پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر در پاسخ به «فکرشهر»:
فکرشهر – سعید مهاجر: نشست خبری مشترک رییس اداره صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر و مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان برگزار شد...
کد خبر: ۵۲۳۸۹
پنجشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۰

فکرشهر – سعید مهاجر: نشست خبری مشترک رییس اداره صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر و مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان برگزار شد.

به گزارش فکرشهر، رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر در پاسخ به «فکرشهر»، در خصوص کشف منابع بیتومین (قیرطبیعی) در سطح استان گفت: معادن استان بوشهر تاکنون عموما گچ، سنگ لاشه و ... بوده است، به همین دلیل کاربردشان در صنعت سیمان، ساختمان سازی، جاده سازی و دیگر طرح های عمرانی بوده است.

سید حسین حسینی محمدی افزود: با توجه به وجود رشته کوه های زاگرس و مطالعاتی که در گذشته دور انجام شده بود، مجددا از سال ۹۵ مطالعه معادن را شروع کردیم، یکی از این معادن قیر طبیعی بود که چند پهنه در استان شناسایی شد که پهنه ها در دشتستان، دشتی و دیگری دشتی به سمت کنگان بود.

وی افزود: در مطالعات مقدماتی به دلیل بحث منابع طبیعی، مراتع و جنگل با مشکل مواجه شدیم و این مطالبات ابتر مانده بود، تا این که بعد از یک سال و نیم، مسوولین اداره منابع طبیعی با فعالیت اکشتافی توسط بهره بردار موافقت کردند.

حسینی محمدی با بیان این که سرمایه گذار کار را شروع و هزینه زیادی کرده است، اضافه کرد: سرمایه گذار این فعالیت ها را جهت اینکه بتواند جاده دسترسی ایجاد کند انجام داده است، معادنی که مشاهده کردیم و نمونه هایی که جهت آزمایش به داخل و خارج از کشور ارسال شد، نشان داد نوع بیتومین ذخیره شده بیتومین ماسه ای است و نوع آن با بیتومین هایی که در سایر نقاط کشور مثل ایلام و کرمانشاه وجود دارد، متفاوت است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ادامه داد: سرمایه گذار نمونه های این قیر طبیعی را به چین و کانادا جهت آزمایش برده و بعد از انجام آزمایش متوجه خلوص بیتومین از ۱۵ تا ۲۰ درصد شده ایم که این میزان دارای مرغوبیت و خلوص بالایی است.

حسینی افزود: امیدواریم که هر چه زودتر جاده دسترسی به آن تمام شود چرا که از نظر عمق حدود ۵۰ متر باید حفر شود و دستگاه های حفاری در عمق زمین فرو رود. 

وی در پاسخ به دیگر سوال «فکرشهر» مبنی بر انتقال صنوف آلاینده به خارج از شهر اظهار داشت: در این راستا در سطح کشور پیگیری های زیادی شده و تفاهم نامه با شرکت شهرک ها نیز به امضا رسیده است.

حسینی ادامه داد: در استان بوشهر نیز مطالعات را شروع کرده ایم و رسته های شغلی مشخص شده است ضمن این که اصناف نیز باید به جابجایی مایل باشند اما از نظر زیرساخت، شهرک ها آماده هستند.

وی اضافه کرد: در استان تنها جایی که خوب در این راستا رو به جلو رفته است و جای تشکر دارد شهرستان دیلم است‌. زمین خریداری، تسطیع و حدود ۲۰۳ قطعه زمین از ابعاد ۱۸۰ تا ۳۰۰ متری متناسب با هر صنف همراه با آب و برق آماده است.

حسینی افزود: دولت می گوید زیرساختم آماده است، صنوف و اتحادیه ها باید پا پیش بگذارند، شرکت تعاونی تشکیل دهند و احداث بر اساس یک نقشه مشخص شده باشد. جلساتی که با رییس اتاق اصناف استان و مجموعه آن داشتیم، در بحث تسهیلات، این آمادگی وجود دارد که چنان چه بخش خصوصی در هر شهری آمادگی سرمایه گذاری داشته باشد، شرکت شهرک ها مکان را با حداقل قیمت در اختیار آن ها قرار دهد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ادامه داد: در همه شهرستان ها شرکت شهرک ها آمادگی این کار را دارد، شهرستانی هم که آمادگی ندارد، می توانیم زمینی را یا از طریق امور اراضی یا مکانی که قیمت آن مناسب بوده و زمینه واگذاری زمین فراهم باشد، چه به صورت شهرک دولتی و چه به صورت شهرک غیر دولتی شرکت شهرک ها انجام خواهد داد.

وی اضافه کرد: در شهر گناوه نیز درخواستی در خصوص ایجاد شهرک تخصصی صنوف آلاینده از طریق اتاق اصناف و فرمانداری به ما پیشنهاد داده شد، ما نیز جهت قرار دادن زمین به امور اراضی معرفی کردیم، در اختیار قرار دادن زمین به متقاضیان و زیرساختی اولیه وظیفه استان و مابقی وظیفه بخش خصوصی است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر درباره ی سرنوشت پتروشیمی دشتستان به «فکرشهر» گفت: پتروشیمی دشتستان به بحث زمین و محیط زیست دچار مشکلاتی شده است که در حال بررسی پیشنهادات داده شده هستیم.

حسینی افزود: مهم ترین مشکل پتروشیمی ها خصوصا در دشتستان موضوع آب است و نیاز به آب زیاد در حد دریا دارد. وضعیت آب در دشتستان با شرایط فعلی پاسخگوی پتروشیمی نیست. 

وی ادامه داد: اکنون در استراتیژی صنعتی کشور اعلام شده که صنوفی مانند برق، فولاد، پتروشیمی و .... که به آب زیاد احتیاج دارند به ساحل منتقل شوند به همین دلیل دو گزینه پیشنهاد دادیم و به تفاهماتی با شرکت خصوصی پتروشیمی دشتستان رسیده ایم.

حسینی اضافه کرد: با توجه به تغییرات در هیات مدیره و مدیرعامل شرکت پالایش گاز خارک که متولی پتروشیمی دشتستان است، پیشنهادی که به ما داده شده این است که طرح را در نقطه ای دیگر شروع کنند.

وی ادامه داد: پیشنهاد داده شده است مکانی باشد که در آنجا آب قابل تامین وجود داشته باشد، البته نامش پتروشیمی دشتستان خواهد بود اما این که در چه مکانی باشد خود سرمایه گذار تصمیم می گیرد.

حسینی افزود: البته به احتمال زیاد پتروشیمی دشتستان با همین نام در نوار ساحلی استان و محلی که در کنار دریا باشد احداث خواهد شد تا مشکل آب و محیط زیست برطرف شود.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر در پایان گفت: شرکت ۱۵۰ هکتار زمین در محل قبل که قرار بود پتروشیمی اجرا شود، خریداری کرده که به دنبال آن هستیم برای صنایع غیرآلاینده مانند صنایع غذایی مورد استفاده قرار گیرد.

 

نظرات بینندگان
ناشناس
|
-
|
پنجشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۵:۲۷
مخالف خروج پتروشیمی از دشتستان هستیم.
ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر