جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۵۱۷۸۲
شنبه ۲۲ دی ۱۳۹۷ - ۰۲:۵۴

فکرشهر: رئیس نیروگاه اتمی بوشهر گفت: دهه اول اسفند، فعالیت نیروگاه اتمی بوشهر برای تعویض سوخت و انجام تعمیرات نیمه اساسی متوقف می‌شود.

به گزارش فکرشهر به نقل از مهر، حسین غفاری صبح شنبه در نشست شورای پدافند غیرعامل استان بوشهر اظهار داشت: نیروگاه اتمی بوشهر یک نیروگاه هزار مگاواتی در کنار خلیج فارس است که توان حرارتی رآکتور نیروگاه سه هزار مگاوات و توان الکتریکی هزار مگاوات است.

وی اضافه کرد:‌ هر بارگذاری که در نیروگاه اتمی بوشهر انجام می شود، به مدت ۲۹۰ تا ۳۰۶ روز موثر را بسته به چیدمان می‌تواند در شبکه به هزار مگاوات کار کند.

رئیس نیروگاه اتمی بوشهر تعداد مجتمع‌های سوخت بارگذاری شده در راکتور این نیروگاه را ۱۶۳ بسته عنوان کرد و ادامه داد: این نیروگاه برای اولین بار در سال ۹۰ بارگذاری سوخت شد و توانستیم بعد از انجام تست‌های مختلف به شبکه وصل شویم.

غفاری وضعیت تولید در این نیروگاه را تشریح کرد و افزود: در سال ۹۶ میزان تولید برق نیروگاه ۷.۴ میلیارد مگاوات ساعت بوده است که ۶.۸ میلیارد مگاوات ساعت را به شبکه تحویل دادیم که وضعیت مانا و پایداری بوده است.

وی بیان کرد: ۱۱ اردیبهشت امسال بعد از تعمیرات اساسی به شبکه وصل شدیم و تا امروز ۶.۱ میلیارد مگاوات ساعت تولید برق داشتیم که ۵.۵ میلیارد مگاوات ساعت تحویل شبکه شده است و تا امروز درمجموع بیش از ۳۴ میلیارد مگاوات ساعت تولید برق این نیروگاه بوده است که ۳۱ میلیارد مگاوات ساعت تحویل شبکه شده است.

رئیس نیروگاه اتمی بوشهر با اشاره به اینکه نیروگاه اتمی بوشهر امسال ۲۵۳ شبانه‌روز موثر فعالیت داشته است، افزود: دهه اول اسفند نیروگاه اتمی بوشهر برای تعویض سوخت و انجام تعمیرات نیمه اساسی متوقف می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تولید برق نیروگاه اتمی بوشهر باعث صرفه‌جویی در ۵۰ میلیون بشکه نفت خام شده است، گفت: از منظر عدم تولید گازهای آلاینده نیز ۲۹ میلیارد تن به صورت دوره‌ای و تجمعی کاهش داشته‌ایم.

غفاری ایمنی در نیروگاه اتمی بوشهر را با یک اصل دفاع در عمق دانست و اضافه کرد: در مسیر آلاینده‌های نیروگاه‌های اتمی بوشهر چهار سد مختلف در نظر گرفته شده است که کمک می‌کند تا اگر نشتی هم اتفاق بیافتد، نشتی در خود نیروگاه مهار شود.

رئیس نیروگاه اتمی بوشهر تاکید کرد: غیر از این سدهای فیزیکی یک سری سطوح را طراحی می‌کنیم که این سطوح از سدهای فیزیکی مراقبت می‌کنند.

وی با اشاره به چهارگانه بودن سیستم‌های ایمنی نیروگاه اتمی بوشهر، افزود: هر یک از این کانال‌های ایمنی به طور ۱۰۰ درصد می‌تواند دستورالعمل‌های خود را انجام دهند. وضعیت نیروگاه اتمی بوشهر در زمینه ایمنی دارای وضعیت بسیار خوبی است.

غفاری با اشاره به امضای قرارداد با اتحادیه اروپایی در ارتباط با مباحث فوکوشیما و استرس‌تست نیروگاه اتمی، اضافه کرد: تجهیزات پرتابل خریداری شده است و تولید مدارک و مستندات لازم و . . . در دست اقدام است تا به تائید نظام ایمنی کشور برسد.

وی با بیان اینکه نیروگاه اتمی بوشهر در مقابل زلزله وضعیت بسیار خوبی است اظهار داشت:‌ بازرسی‌های داخلی و خارجی به صورت مستمر از نیروگاه اتمی انجام می‌شود و ارتباطات گسترده‌ای با آژانس و انجمن‌های مختلف داریم و وضعیت ایمنی نیروگاه مورد تائید است.

رئیس نیروگاه اتمی بوشهر بیان کرد: این نیروگاه دارای کمیته پدافند غیرعامل و مدیریت بحران است و تیم‌های عملیات اضطراری تخصصی ما تشکیل شده است و فعالیت‌های سازماندهی شده است.

وی با اشاره به ایجاد سه مرکز مدیریت بحران مجهز در نیروگاه اتمی برای مدیریت حادثه، خاطرنشان کرد: تامین هوای پاک یکی از برنامه‌های مهم ما است که در دستور کار است.

غفاری از پایش محیطی و راه‌اندازی سیستم‌های ارتباطی خبر داد و افزود: آزمایشگاه پایش محیطی نیروگاه اتمی بوشهر از پیشرفته‌ترین آزمایشگاه‌ها است که علاوه بر نیروگاه، شهر بوشهر و شهرهای اطراف را نیز پوشش می‌دهد.

وی از انجام پایش محیطی سیار خبر داد و خاطرنشان کرد: تشکیل تیم‌های اضطراری و اجرای تمرینات تیم‌ها را به صورت هر سه ماه یک بار انجام می‌دهیم و شاهد عملکرد خوبی هستیم.

رئیس نیروگاه اتمی بوشهر از توزیع برخی اقلام شامل دفترچه راهنما، ماسک تنفسی و نقشه راهنمای تخلیه و . . . برای جامعه پیرامونی خبر داد و گفت: رزمایش پدافند پرتوی با سناریو آلودگی محیط اطراف نیروگاه اتمی بوشهر اجرا می‌شود تا عملکردها در زمان آلودگی نیروگاه را بسنجیم.

وی از تمرین تخلیه در قالب این رزمایش خبر داد و اضافه کرد: نرم‌افزار جامع و کاملی برای اجرای این پدافند در نظر گرفته است و تمرین اطفای حریق نیز انجام خواهد شد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر