جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار جامعه
مطالب بیشتر
کد خبر: ۵۱۷۴۹
شنبه ۲۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۰

فکرشهر: کانال تلگرامی مهدی سنایی سفیر ایران در روسیه نوشت:

جمعیت فدراسیون روسیه پس از فروپاشی شوروی روندی رو به کاهش داشت به طوری که از 148.3 میلیون در سال 1991، به 142.7 در سال 2009 رسید. با آغاز دهه دوم قرن 21، روند کاهش جمعیت در روسیه با توجه به تمهیدات عملگرایانه کرملین، تقریبا متوقف شد و از سال 2010 شاهد روندی صعودی بود به گونه ای که از 142.9 در سال 2010، به 146.9 در سال 2018 رسید (با احتساب جمعیت شب جزیره کریمه).

سیاست های تشویقی دولت روسیه به ویژه بین 2009 تا 2014 تاثیری چشمگیر در افزایش جمعیت این کشور داشت اما با آغاز بحران اکراین و مشکلات اقتصادی که در کنار آن پدید آمد، سرعت رشد جمعیت کم رنگ تر شده و در سال گذشته میلادی دوباره شاهد کاهش حدود 200 هزار نفری جمعیت این کشور بودیم. مقامات روسیه انتظار دارند در آینده نزدیک با تقویت شرایط اقتصادی و همچنین سیاست های رشد جمعیت، دوباره شاهد نمودار صعودی باشند.

در اوایل قرن بیست و یکم، پس از آغاز مرحله جدید رشد قیمت نفت و ادامه رشد اقتصادی، دولت ولادیمیر پوتین برنامه ای مدون و چندوجهی برای افزایش جمعیت روسیه ارائه داد. یکی از اجزاء این برنامه، اعطای "سرمایه مادری" به والدین بخاطر داشتن هر بچه بعد از بچه اول بود. همچنین مزایای پرداختی برای مراقبت از فرزند بالا برده شده و مشکل خانواده‌ها در مورد سپردن فرزند خود به کودکستان‌ها حل شد.

برنامه تشویقی رشد جمعیت شامل «پرداخت های ماهیانه»، «پرداخت های یکباره»، «سوبسیدها»، «ارائه گواهی»، «بسته های حمایتی فدرال» و «حمایت های بانکی و مالیاتی» است.

پرداخت های یکباره:

بسته حمایت اولیه از کودک و مادر: بسته به وضعیت قیمت و تورم در منطقه محل اقامت مادر و فرزند و تولد کودک، مبلغی بین 220 تا 280 دلار به مادر پرداخت می شود.

سرمایه مادر: نوعی بسته حمایتی از خانواده هایی است که پس از تولد و یا پذیرش فرزند دوم ارائه می ‌گردد. این بسته از سال 2007 ارائه شده و مبلغ آن در سال 2018 تقریبا 7500 دلار بود. این مبلغ تنها به والدینی که تبعیت روسیه دارند تعلق می گیرد. هدف از ارائه این بسته تهیه محل زندگی، ساخت و یا تعمیر محل زندگی، پرداخت وام دریافتی از بانک، تامین هزینه های تحصیلی، تامین هزینه های نگداری از کودک، اجاره منزل و خرید و یا تامین وسایل یا خدمات برای تربیت اجتماعی کودکان و نیز پوشش بخشی سیستم ذخیره پول برای پرداخت حقوق بازنشستگی به مادران است.

 یک قطعه زمین: در صورت تولد و یا پذیرش فرزند سوم، یک قطعه زمین در حاشیه شهر محل اقامت توسط دولت به خانواده اعطا می گردد.

پرداخت های ماهانه شامل موارد ذیل می باشد:

پرداخت در دوران مرخصی زایمان: در صورتی که مادر باردار طی دو سال گذشته تا زمان آغاز مرخصی زایمان(هفته 30 بارداری) مشغول بکار رسمی بوده و محل کارش را عوض نکرده باشد، بمدت 140 روز بعد از تولد کودک 100 درصد خود را دریافت خواهد کرد. میزان پرداختی می تواند نسبت به تعداد اعضای خانواده و میزان مرخصی نسبت سختی زایمان افزایش یابد.

 پرداخت در دوران تربیت فرزند: به مدت یک سال و نیم پس از توسط کودک مادر می تواند 40 درصد از متوسط حقوق ماهیانه خود طی دو سال قبل از تولد کودک دوم و یا یک و نیم برابر میزان حداقل مورد نیاز برای زندگی در مناطق مختلف روسیه که میزان آن سالانه توسط دولت فدرال مشخص می شود، را دریافت نماید.

یارانه های دولتی شامل موارد ذیل می باشند:

یارانه خدمات درمانی: از زمان تولد کودک تا پایان یک ماه اول، پزشک محلی موظف می باشد روزانه و با هزینه دولتی به منزلی که کودک و مادرش در آن ساکن هستند مراجعه و بصورت روزانه کودک و مادر را ویزیت کند و تا یکسال اول تولد کودک مادر می تواند در هر زمان از پزشک محل بخواهد که بدون دریافت وجهی برای ویزیت وی و کودک به منزل آنها مراجعه نماید.

بسته های یارانه دولتی برای تغذیه سالم مادر و کودک تا سه سالگی: مادران در زمان بارداری و تا زمانی که کودک از شیر وی تغذیه می کند وکودکان تا سن سه سالگی از دولت بسته های تغذیه سالم شامل انواع ویتامین و مواد معدنی، مواد لبنی، آب معدنی، شیرخشک، مواد تغذیه تکمیلی و ... را دریافت می کنند.

استراحتگاه های دولتی برای کودکان: کودکان خانواده های پرفرزند می توانند تا 16 سالگی از استراحتگاه های دولتی بصورت رایگان استفاده کنند.

حمل و نقل عمومی: اعضای خانواده های پرفرزند می توانند از تمامی وسائل حمل و نقل عمومی شهری بصورت رایگان استفاده کنند؛

هزینه های شارژ ساختمان: خانواده های پرفرزند می توانند دولت را موظف کنند که پرداخت بین 30 تا 50 درصد هزینه های شارژ و نگهداری ساختمان محل زندگی خود را عهده بگیرد.

بیمه درمانی رایگان: خانواده های پر فرزند می توانند از بیمه درمانی رایگان استفاده کنند.

داروی رایگان: اعضای خانواده های پرفرزند می توانند بر مبنای نسخه های معتبر داروهای خود را در داروخانه های دولتی بصورت رایگان دریافت کنند.

فرم مدرسه و لباس ورزشی: کودکان خانواده های پرفرزند می توانند تا سن 12 سالگی فرم مدرسه و لباس ورزشی رایگان از مدرسه دریافت نمایند.

لوازم تحریر رایگان: به فرزندان خانواده های پرفرزند لوازم تحریر لازم برای تحصیل در مدرسه بصورت رایگان ارائه می شود.

بازنشستگی سریع برای مادران با 5 کودک: مادرانی که 5 فرزند دارند می توانند بصورت استثنا با رسیدن به سن 50 سالگی - 5 سال زودتر از موعد - بازنشسته شوند.

گواهی های دولتی

دولت به مادران سه گواهینامه می دهد که بر مبنای آن بخش عمده هزینه های مادر از دوران بارداری تا پس از زایمان طفل را دولت برعهده می گیرد. این گواهی ها عبارتند از:
 گواهینامه مراجعه به مشاور دوران بارداری(برای مشاوره و تحت نظارت بودن در دوران بارداری تا زایمان)
 گواهینامه مراجعه به زایشگاه
 گواهینامه برای کلینیک درمانی کودکان

بسته های حمایتی فدرال: 

اکثر مناطق فدرال روسیه با تصویب مبالغ مشخص بر مبنای میزان حداقل هزینه لازم برای زندگی فرد در آن منطقه فدرال و میزان تورم، در زمان تولد فرزند سوم و فرزندهای بعدی یکبار مبلغی را بصورت بسته حمایتی به خانواده ها اختصاص دهند. بعنوان مثال میزان این مبلغ در استان مسکو تا سقف 2300 دلار می باشد.

حمایت های بانکی و مالیاتی:

 رقم سود سالانه وام مسکن برای خانواده های پرفرزند 6% محاسبه می شود در حالی که رقم سود مسکن سالانه بصورت متوسط در روسیه رقمی حدود 10% است.

خانواده های پرفرزند می توانند از دولت بخواهند که رقم 13% مالیات بر درآمد را که بصورت اجباری از حقوق تمامی کارکنان دولت و بخشهای خصوصی کم می شود را، کم نکرده و یا مرجوع نماید.

منبع: قانون فدرال « خدمات ویژه دولت برای حمایت از خانواده هایی که کودک دارند»

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر