سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
کد خبر: ۵۳۱۲۰
چهارشنبه ۰۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۲

فکرشهر: بعد از گذشت یک سال از سقوط هواپیمای تهران - یاسوج هنوز پرونده بررسی این ماجرا در کمیسیون اصل ۹۰ مجلس باز است.

به گزارش فکرشهر، روزنامه شهروند نوشت: دیروز اولین سالگرد اتفاقی بود که یک غم بزرگ دیگر برای ایرانی‌ها رقم زد. هواپیمای ای‌تی‌آر ۷۲ شرکت هواپیمایی آسمان بعد ‏از ۵۰ دقیقه پرواز از تهران به سمت یاسوج در حوالی سمیرم بعد از اصابت به کوه دنا سقوط کرد و تمام سرنشینان آن از دست ‏رفتند. به همین مناسبت هم انتظار می‌رفت که اظهارنظرهایی از سوی مسئولان مختلف در مورد این حادثه شنیده شود. با این ‏وجود حرف‌های بهرام پارسایی، رئیس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی توانست توجهات زیادی را به خودش جلب کند، ‏چون به دو نکته جنجالی اشاره کرد که یکی عدم همکاری برخی از سازمان‌ها در به نتیجه رسیدن روند بررسی حادثه سقوط هواپیما ‏و دیگری باز بودن پرونده این ماجرا در کمیسیون اصل نود بود.

او گفت: «به رغم این‌ که سازمان هواپیمایی و شرکت فرودگاه‌ها به ‏صورت کامل با کمیسیون همکاری نکردند و از ارایه برخی مدارک سرباز زدند، با توجه به دلایل و مستندات متعدد جمع‌بندی ‏نهایی کارشناسان، یخ‌زدگی هواپیماست که این موضوع با دعوت از کمیته بررسی سانحه در کمیسیون هم مطرح شد‎. کمیسیون ‏اصل نود بعد از تکمیل پرونده هفته گذشته جلسه‌ای را در دفتر وزیر راه و شهرسازی تشکیل داد. این جلسه بیش از یک ساعت به ‏طول انجامید و کارشناسان ما مستندات خود را ارایه کردند. خوشبختانه وزیر کاملاً به مسائل فرودگاهی و هواپیمایی آشنایی ‏داشته و روی این موضوع هم اشراف خوبی داشتند که این مسأله برای ما امیدوارکننده است. نظر ایشان این بود که پرونده باید ‏مسیر درست خود را طی کند و تأکید کردند که باید جلوی تضییع حق درگذشتگان این حادثه گرفته شود. از نظر ما جمع‌بندی این ‏جلسه مثبت و امیدوارکننده است و به‌زودی نتیجه بررسی‌ها را به صحن مجلس می‌دهیم.»‏

او در حالی بر باز بودن این پرونده و تلاش ادامه‌دار برای بررسی ابعاد آن اشاره می‌کند که نزدیک به شش ماه پیش یعنی اواسط ‏مرداد ماه نتیجه نهایی بررسی‌ها و دلایل سقوط این هواپیما از سوی سازمان هواپیمایی منتشر شد و خطای خلبان، نقص آموزش و ‏یخ‌زدگی به‌عنوان مهمترین دلایل رخ دادن این حادثه اعلام شد.‏

حالا هم رضا جعفرزاده، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور در گفت‌وگو با «شهروند» درباره نحوه همکاری‌ها برای به نتیجه رسیدن ‏این پرونده می‌گوید: «من نمی‌دانم منظور آقای پارسایی از عدم همکاری و ندادن اسناد و مدارک چه بوده است چون نه‌تنها ‏درگیری و اصطکاکی در این زمینه وجود نداشته، بلکه ما تا این لحظه هر اقدامی که لازم بوده و برعهده ما گذاشته شده است انجام ‏داده‌ایم.»‏

او ادامه می‌دهد: «از همان ابتدا گروه‌های یازده‌گانه‌ای برای بررسی ابعاد مختلف حادثه و همچنین انجام اقدامات مقتضی تشکیل ‏شد و سازمان هواپیمایی هم در این گروه‌ها حضور داشت و مسئولیت‌هایی هم داشت. این مسئولیت‌ها کاملاً انجام شده است ‏بنابراین من نمی‌دانم که ما کجای کار کوتاهی کردیم یا چه همکاری لازم بوده و نکرده‌ایم، نظر آقایان نماینده کاملاً محترم است اما ‏من واقعاً نمی‌دانم که ایشان به چه نوع عدم همکاری اشاره کرده‌اند.»‏

او در مورد باز بودن پرونده و در جواب این‌که آیا هنوز هم ابهاماتی در آن وجود دارد یا نه، می‌گوید: «مدیر کل حوادث و سوانح ‏سازمان هواپیمایی کشور هم روند بررسی حادثه را روی سایت این سازمان قرار داد و هم نتیجه بررسی‌ها را. در زمان بررسی ‏حادثه باید پارامترهای مختلفی بررسی می‌شد و بررسی هم شد، نتیجه بررسی‌ها هم در کمترین زمان ممکن روی سایت سازمان ‏قرار گرفت و در مصاحبه‌های مختلف هم تشریح شد. با این وجود اگر از نظر نمایندگان مردم حادثه هنوز هم ابعادی برای بررسی ‏دارد و آنها فکر می‌کنند که براساس وظایف نمایندگی باید بررسی‌های بیشتر انجام شود، کاملاً حق دارند که این کار را انجام ‏بدهند.»‏

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر