقایسه میکنی؟با آقای معلم یا حاجیانی؟چرا اینقدر زود فراموش میکنیم و بدتر از اون که کارهای انجام شده در زمان آقای آزاده و کمارنج را نمیبینی؟۵۰ میلیون کمک به ستارگان رو با نامه آقای کمارنج به این باشگاه دادن،چرا همش دارین هندبال رو با فوتبال قیاس میکنید،چند نفر برای دیدن هندبال به سالن میان؟فقط تعدادی به زور پیامک التماس،نکنید،بی انصاف نباشید،به خدا حق ما مدیرانی چون حاجیانی هستن که تو اداره قند هم پیدا نشه چه برسه به پول و ساخت سکو و تجهیز اماکن
مرخصی
|
-
|
شنبه ۰۸ دی ۱۳۹۷ - ۰۳:۱۷
متن رو امروز صبح خواندم ولی چیزی ننوشتم چون که فکر میکردم مسئولان پیگیر هستند و ممکن هست مشکلات حل بشه برای این دو تیم شایسته شهرمون
آخ چی بگم که الان یکی از همکاران که تو فضای مجازی دیده بود بهم گفت که مسئول ورزش شهر رفته مرخصی اونم تا سه شنبه آخه ملت رو چی فرض کردی آقای مسئول الان باید مرخصی باشی یا پیگیر مشکلات تیم های شهرت فرماندار ،متولی کجایید شما که مسئول ورزشتون رفته مرخصی تو این اوضاع وای خدا ما چقدر بدبختیم...
یوسف مرادی
|
-
|
شنبه ۰۸ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۹
سلام نمیدونم کسی که مطلب رو نوشته کی هس ولی بازی اول تیم ستارگان تو سالن بودم واقعا خجالت کشیدم از اینکه این سالن شهر ماست بازی دوم رو با چن نفر از دوستان اومدیم فقط اسکوربورد روشن بود ولی وضعیت سالن واویلا مسئول ورزشی که نتونه یه سالن رو برای تیم شهرش آماده کنه مسئول نیست ای کاش ورزشکاران شهر ما بیشتر حمایت میشدن
محمد شریفی
|
-
|
شنبه ۰۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۳
سلام و درود بر قلمی که رنج‌نامه ورزشی دشتستان فراموش شده و بی عدالتی در استان را رشته تحریر درآورده ، البته که دشتستان و فرزندان آن با تمام وجود وتلاش در تاریخ خواهند ماند،
روح الله اسدی
|
-
|
شنبه ۰۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۹
تا این باند و باندبازی تو ورزش ما هست به جایی نمیرسیم.دلشون به چهارتا مسابقه طناب کشی خاشه.
مهدي
|
-
|
شنبه ۰۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۷
سلام چقدر زيبا

از عزيزان فكرشهر يه درخواستي دارم، هئيت هاي ورزشي را هم مورد بررسي قرار دهند ماهم مي ناليم از اين بي عدالتي ها
محمد ناصری
|
-
|
شنبه ۰۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۲
یکی نیست به مدیر کل ورزش بگه مگه دشتستان جزئی از استان بوشهر نیست این همه رایزنی و کمک به تیم های بوشهری بس دیگه به تیم های ما هم کمک کن پرسپولیس رو دریاب که اگه شرکت نکنه با مردم دشتستون در افتادی و اگه هندبال نره لیگ برتر همه در اتاقت رو ول نمیکنیم
روح الله
|
-
|
شنبه ۰۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۱
سلام ضمن تشكر از سايت خوبتون يه خواهشي دارم روساي هيئت هاي ورزشي دشتستان  با سابقه كار در اون رشته را  معرفي كنيد
اردشیر پیشکسوت
|
-
|
يکشنبه ۰۹ دی ۱۳۹۷ - ۰۲:۲۲
بابا جمع کنین این عوام فریبی رو کل پول کمک به ورزش رو شورا داده چه ربطی به کمارج داره ایشون بره مرخصی اونم تو شرایطی که تیم خودش داره منحل میشه مرد حسابی تا کی دیگه بس کنین وظیفه اداره ورزش به عنوان متولی چی هست
مگه سال های قبل که شورا پول نمیداد ورزش و متولیان اون چیکار میکردن

همین شما هستید که پرسپولیس امروز رو نابود کردید
حالا فقط مونده ستارگان اون رو هم نابود کنید بعد کل پول ها برای شما هم پول های اداره ورزش هم پول شورا
ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر