سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
جستجو
آخرین اخبار اقتصاد
مطالب بیشتر
کد خبر: ۵۳۱۰۳
سه‌شنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۴:۱۹

فکرشهر: مدیر عامل شرکت پشتیبانی امور دام از افزایش حدود ۲۵ درصدی واردات نهاده‌های تولید شامل ذرت، کنسانتره سویا و جو در سال جاری خبر داد و گفت: توزیع گوشت مرغ و گوشت قرمز تنظیم بازاری گرم و منجمد تا پایان تعطیلات نوروزی با نرخ مصوب ادامه خواهد داشت که در این میان، تنها گوشت منجمد گوساله در قالب محصول تنظیم بازاری در گروه‌های هدف توزیع می‌شود.

به گزارش فکرشهر، خبرنگار اعزامی ایسنا به بندر امام خمینی (ره) جهت بازدید از کشتی‌های غول پیکر پهلو گرفته حاوی خوراک دام و طیور، حمید ورناصری در جمع خبرنگاران درباره وضعیت تامین نهاده‌های تولید یا همان خوراک دام و طیور اظهار کرد:  از ابتدای امسال تاکنون، میزان واردات و تامین نهاده‌های تولید افزایش چشم‌گیر و قابل توجهی نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته داشته است که در برخی موارد به بیش از ۲۵ درصد هم می‌رسد. این حجم واردات انجام شده به واسطه پیش‌بینی‌هایی بود که در پی تحریم‌ها صورت دادیم و توانستیم اثر آن را به حداقل ممکن برسانیم.

وی افزود: از ابتدای امسال تاکنون شرایط خاصی را پشت سر گذاشتیم که می‌توان به مشکلات ناشی از حمل و نقل کالا از بندر امام خمینی اشاره کرد که البته با تدابیر اندیشیده شده از سوی شرکت پشتیبانی امور دام، عملا مرغ‌داران و دامداران این مشکلات را احساس نکردند.

ورناصری اظهار کرد: به طور معمول روزانه بیش از ۲۵۰۰ دستگاه تریلی خروجی بندر است که عمدتا شامل انواع غلات و خوراک دام و طیور است. اما این تعداد خروجی تریلی در مقطعی از مهرماه به حداقل ممکن رسیده بود و در آن مقطع برای حل این مشکل از محل ذخایر استانی استفاده کردیم که نیاز تولیدکنندگان را تامین کنیم.

مدیر عامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور درباره وضعیت عرضه گوشت مرغ و گوشت قرمز منجمد و گرم تنظیم بازاری اظهار کرد: عرضه گوشت مرغ و گوشت قرمز منجمد و گرم تنظیم بازاری تا پایان تعطیلات نوروزی ادامه خواهد داشت که با نرخ مصوب خواهد بود؛ به عنوان مثال هر کیلوگرم گوشت گوساله تنظیم بازاری ۲۸ هزار تومان، هر کیلو گرم گوشت مرغ گرم ۱۱۵۰۰ تومان و هر کیلوگرم گوشت قرمز گرم به صورت لاشه حدود ۴۲ هزار تومان خواهد بود.

ورناصری در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا درباره نوسانات قیمت در بازار خوراک دام و طیور و این محصولات پروتئینی تصریح کرد: نرخ ارز اختصاص یافته به واردات خوراک دام و طیور در فروردین ماه سال گذشته، ۳۲۵۰ هزار تومان بود که در اسفندماه پارسال، به ۳۷۰۰ و در فروردین ماه به سال جاری به ۴۲۰۰ رسید و این نرخ تاکنون تغییر نکرده است و بخشی از دلیل افزایش قیمت این کالای اساسی، ناشی از تغییرات نرخ ارز رسمی کشور بوده است.

او ادامه داد: البته این کالاها تا به دست مرغداران و دامداران برسد، نه تنها کرایه حمل می‌خورد که دو و نیم برابر نسبت به پارسال افزایش قیمت داشته بلکه تولیدکنندگان به دلیل نداشتن نقدینگی مجبور می‌شوند دست به دامن دلالان شوند که آن‌ها با قیمت بالاتر خوراک دام و طیورشان را در اختیارشان بگذراند. همین عامل سبب می‌شود به عنوان مثال، قیمت هر کیلوگرم کنجاله سویا که ۲۴۵۰ در بندر امام خمینی است، برای آن‌ها حدود ۳۰۰۰ تومان تمام شود.

وی درباره قیمت این کالاهای اساسی اظهار کرد: از اردیبهشت ماه امسال تاکنون، نوسان قیمتی در نرخ نهاده‌های دامی وارداتی نداشتیم چراکه به عنوان مثال قیمت ۱۳۵۰ تومانی هر کیلو گرم ذرت وارداتی در بندر امام خمینی در این بازه زمانی هم‌چنان ۱۳۵۰ تومان است و تغییری نکرده و نرخ هر کیلوگرم کنجاله سویا که در اردیبهشت ماه ۱۸۰۰ تومان بود، به ۲۴۵۰ تومان در حال حاضر رسیده است.

او گفت: با توجه به افزایش چشم‌گیر واردات خوراک دام و طیور، هیچ مشکلی در سال جاری و حتی ماه‌های ابتدایی سال آینده برای تامین این نهاده‌ها نداریم چراکه به عنوان مثال در سال گذشته، حدود ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تن ذرت دامی وارد شد که به امسال به ۸ میلیون تن رسیده است. بنابراین نه تنها از نظر میزان و ذخایر این کالای اساسی هیچ مشکلی وجود ندارد بلکه بازار آن‌ها نیز به تدریج متعادل‌تر خواهد شد اما فضاسازی‌هایی که در کشور انجام می‌شود، باعث التهاب و نوسانات در این بازار شده است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر