پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
«فکرشهر» گزارش می دهد:
فکرشهر- الهام راسخی: زمستان رفته رفته تمام می شود و بی آبی و خشکسالی جای آن را می گیرد. هرچند به لطف الهی در پاییز امسال، بارش های خوبی داشتیم و پیش بینی هایی هم برای بارش باران برایروزهای پیش رو در زمستان شده، اما هیچکدام از این ها بحران آب را حل نمی کند؛ زیرا دشت و صحرا تشنه و سفره های آب زیرزمینی از برداشت های غیرمجاز آب خالی هستند. آب ذخیره شده در پشت سدها به شدت پایین آمده و بعید است که چشم مردم از وعده های مسوولین...
کد خبر: ۵۲۳۱۰
دوشنبه ۰۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۴:۲۲

فکرشهر- الهام راسخی: زمستان رفته رفته تمام می شود و بی آبی و خشکسالی جای آن را می گیرد. هرچند به لطف الهی در پاییز امسال، بارش های خوبی داشتیم و پیش بینی هایی هم برای بارش باران برایروزهای پیش رو در زمستان شده، اما هیچکدام از این ها بحران آب را حل نمی کند؛ زیرا دشت و صحرا تشنه و سفره های آب زیرزمینی از برداشت های غیرمجاز آب خالی هستند. آب ذخیره شده در پشت سدها به شدت پایین آمده و بعید است که چشم مردم از وعده های مسوولین در خصوص ساخت آبشیرین کن ها، آب بخورد؛

هرچند در خبرها از قول مسوولین مدام اسم آبشیرین کن به گوش می رسد و چندی قبل هم استاندار بوشهر از تصویب احداث آب شیرین کن برای برازجان خبر داد، اما به نظر می رسد هنوز خبری از اقدامات اجرایی این مصوبه نیست و تنها در حد حرف است و به قول معروف، «با حلوا، حلوا گفتن هم که دهن آدم شیرین نمی شود».

در همین راستا، خبرگزاری تسنیم از قول عبدالحمید حمزه پور ـ مدیرعامل شرکت آب و فاضلآب استان بوشهر ـ نوشته «برای ایجاد منابع آب آشامیدنی در داخل استان بوشهر، شیرین سازی آب دریا در دستور کار قرار گرفته است که در این راستا مجوز تاسیس آبشیرین کن در شهرهای مختلف استان بوشهر به ظرفیت ۱۰۰هزار متر مکعب در شبانه روز صادر شده است»، اما نمآینده مردم دشتستان در مجلس در گفت و گو با «فکرشهر» عنوان کرد: «هیچ اراده ای در رابطه با ساخت آبشیرین کن برای برازجان در مسوولان کشوری و استانی وجود ندارد».

محمدباقر سعادت از جلساتی که با مسوولان آب کشوری داشته گفت و تاکید کرد: آن ها فقط وعده آبشیرین کن داده اند.

وی در پاسخ به این سوال «فکرشهر» که تاکنون برای آبشیرین کن برازجان و سعدآباد که وعده داده شده بود، چه اقدامی انجام شده است؟ گفت: هیچی!

وی توضیح داد: اگر همان روزهایی (تابستان۹۷) که ما در بحران آب بودیم و با جلساتی که در وزارت نیرو داشتیم، مسوولان استانی دست به کار می شدند، کار بسیار راحت بود و در مدت یک سال، یعنی از تابستان امسال تا تابستان سال آینده، آبشرین کن راحت گذاشته و در تابستان آینده آماده بهره برداری می شد.

وی ادامه داد: تا الان استاندار، فرماندار یا مدیران آب استان و شهرستان به من بگویند پیمانکار آبشیرین کن برازجان و سعدآباد چه کسی است؟ در حال حاضر تجهیز کرده است؟ محل کارگاهش را به من نشان بدهند! چنین چیزی اصلا وجود ندارد. بنابراین برای آبشیرین کن هیچ اراده ای نیست!

نمآینده مردم دشتستان در پاسخ به این سوال «فکرشهر» که مسوولان، قول چه زمانی را داده بودند، گفت: قرار بوده امسال انجام شود و آب آن وارد شبکه آبرسانی شود.

وی در خصوص بی آبی تابستان پیش رو نیز تصریح کرد: برای تابستان آینده قصد دارند آب چاه به مردم برازجان بدهند؛ زیرا اگر چنانچه ما نتوانیم از کازرون مقدار آب مورد نیاز را بگیریم، بیشترین آبی که به خورد مردم می دهند، آب چاه است که مقداری آب از خط کوثر با آن مخلوط می کنند و به مردم می دهند؛ زیرا قرار است 15 ـ 14 حلقه چاه حفر کنند و آب این چاه ها را وارد شبکه آبرسانی کنند؛ راه دیگری وجود ندارد.

هر چند مسوولین آبی استان بوشهر ـ آب منطقه ای و آب و فاضلاب شهری ـ با وجود پیگیری، به سوالات «فکرشهر» در این باره پاسخی ندادند، اما با در نظر گرفتن توضیحات نماینده مردم دشتستان در مجلس، از قرار معلوم راه دیگری وجود ندارد جز این که، اینقدر از چاه ها برداشت کنند تا سفره های آب زیرزمینی از این هم که هست خالی تر شده و دشت و صحرا و شهر و روستا به یک باره در زمین فرو برود، آن وقت است که همین مسوولانی که برای ساخت آبشیرین کن یک سال دست روی دست گذاشته و هیچ اقدامی نکردند ستاد بحران تشکیل بدهند و در دورن خودشان به دنبال مقصر بگردند؛ اما این میان فقط مردم رنج دیده استان بوشهر و شهرستان دشتستان و به خصوص شهر برازجان هستند که ضرر می کنند؛ مردمی که در زمستان باید برای گرفتن ۲۰ لیتر نفت استعلام کنند، استشهاد محلی ببرند و بعد از کلی بالا و پایین شدن در صف طویلی به انتظار بنشینند. این داستان نفت و گاز است که بزرگ ترین منبع آن زیر پای خودمان است، وای به حال تابستان گرم و سدها و منبع آبی که خالی از آب است؛

اما چرا استان ما باید دچار بحرانی شود که برای خیلی از کشورهای منطقه که شرایط آب و هوایی به مراتب بدتر از ما دارند، پیش پا افتاده است؟! آیا رساندن آب به استان کم جمعیتی مثل بوشهر اینقدر پیچیده، سخت و لاینحل است، در حالی که نفت و گاز سخاوتمندانه از این استان به سراسر کشور فرستاده می شود؟ نیازی به گفتن نیست که رساندن گاز به بیشتر مناطق کشورسخاوتمندانه از این استان به سراسر کشور فرستاده می شود؟ نیازی به گفتن نیست که رساندن گاز به بیشتر مناطق کشور در زمستان همان قدر حیاتی و ضروریست که آب و برق برای ما در تابستان؛ پس چرا در فرستادن گاز هرگز اختلالی رخ نمی دهد در حالی که به خاطر بی آبی استان ما با وجود دریا، باید جنگ منطقه ای راه بیفتد و خبرش از بزرگ ترین خبرگزاری های دنیا پخش شود؟!

این هفته هوا به شکل قابل توجهی در استان سرد شد. خانم میانسالی در تاکسی از دردسرهایش برای گرفتن چند لیتر نفت سفید گله می کرد؛ خانم مسنی به او جواب داد «از نفت گله نکن که درد مملکت آب است»!

نظرات بینندگان
علیرضا
|
-
|
دوشنبه ۰۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۹
تنها راه حل تامین آب شهرستان فقط ودفقط نصب یک تصفیه خانه حداقلی با کمترین هزینه بر روی سد شبانکاره است. هم ارتفاع لازم بدون نیاز به پمپاژرا دارد و نیازی به شیرین سازی زیاد هم ندارد. قابل اجرا و با کمترین هزینه.
ناشناس
|
-
|
سه‌شنبه ۰۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۲
واقعا عالی بود

درود به سانه فکرشهر که در تابستان صدای مردم بود  قلم خودش را نفروخت و صدای مردم را به تمامی رسانه ها حتی رسانه های خاج از کشور رساند.
عصبی
|
-
|
سه‌شنبه ۰۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۰
استاندار استان بوشهر  و سایر مسولن استان فقط حرف بلدن بزنن.

البته دمشون گرم خیلیشون که حرف زدن هم بلد نیستن.

یکی نیست بگه اصلا فکر کردین برداشت آب از چاه ها چه بلایی بر سر این سرزمین میاره؟؟

با واژه ای به نام فکرو عقل آشنایی دارین؟

می خوایین بلای که بر سر خوزستان و یزد اومد سر ما هم بیاد؟

 

ای خدااااااااااااااااااا
ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر