شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
اختصاصی «فکرشهر»/ مدیر کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر در نشست با اصحاب رسانه:
فکرشهر - اسماء بوستانی: مدیر کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: در استان بوشهر دو منبع اصلی تهدید آلودگی هوا وجود دارد، یک منبع پدیده گرد و غبار است که استان را تهدید می کند و از دو منشا استان را تحت تاثیر قرار می دهد، یک منشا بیابان های اراضی بیابانی و نیمه بیابانی در داخل استان است، اما بیشترین آلودگی هوایی که استان را در حوزه ی پدیده ی گرد و غبار تهدید می کند گرد و غباری است که از کانون های بیابان استان خوزستان وارد بوشهر می شود.
کد خبر: ۵۲۰۸۲
دوشنبه ۰۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۳:۴۱

فکرشهر - اسماء بوستانی: مدیر کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت:  در استان بوشهر دو منبع اصلی تهدید آلودگی هوا وجود دارد، یک منبع پدیده گرد و غبار است که استان را تهدید می کند و از دو منشا استان را تحت تاثیر قرار می دهد، یک منشا بیابان های اراضی بیابانی و نیمه بیابانی در داخل استان است، اما بیشترین آلودگی هوایی که استان را در حوزه ی پدیده ی گرد و غبار تهدید می کند گرد و غباری است که از کانون های بیابان استان خوزستان وارد بوشهر می شود.

به گزارش فکرشهر، فرهاد قلی نژاد دومین منبع آلودگی استان بوشهر را آلودگی ناشی از صنایع و دودی که از صنایع به محیط می رسد دانست و اظهار داشت: تعداد زیادی از صنایع خروجی دارند و هنوز در صنایع نفت و گاز سیستم های کنترلی اجرایی نشده است، نیاز است که با نصب سیستم های کنترلی بتوانیم خروجی صنایع را تا حد استاندارد کنترل کنیم.

قلی نژاد افزود: بیشترین دغدغه ما در این حوزه پالایشگاه های گاز در منطقه است، نگرانی ما نسبت به پتروشیمی ها کمتر است هر چند موارد تخلفی نیز دارند و در بحث قضایی در حال پیگیری این تخلفات هستیم. در مجموع بیشترین درگیری ما در حوزه پالایشگاه گاز در عسلویه در خصوص آلودگی هوا است.

ترکیبات سولفور باعث آلودگی هوا و بوی نامطبوع در عسلویه است

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر مهم ترین گازی که در عسلویه بوی نامطبوع دارد و باعث آلودگی هوا شده است را ترکیبات سولفور اعلام کرد و افزود: بعد از ترکیبات سولفور، ترکیبات کربنی و هیدرو کربنی باعث این آلودگی ها در عسلویه است. در راهکارهای ارائه شده، بیشترین راهکار را در بحث سولفور به کار خواهیم برد. مشکل بعدی در عسلویه کم بودن اطلاعات پایشی از منطقه است که با همکاری و حمایت های استاندار در این خصوص برنامه ریزی هایی صورت گرفته است و اولین مرکز پایش زیست محیطی مدرن در کشور را در عسلویه در بحث آب و هوا احداث خواهیم کرد، در این خصوص مقدمات کار فراهم شده است و امیدوارم بتوانیم در عسلویه سنجش آلودگی هوا را انجام دهیم.

در سال جاری، تاکنون کنگان فاقد هوای پاک بوده است

وی اظهار داشت: در چهار شهر بوشهر، برازجان، کنگان و گناوه ایستگاه پایش آلودگی هوا وجود دارد و بر اساس اطلاعاتی که از این دستگاه ها استخراج کرده ایم در ۸ ماه اول سال جاری بوشهر ۱۶ روز هوای پاک داشته است در حالی که سال گذشته به طور کلی ۱۰ روز هوای پاک در این شهر ثبت شده است.

فرهاد قلی نژاد افزود: در همین مدت، بوشهر ۱۵۴ روز هوای قابل قبول داشته، ۵۰ روز هوا برای افراد حساس ناسالم بوده، ۲۲ روز هوا ناسالم، ۳ روز بسیار ناسالم و یک روز خطرناک بوده است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر اضافه کرد: در میان چهار شهری که ایستگاه پایش وجود دارد، در هشت ماه گذشته  کنگان هیچ روزی هوای پاک نداشته است و در همین مدت برازجان ۴۶ روز و گناوه سه روز هوای پاک داشته است ضمن این که برازجان ۱۰۵، کنگان ۱۵۹ و گناوه ۹۲ روز هوای قابل قبول داشته اند.

وی با اعلام اینکه این آمار مربوط به بررسی شاخص های ریزگردها بوده و میزان گاز موجود در هوای آن محاسبه نشده است، ادامه داد: شاخص ریزگردها این گونه است که از صفر تا ۵۰، هوا پاک، ۵۱ تا ۱۰۰، هوا قابل قبول، ۱۰۱ تا ۱۵۰، هوا برای گروه های  حساس ناسالم، ۱۵۱ تا ۲۰۰، هوا ناسالم، ۲۰۰ تا ۳۰۰، هوا بسیار ناسالم و اگر بالای ۳۰۰ باشد هوا خطرناک است.

بر اساس آمارهای ارائه شده از سوی مدیر کل حفاظت محیط زیست استان، در ۸ ماه  اول سال، بوشهر یک روز، برازجان ۹ روز، کنگان ۳ روز و گناوه ۱۶ روز هوای خطرناک داشته اند.

فرهاد قلی نژاد با بیان اینکه تبصره ۳ ماده ۳ قانون هوای پاک وظایف دستگاه های مختلف را در شرایط مختلف آلودگی هوا مشخص کرده است، اظهار داشت: باید از ابزارهای دقیق جهت بررسی میزان آلاینده ها استفاده کرد و سازمان هایی که در زمینه مدیریت کیفیت هوا کار می کنند منسجم باشند.

 تکذیب آلودگی استان فارس از عسلویه

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر با تکذیب این موضوع که 25 درصد آلودگی استان فارس بابت آلودگی های عسلویه است، ادامه داد: سهم عوارض آلودگی استان های همجوار از عسلویه در حد یک درخواست مطرح شده است و ادعا می کنند که  آلودگی شهرهای جنوبی استان فارس به دلیل مسافت جغرافیایی و فاصله متاثر از آلودگی هوای عسلویه است. این موضوع در سازمان محیط زیست و جلسات کارشناسی قرار دارد و اگر واقعا عسلویه بر شهرهای جنوبی استان فارس و آلودگی هوای این شهرها اثر گذاشته است طبق قانون برنامه ششم توسعه باید در جلساتی که  سازمان مدیریت و برنامه ریزی با حضور مدیران کل استان ها و استانداران برگزار خواهد کرد، تعیین سهم ها صورت گیرد.

قلی نژاد ادامه داد: در حال حاضر مشغول جمع آوری داده های علمی در این زمینه هستیم. متاسفانه در کشور ما هدف ار تصویب تبصره یک ماده 38 قانون مالیات بر ارزش افزوده و یا سهم آلایندگی این نبوده است که استان ها مطالبه سهم برای درآمدزایی کنند.

قانون هوای پاک به تمام دستگاه های اجرایی کشور ابلاغ شده است

وی در خصوص قانون هوای پاک اظهار داشت: در سال 96 اتفاق بسیار خوبی در کشور رخ داد و قانون هوای پاک که قانونی بسیار جامع و خوب بود در کشور تصویب و به همه دستگاه های اجرایی ابلاغ شد. مجازات ها برای متخلفین آلودگی هوا، ناوگان حمل و نقل عمومی در شهرها، آلودگی های ناشی از صنایع  و کارخانه ها، آلودگی های ناشی از سوخت، فضای سبز، ایجاد کمربند سبز در شهرها و نحوه ی توسعه ی ناوگان حمل و نقل عمومی شهرها در این قانون آمده، مصوب و به تمام دستگاه های اجرایی کشور ابلاغ شده است.

قلی نژاد با اعلام اینکه آلودگی صوتی به عنوان یک نوع از آلودگی هوا قلمداد شده است، افزود: آلودگی بوهای نامطبوع منتشر شده از صنایع، دارای قانون خاصی نبوده است اما امروز آلودگی بو به عنوان یکی از آلودگی های هوا تلقی شده است. هوا به عنوان یک عامل محیط زیست و محیط زندگی مانند بقیه عناصر نیازمند پایش جلوگیری از آلودگی ها و پاک نگه داشتن آن برای تنفس انسان ها و موجودات زنده است.

چگونگی تشکیل سازمان حفظت محیط زیست

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر افزود: در سال 1335 کانون شکار ایران در کشور شکل می گیرد که در آن زمان تعدادی از شکارچیان با تهدیدی که در شکارگاه  احساس می کنندکانون شکار را تشکیل می دهند، بعد از تصویب قانون شکار صید کشور در سال 1346 به کانون شکار صید ایران تبدبل می شود و به کانون شکاربانی و نظارت بر صید جهت حفاظت از گونه های جانوری کشور در سال 1350 که صنعت کشور رشد می کند باعث می شود که کشور به موضوع آلودگی پسماند و زباله توجه کند و سازمان شکاربانی و نظارت بر صید به سازمان حفاظت محیط زیست تبدیل شود. به همین دلیل وظایف دیگری جدا از حفاظت از گونه های جانوری و گیاهی به این سازمان تعلق می گیرد.

آخرین وضعیت پتروشیمی دشتستان

قلی نژاد درباره آخرین وضعیت پتروشیمی دشتستان گفت: این طرح باید دارای مجوز سازمان محیط زیست باشد و مطالعات زیست محیطی و ارزیابی مکان یابی نیز داشته باشد. مطالعات زیست محیطی این طرح با چندین ایراد به ما اعلام شده است، این مطالعات اصلاح خواهد شد. پهنه بندی این طرح نیز باید در طرح آمایش سرزمین انجام شده و راهکار و پیش بینی تخصیص آب هم باید صادر شود، خواستار تصویب این موضوع در جلسات استانی نیز شده ایم.

وی با اعلام  اینکه طرح آمایش استان در حال تدوین است، اظهار داشت: طرح پتروشیمی دشتستان با مشکل تامین آب روبرو است و باید مطالعات بیشتری از سوی مشاور طرح انجام شود و تاکنون در آمایش سرزمینی استان این طرح تصویب نشده است.

تعطیلی ایستگاه عسلویه از سال گذشته تا کنون

قلی‌نژاد از تعطیلی ایستگاه عسلویه از سال گذشته تاکنون به علت سرقت وسایل و ناقص بودن ایستگاه خبر داد و افزود: هشت ایستگاه در پارس جنوبی وجود دارد که همگی تحت مدیریت منطقه ویژه پارس است و به علت اینکه نظارت کافی بر آن نداریم، نمی‌توانیم این آمار را ارائه دهیم. تمام تلاشمان بر این است که ایستگاه عسلویه را در سریع‌ترین زمان راه‌اندازی کنیم.

پروژه راه آهن  باید بعد از ارزیابی  محیط زیستی اجرا شود

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر با بیان اینکه  پروژه راه آهن بعد از ارزیابی محیط زیستی باید اجرا شود و در صورتی که طرح دارای تاثیر نامطلوب بر محیط زیست است، باید با راهکارهای کاهش اثرات اجرا شود، افزود: این  نکته را به وزارت راه اعلام کردیم و اکنون این مطالعات در حال تدوین است و حتما باید قبل از اجرای پروژه این مطالعات به دست ما برسد و تاکنون مجوزی را صادر نکرده ایم.

وی افزود:‌ با توافقات وزارت نفت، باید پس از انجام مطالعات زیست‌محیطی مجوز صنایع صادر و گزارش مدیریت کاهش اثرات نیز باید ارائه شود.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر