سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
جستجو
کد خبر: ۵۳۰۷۴
دوشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۴:۲۰

فکرشهر: مشکل نامنظم بودن ضربان قلب اگرچه اغلب بی‌خطر است اما در برخی مواقع می‌تواند با مشکلات قلبی مرتبط باشد.

به گزارش فکرشهر به نقل از ایسنا، نامنظمیِ ضربان قلب که آریتمی قلب نیز نامیده می‌شود به این معنی است که ضربان قلب طبیعی نبوده و گاهی خیلی سریع یا خیلی کندتر از حد معمول است. درحالیکه این عارضه می‌تواند بی‌خطر باشد اما در برخی مواقع با وجود مشکلات قلبی جدی مرتبط است.

یک چهارم از بزرگسالان بالای ۴۰ سال در معرض ابتلاء به فیبریلاسیون دهلیزی (AF)، شایع‌ترین نوع آریتمی قلبی هستند. این عارضه با افزایش خطر سکته و دیگر مشکلات قلبی مرتبط است زیرا می‌تواند به لختگی و مسدود شدن جریان خون منجر شود.

اما چگونه می‌توان فاکتورهای خطرزا را کنترل کرد؟

انجمن قلب آمریکا در این رابطه پایین آوردن فشار خون و کنترل سطح کلسترول خون را توصیه می‌کند.

اخیراً گروهی از متخصصان علوم پزشکی دانشگاه کالیفرنیا به بررسی عوامل محرک در شروع فیبریلاسیون دهلیزی پرداختند. شناخت بهترِ این عوامل به توانمند ساختن بیمار کمک کرده و رویکرد جدیدی را ارائه می‌دهد تا کیفیت زندگی خود را بهبود داده و نیاز به خدمات مراقبتی مرتبط با این بیماری را کاهش دهد.

متخصصان در بررسی روی بیماران مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی تاکید کردند که عوامل تحریک کننده همچون مواد الکلی و کافئین به ترتیب بر ۳۵ و ۲۸ درصد از بیماران تأثیر می‌گذارند. همچنین نداشتن خواب کافی تأثیر ۲۱ درصدی در بروز این مشکل دارد.

به گزارش مدیکال دیلی، همچنین کاهش میزان استرس در کنترل این مشکل حائز اهمیت است زیرا عصبانیت و استرس شدید به نامرتب شدن ضربان قلب منجر می‌شود.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر