پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
مدیرکل امور بانوان استانداری بوشهر:
کد خبر: ۵۱۷۱۳
پنجشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۹

فکرشهر:  مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری بوشهر بر ضرورت برندسازی و استانداردسازی محصولات و تولیدات روستایی تاکید کرد.

به گزارش فکرشهر از مهر، مریم آذرشب ظهر پنجشنبه در نشست هم اندیشی زنان کارآفرین روستایی تنگستان اظهار داشت: با توجه به نگاه ویژه و اهتمام استاندار بوشهر به مسائل حوزه زنان و خانواده، در تنظیم برنامه سفر، نشستی با بانوان کارافرین و مشتاق به ایجاد کسب و کار پیش‌بینی شد که با هدف تسهیلگری و رفع موانع در مسیر کارآفرینی و کسب و کار بانوان در جمع شما بانوان توانمند هستیم.

وی اضافه کرد: تمرکز و رویکردمان در این سری از نشست‌ها توانمندسازی اشتغال محور بانوان روستایی، ارائه آموزش‌های حرفه‌ای و برگزاری دوره‌های تخصصی تربیت تسهیلگران و مشاوران حرفه‌ای کسب و کار و کارآفرینی با هدف روان سازی فرآیند و مسیر اشتغال پایدار روستایی با اولویت بانوان، اجرای طرح تحول توانمندسازی بانوان روستایی بصورت پایلوت (آزمونه) در نقاط شناسایی شده در سطح استان با توجه به شاخص هایی چون نرخ بیکاری شهرستان‌ها است.

برگزاری دوره های آموزشی و مهارتی

آذرشب خاطرنشان کرد: علیرغم برگزاری دوره های آموزشی و مهارتی، به دلیل عدم متناسب‌سازی آموزش‌های ارائه شده با ظرفیت ها و قابلیت های روستا و روستانشینان و عدم توجه به بازار عرضه و تقاضا، مهارت‌ها منجر به کسب و کار و تولید ارزش نشده‌اند؛ بنابراین تهیه و ارائه الگوی مناسب اشتغال بانوان روستایی توسط متولیان و سازمان های ذیربط با توجه به ظرفیت‌ها و قابلیت‌های بومی و محلی روستاهای استان ضرورت دارد.

مدیرکل امور بانوان استانداری بوشهر بر ضرورت برندسازی و استانداردسازی محصولات و تولیدات روستایی، لزوم افزایش سطح آگاهی بانوان با انگیزه روستا و مدیران و اعضای صندوق های اعتبارات خرد روستایی برای ایجاد مسیر درآمدزایی و فعالسازی و پویایی صندوق های خرد روستایی، بدلیل نقش کاربردی صندوق ها در بستر کارآفرینی بانوان روستایی، ضرورت برگزاری دوره های آموزشی و کارگاه های کارآفرینی برای اعضاء صندوق های خرد روستایی و بانوان روستایی جویا و علاقمند به راه اندازی کسب و کار، با توجه به ظرفیت های منطقه و زیست بوم پیرامونی تاکید کرد.

تسهیل‌گری در ارائه تسهیلات

وی یادآور شد: مشکل و چالش عمده ای که در حوزه اشتغالزایی، بانوان متقاضی و مشتاق راه اندازی کسب و کار با آن مواجه هستند بحث ضوابط و قوانین اجتناب ناپذیر و سختگیرانه سیستم بانکی در اعطای تسهیلات و زمانبر بودن فرآیند اعطای تسهیلات می باشد که دریافت تسهیلات و وام از صندوق های خرد روستایی از این روند مبراست و شرایط به شدت تسهیل شده است. و

وی اظهارامیدواری کرد که با همراهی دهیاران بتوانیم زمینه بروز خلاقیت و ایده پردازی و رونق کسب و کار و اشتغال را برای بانوان توانمند روستایی مهیا کنیم.

آذرشب افزود: موضوع دیگری که بعنوان یکی از اهداف اولویت دار دفتر امور بانوان و خانواده به آن خواهیم پرداخت هویت بخشی به زندگی بومی محلی زنان روستایی است؛ مساله ای که در حوزه فرهنگی و اجتماعی کمتر به آن پرداخته شده و متاسفانه در یک پروسه چندساله با غفلتِ در این حوزه، روستاوندان ما با معضل بی هویتی و هویت گریزی در مقایسه با زندگی شهری مواجه شده اند.

دهیاران فعال شوند

وی بیان کرد: در این خصوص دهیاران بعنوان آخرین پایگاه اجرایی دولت با مردم، باید فعال شوند و با تمرکز بر برنامه ها و فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی و منابع انسانی موثرتر عمل کنند. در هویت‌یابی روستایی ضرورت دارد با شناسایی قابلیت ها و ظرفیت های منحصر بفردِ روستا، اقداماتی ویژه با محوریت دهیاری ها و شوراها صورت بگیرد.

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری بوشهر گفت: دهیاری‌ها اباید خیلی فعالتر در این حوزه مداخله کنند، صرف پرداختن به برنامه های عمرانی توسط دهیاران، اجحاف در حق منابع انسانی و عدم توجه به دارایی ارزشی و انسانی است و امیدوارم بتوانیم با آموزش، مهارت آموزی و مهارت افزایی زنان روستایی شاهد توسعه پایدار اشتغال روستایی در استانمان با همت و اراده جمعی باشیم.

در ادامه سفر مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری با همراهی مسئولین شهرستانی، دهیار و رئیس شورای اسلامی روستا با حضور در منزل بانوای قهرمان و مدال آور ملی و کارآفرین، بانو محمدی ضمن ابراز ادای احترام به این بانوی توانمند از وی تقدیر کرد.

همچنین از طرح های کارآفرینانه بانوی هنرمند منصوری طراح و خیاط در روستای بنه گز و کارگاه حصیربافی بانو نوشادی در روستای گلکی بازدید بعمل آمد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر