پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار جامعه
مطالب بیشتر
کد خبر: ۵۲۸۹۰
چهارشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۲:۲۴

فکرشهر: یکی از شرکت‌های فناور موفق به تولید نانو چسبی شده است که علاوه بر کاهش وزن سازه و بی‌نیازی سازه‌ها به پیچ و رول‌پلاک در نمای ساختمان، قابل اجرا بر روی هر زیرساخت مستحکمی از قبیل فریم فلزی، بتن و پلاستر ماسه و سیمان است؛ از این رو از این محصول در سازه‌های بیمارستانی و مصلای امام خمینی (ره) استفاده شده است.

به گزارش فکرشهر از ایسنا، یکی از شرکت‌های تعاونی تولیدکننده رنگ و رزین با ارزیابی و بررسی مواد اولیه، تکنولوژی و خدمات جدید، محصولات و فرایندهای تولید را بهبود بخشید و توانست برای تولید کالاها و محصولات خود، روش‌هایی با کمترین اثرات مخرب بر طبیعت ارائه کند.

محصولات این شرکت در ۳ حوزه رنگ‌های حفاظتی (Protective Paints)، رنگ‌های ساختمانی (Decorative Paints) و محصولات مهندسی (Engineering Products) است.

رنگ‌های حفاظتی این شرکت در صنایع نفت، گاز، پتروشیمی و پالایشگاه‌ها، تأسیسات سدها و انتقال آب، نیروگاه‌ها و خطوط انتقال، اسکله‌ها، تأسیسات دریایی، فولاد و دیگر صنایع کاربرد دارد.

این رنگ، یک سیستم پوششی از مجموعه چند لایه رنگ تشکیل شده است که از سطح محافظت می‌کند، این پوشش از ویژگی‌هایی چون چسبندگی به سطح زیرین و لایه‌های رنگ به یکدیگر برخوردار است و می‌تواند تجهیزات صنعتی را در برابر عوامل مخرب محیطی حفظ کند.

رنگ‌های ساختمانی تولیدشده با رعایت استانداردهای بهداشتی و زیست محیطی در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرد. رنگ‌های اکریلیک پایه آب تولید شده در این شرکت، منجر به حفظ سلامت فردی و سهولت استفاده برای تمامی کاربران شده است.

حذف "فرمالین" به عنوان یک ماده سمی مضر از فرمولاسیون تولید رنگ‌ها، حذف خشک‌کن‌های حاوی سرب از رنگ با توجه به آلایندگی بالا و تأثیرات منفی آن بر سلامت مصرف‌کنندگان و استفاده از گاز مایع بی‌بو در رنگ‌های اسپری از دیگر مزایای رنگ‌های ساختمانی تولیدشده به شمار می‌رود.

رنگ‌های ضدحریق از نوع حجیم شونده پایه آب و پایه حلال، پوشش‌های کف اپوکسی، چسب‌های مخصوص اتصال دهنده سنگ به بتن و بتن به بتن (مگا استون)، عایق‌های رطوبتی سفید سرد مثل پوشش عایق بام، پوشش‌های نانو مانند نانوسیل، اسپری کندسوز کننده و چسب شتاب دهنده از جمله محصولات مهندسی تولید شده توسط این محققان است.

چسب مگا استون این شرکت دو جزئی بوده و با قدرت اتصال و چسبندگی بسیار بالا برای اجرای نمای خشک و کاشت "بولت" و همچنین چسباندن انواع مختلف سنگ‌های ساختمانی چون پورسلن، گرانیت، تراورتن و سنگ مصنوعی بر روی زیر ساخت‌های مختلف استفاده می‌شود.

استفاده از این چسب به دلیل وزن مخصوص پایین و مقدار مصرف کم آن نسبت به ملات‌های سیمانی باعث سبک شدن وزن سازه می‌شود. این چسب در برابر مواد شیمیایی کاملاً مقاوم است، ضمن آنکه بر روی هر زیر ساخت مستحکمی از قبیل فریم فلزی، بتن و پلاستر ماسه و سیمان قابل اجرا است.

این چسب نانو ساختار که دارای تاییدیه از مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی است، اخیراً در سازه‌های مختلفی نظیر مسجد جمکران، مرقد مطهر حضرت امام خمینی (ره)، پروژه ستاره آرمان توس مشهد و مصلای تهران مورد استفاده قرار گرفت.

این محصول همچنین در پروژه‌های مختلفی نظیر مسجد بقیةالله، مجتمع تجاری البرز، دانشگاه علوم‌پزشکی بقیةالله، صحن داخلی و خیمه حرم امام خمینی (ره)، بیمارستان محب کوثر و چندین ساختمان در تهران مورد استفاده قرار گرفته است.

سرعت چسبیدن این چسب نسبت به مواد رایج در صنعت ساختمان سه برابر بیشتر بوده و میزان مصرف آن نیز کمتر است. از این رو این محصول جذابیت زیادی در صنعت ساختمان دارد. همچنین ضریب ایمنی این چسب نسبت به ملات ماسه و سیمان بیشتر است.

عدم نیاز به پیچ و رول‌پلاک در نمای ساختمان و سبک‌سازی و مقاوم‌تر شدن سازه از دیگر ویژگی‌های این چسب نانویی به شمار می‌رود.

اندود ضدحریق سیمانی، محصول نانویی دیگر این شرکت است که اخیراً موفق به دریافت گواهی نانومقیاس از ستاد توسعه فناوری نانو شده است. این محصول برای افزایش مقاومت سازه‌ها در برابر حریق به کار می‌رود.

قطعات فولادی مورد استفاده در سازه‌های ساختمانی در دمای تقریبی ۵۳۰ درجه سانتی‌گراد به نقطه نرمی رسیده و تغییر شکل می‌دهند. از سوی دیگر بتن استاندارد در دماهای بالای ۵۰۰ درجه سانتی‌گراد دچار گسیختگی و افت شدید خواص مکانیکی و حتی ترکیدگی و فروپاشی می‌شود. عملکرد اصلی پوشش‌های ضدحریق، ایجاد تأخیر در رسیدن دمای سازه به دمای بحرانی است، به نحوی که بتوان قبل از فروپاشی ساختمان عملیات اطفا را به پایان رسانده و نفرات محبوس را از درون سازه نجات داد.

اندود ضد حریق سیمانی برای این منظور تولید شده است و از آنجایی که استفاده از آن در ساختمان نیازمند دریافت تأییدیه از سوی سازمان آتش‌نشانی است، از این رو تست‌های لازم برای استفاده از این محصول در داخل کشور، انجام و نتایج آن به مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ارسال شده است.

مقاومت حرارتی بالا، وزن مخصوص پایین، چسبندگی مناسب، ممانعت از گسترش آتش، مقاومت در برابر شوک حرارتی، مقاومت در برابر سایش و خوردگی، قابلیت اجرا در سازه‌های فلزی و بتنی و فقدان ایجاد دود و گازهای سمی از جمله مزایای این محصول به شمار می‌رود.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر