جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۵۲۹۰۳
پنجشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۵

فکرشهر: صیادان از افزایش صید ترال در صیدگاه بردخون نگران هستند و خواستار توجه مسؤولان به این موضوع مهم می‌باشند.
به گزارش فکرشهر از فارس، صید ترال یکی از مخرب‌ترین صیدها محسوب می‌شود که می‌تواند به اکوسیستم دریا و زیستگاه‌های آبزیان آسیب زیادی بزند، ترال یکی از روش‌های صید دریایی است که زیست‌گاه‌های دریایی را از بین می‌برد و باعث کاهش تولید ماهی دریایی می‌شود.

صیدگاه مطاف بردخون یکی از مهم‌ترین صیدگاه‌های خلیج فارس است که بیشترین و بهترین گونه‌های دریایی در آن تولید می‌شود به گونه‌ای که بسیاری از ملوانان در سطح کشور برای صید برخی از ماهی‌ها به این منطقه سفر می‌کنند.

ترال یا گوفه تور ماهیگیری بزرگی به شکل قیف است که از دو طرف به تخته‌هایی متصل است و دنبال شناور در بستر دریا کشیده می‌شود و صیدی که به این شیوه انجام گیرد صید ترال خوانده می‌شود. صیادان بردخون از افزایش صید ترال در صیدگاه بردخون نگران هستند و خواستار توجه مسؤولان به این موضوع مهم می‌باشند.

نگرانی صیادان بردخونی پایانی ندارد

مصطفی قایدی یکی از صیادان است که می گوید: با وجود ممنوعیت صید ترال هرساله شاهدیم که لنج‌های صیادی از استان و خارج از استان به صید غیرمجاز ترال در حوالی خورخان و ساحل بردخون می‌پردازند. این شیوه صید موجب نابودی بیشتر ذخایر دریایی و خالی شدن تور صیادان بومی بردخون می‌شود.

محمد جمالی‌فرد هم در این زمینه گفت: صید ترال عامل نابودی صیادی منطقه است زیرا با این نوع صید، ماهی و میگو و هر نوع ذخیره دریایی منقرض و نابودی می‌شود؛ بارها موضوع صید ترال را به مسؤولان و متولیان گزارش کرده‌ایم اما اقدام عملی خاصی در این باره انجام نشده است.

محمود قاسمی دیگر صیاد بردخونی نیز اظهار داشت: شناورهای غیرمجاز تور صیادان منطقه را پاره می‌کنند و توجهی به خواسته صیادان ندارند که این برخوردها باعث شده صیادان به مرور قایق‌های خود را بفروشند و شغل دیگری انتخاب کنند یا اینکه بیکار و خانه نشین شوند.

مرتضی ظلی‌آزاد هم گفت: شناورهای غیرمجاز در ایام ممنوعیت آزادانه صید می‌کنند اما صیادان منطقه بردخون قادر نیستند به صیدگاه بروند و این باعث نگرانی صیادان شده است. بهره‌برداری غیرمجاز و خارج از فصل زنگ خطری برای پایان ذخایر دریایی در این منطقه است و اگر چاره‌اندیشی نشود پشیمانی فایده‌ای ندارد.

ترال اصلی‌ترین مشکلات صیادان است
امام جمعه بردخون نیز با بیان اینکه صید ترال یکی از اصلی‌ترین مشکلات صیادان بردخونی است، گفت: صید ترال یکی از بزرگترین آفت‌های دریا است که با این کار حق بسیاری از ملوانان ضایع می‌شود و به منزله حق‌الناس است، زیرا دریا متعلق به همه مردم است و هیچ کس حق ندارد آن را از بین ببرد.

حجت‌الاسلام سید حسین رکنی‌حسینی افزود: حدود 9 سال است که صید ترال آغاز شده و بیش از چهار سال است فعالیت آنها بسیار افزایش یافته و با این کار بسیاری از آبزیان از بین رفته و صیادانی که قایق دارند دست خالی به خانه برمی‌گردند.

وی اضافه کرد: صیادان که از نعمت اسکله محروم هستند در گرما و سرما و بدترین شرایط به دریا می‌روند اما به دلیل صید غیرمجاز ترال صیدی پیدا نمی‌کنند و با ناامیدی و دست خالی به خانه برمی‌گردند و روز به روز افسرده و شکسته‌تر می‌شوند.

احمد واعظ مسؤول نمایندگی شیلات بردخون نیز گفت: بیش از ۲۰۰ قایق صیادی و بالغ بر ۶۰۰ صیاد در بردخون فعالیت می‌کنند اما از برخی مشکلات رنج می‌برند.صیادان از صید ترال در محدوده بخش بردخون نگران هستند که امیدواریم مسؤولان و دلسوزان در این زمینه اقدام کنند.

حسین طاهری پور مسؤول تعاونی صیادان بردخون نیز گفت: صیادان به دلیل مشکلات و کمبودها در حال تغییر شغل و فروش قایق‌های خود هستند. صید ترال دریا را به گورستان ماهی‌ها تبدیل کرده، زیرا عاملان این کار پس از صید، آبزیان قابل استفاده را برداشت و بقیه منابع دریایی را باز به دریا می‌ریزند.

وی عدم وجود اسکله را از مشکلات دیگر دانست و ادامه داد: عملیات احداث اسکله خورخان از مدتی پیش آغاز شده که امیدواریم با حمایت دولت سرعت گیرد و به زودی شاهد راه‌اندازی آن باشیم.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر