جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۵۱۹۱۱
چهارشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۷ - ۰۱:۰۰

فکرشهر:  مدیر کل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: روند کاهشی شاخص مرگ مادران باردار در ایران جزو هشت کشور برتر دنیاست.

به گزارش فکرشهر از مهر، سید حامد برکاتی  اظهار داشت: یکی از این حوزه های مهم در راستای ارتقای سلامت مادران مراقبت‌های اولیه است که در ارتقای سلامت و کاهش چشمگیر مرگ و میر مادران باردار نقش بسزایی داشته است.

مدیر کل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: حضور ماماها در سیستم مراقبت‌های اولیه موجب  ارتقای سلامت و کاهش چشمگیر مرگ و میر مادران باردار شده است.

برکاتی افزود: در چهل سال گذشته در بحث  مرگ و میر مادران باردار توفیقات بسیاری حاصل شده که در سالهای میانی دهه ۵۰ وحدود سالهای پیروزی انقلاب اسلامی ۲۷۰ مرگ به ازای هر صد هزار تولد زنده بوده است.

وی تصریح کرد: ارتقای مراقبت های مادران باردار وجود شبکه های بهداشتی درمانی، بهورزان و مراقبین سلامت آموزش دیده، توجه به خدمات پایه مامایی و استفاده از ظرفیت دانشی و توان عملکردی ماما ها در ارائه خدمات سلامنی به مادران باردار و خدمات گروه‌های تخصصی و فوق تخصصی در رشته های مختلف، در کنار توسعه اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی کشور از جمله عواملی است  که منجر به کاهش مرگ و میر مادران به زیر ۱۹مورد به ازای هر ۱۰۰ هزار تولد زنده شده است.

وی بیان کرد: البته کاهش بسیار چشمگیر مرگ و میر مادران باردار که بیش از سیزده برابر این شاخص را کاهش داده‌ایم در بازه طولانی بیش از چهل سال انجام گرفته است.

برکاتی اظهار داشت: شاخصی که سازمانی جهانی بهداشت برای اهداف توسعه هزاره تعیین کرده بود این است که کشورها باید تا سال ۲۰۱۵ مرگ مادران باردار خود را به دو سوم آمار مرگ در سال ۱۹۹۰ برسانند.

مدیر کل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: گزارش سال ۲۰۱۶ سازمان جهانی بهداشت و سازمان ملل متحد برای اهداف توسعه هزاره نشان دهنده این است که تنها هشت کشور  در مجموع کشورهای دنیا به  این شاخص‌ها دست یافته‌اند که یکی از این کشورها جمهوری اسلامی ایران بوده است.

وی بیان کرد: بسیاری از کشورها به لحاظ توسعه ساختاری و فیزیکی و منابع بالاتر از کشور ما قرار داشته اند اما اینکه روند کاهش شاخص مادران باردار در ایران جزو هشت کشور قرار می‌گیرد نشان دهنده فعالیت‌ها و اقدامات موثری است که در حوزه سلامت در ایران شکل گرفته است.

برکاتی بیان کرد: این کار ممکن نشده مگر به برکت سیستم مراقبت‌های اولیه و بنای مراقبت‌های اولیه چیزی بجز پزشک بوده و وجود بهورز و مامای مراقب و در نهایت در سطح بعد پزشکان شبکه‌ها بوده‌اند.

وی تصریح کرد: در خدمات صورت گرفته در طرح تحول نظام سلامت یازده میلیون حاشیه نشین را تحت پوشش برده‌ایم و این پوشش‌ها با توجه به  طراحی‌هایی که در شبکه‌ها انجام گرفته و خدمات سطح بندی شده شامل ارائه خدمات به همه گروههای سنی از جمله مادران باردار است.

برکاتی اضافه کرد: در خدمات شهر و حاشیه شهر کارشناس تغذیه و کارشناس مراقب سلامت روان به شبکه‌ها اضافه شده  و مراقبت مادران باردار به طور اختصاصی به ماماها واگذار شده است و خدمات پایه‌ای دیگر برای سایر گروه‌های سنی توسط بهورزها و مراقبین انجام می‌شود.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر