پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۵۱۹۰۷
چهارشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۷

فکرشهر: رئیس سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به افزایش ۱۰ هزار برابری تولید آبزیان پرورشی در کشور گفت: تولید آبزیان پرورشی سالانه از ۴۰ تن در ۳۰ سال قبل اکنون به ۴۰۰ هزار تن رسیده است.

به گزارش فکرشهر از تسنیم،  علیرضا رفیعی‌پور صبح امروز در جمع خبرنگاران در بوشهر با بیان اینکه جلسه مهم دامپزشکی در استان بوشهر برگزار شد اظهار داشت: در این جلسه مدیران کل 32 استان کشور در این جلسه حضور دارند و راهکارهای لازم در زمینه دامپزشکی در بخش‌های مختلف ارائه می‌شود.

وی، با بیان اینکه در 30 سال قبل سالانه 40 تن آبزیان در بخش‌های صیادی و پرورشی تولید می‌شد افزود: اکنون با اجرای برنامه‌ها و طرح‌های مختلف، آمار پرورش آبزیان در کشور با افزایش 10 هزار برابری سالانه به 400 هزار تن رسیده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه در 30 سال گذشته تحولات مهمی در حوزه تولید آبزیان  ایجاد شده افزود: با احتساب آمار صید و صیادی در مجموع سالانه در کشور 1200 تن آبزیان تولید و صید می‌شود.

رئیس سازمان دامپزشکی با بیان اینکه استان بوشهر در حوزه میگوی پرورشی در کشور رتبه برتر دارد بیان کرد: میگوی پرورشی که پروتئین استراتژیک و صادراتی محسوب می‌شود استان بوشهر در تولید آن دارای رتبه برتر است.

رفیعی‌پور از موفقیت استان بوشهر در حوزه میگوی پرورشی خبرداد و خاطر نشان کرد: استان بوشهر در حوزه میگوی پرورشی موفقیت مهمی کسب کرد به‌گونه‌ای که  در این عرصه بیماری میگو از جمله لکه سفید گزارشی ارائه نشد و تاکنون 21 هزار تن میگو تولید شده است.

وی، با اشاره به بیماری‌های مشترک بین انسان و دام تصریح کرد: بیماری مشترک انسان و دام که بیماری‌های استراتژیک از آن یاد می‌شود شامل بیماری  تب مالت، سیاه زخم، هاری، و دیگر بیمارها  است که بیماری استرایژیک قلمداد می‌شود که مشترک بین انسان و دام است.

رئیس سازمان دامپزشکی از کاهش بیماری مشترک بین انسان و دام خبرداد و افزود: از 30 تا 70 درصد کاهش بیماری مشترک بین انسان و دام در کشور ثبت شده و این در حالی است که 50 درصد بیماری تب مالت در حوزه انسانی  کاهش یافته است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه در حوزه دامی  بیمارها هم کاهش یافته است گفت: در تب برفکی امسال سال موفقی ثبت شده به‌گونه‌ای که قابل مقایسه با 10 سال گذشته نیست و با 60 درصد کاهش کانون‌های تب برفکی مواجه بوده‌ایم.

رفیعی‌پور با بیان اینکه در بیماری سیاه زخم  با کاهش قابل توجهی  بیماری در دام‌ها مواجه هستیم تصریح کرد: کانون‌های بیماری سیاه زخم دامی امسال نسبت به سال قبل 50 درصد کاهش یافته است.

وی افزود: در کشور در مجموع 37 درصد کانون‌های بیماری‌های دامی و مشترک بین انسان و دام امسال نسبت به سال قبل کاهش یافته است.

رئیس سازمان دامپزشکی با اشاره به کاهش کانون‌های انفلوآنزای مرغی افزود: بیش از 99.5 درصد کانون‌های آنفلوانزای مرغی در ماه جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل در کشور کاهش یافته است چراکه سال قبل طوفانی از آنفلوانزای مرغی رخ داد که با تلاش مجموعه دامپزشکی و  تولید کنندگان طیور کنترل شد.

  معاون وزیر جهادی کشاورزی با بیان اینکه دامپزشکی مسئولیت حاکمیتی در حوزه بیماری‌های دام، طیور و بیماری‌های مشترک دارد گفت: دامپزشکی ضمن نظارت، ایمن سازی، ارائه واکسن به جامعه هدف خدمات گوناگونی به ذی‌نفعان ارائه می‌کند ولی ذی‌نفعان هم می‌توانند خدمات گوناگون برای کنترل بیماری‌ها داشته باشند.

رفیعی‌پور بیان کرد: تشکل‌ها، تولید کنندگان، دامپزشکی، دیگر دستگاه‌های ذیربط در حوزه صنعت بزرگ طیور، دام و آبزیان و رسانه‌ها و خبرنگاران در حوزه کنترل بیماری‌ها و کانون‌های آنها و بخش‌های بهداشتی، قرنطینه‌ای و دامپزشکی نقش ویژه‌ای داشته‌اند و 37 درصد کاهش کانون‌های بیماری صنعت دام و طیور در همین راستا بوده است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر