سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
کد خبر: ۵۳۱۳۰
چهارشنبه ۰۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۱:۰۷

فکرشهر: با انتشار فهرست پایگاه اینترنتی گلوبال فایرپاور قدرتمندترین ارتش‌های جهان در سال ۲۰۱۸ مشخص شدند.

به گزارش فکرشهر، روزنامه دنیای اقتصاد در ادامه نوشت: در این رتبه‌بندی موقعیت ۶ قدرت اول جهان (آمریکا، روسیه، چین، هند، فرانسه و بریتانیا) نسبت به سال گذشته هیچ تغییری نکرده است. اما موقعیت ایران به لحاظ نظامی ارتقا یافته و در رده‌بندی امسال با ۸ پله صعود از جایگاه بیست و یکم به رتبه سیزدهم رسیده است. رتبه‌بندی کشورها در این موسسه فقط براساس تعداد کل تسلیحات انجام نمی‌شود، بلکه مولفه‌های ژئوپلیتیک و دیپلماتیک، ثبات مالی و توانایی فراخوانی متحدان قدرتمند نیز در نظر گرفته می‌شود.

هر سال پایگاه اینترنتی  Global Firepower فهرست خود از قدرتمندترین نیروهای ارتش‌های جهان را منتشر می‌کند. آمریکا به‌طور قابل پیش‌بینی‌ای در صدر فهرست دارندگان قدرتمندترین ارتش‌ها در سال ۲۰۱۸ قرار داشت و ترکیب ۵ قدرت اول نسبت به سال گذشته (۲۰۱۷) هیچ تغییری نکرده‌است. «دیوید سیم» و «ایو واتلینگ»، گزارشگران نیوزویک در گزارش ۱۶ جولای ۲۰۱۸ نوشتند وضعیت در انتهای لیست جالب‌تر می‌شود. هر دو کره به بالای لیست آمدند اما باید دید آیا خلع‌سلاح هسته‌ای هم می‌تواند بر رتبه‌بندی این دو کشور در سال آینده (۲۰۱۹) هم تاثیر بگذارد یا خیر. مساله دیگر جایگاه ایران است.

رتبه‌بندی جدید ایران در این فهرست نشان می‌دهد که تقویت بنیه نظامی از چشم این کشور دور نمانده است. در رده‌بندی امسال ایران با ۸ پله صعود از جایگاه بیست و یکم به رتبه سیزدهم ارتقا یافته است. برخی کشورها به رده‌های پایین لیست رفته‌اند اما این ضرورتا به این معنا نیست که مثلا کشورهای مالزی، شیلی و اتریش توانمندی‌های نظامی کمتری دارند یا توانمندی نظامی‌شان از سال قبل‌ کمتر شده است. رتبه‌بندی کشورها فقط براساس تعداد کل تسلیحاتی که دارند نیست. Global Firepower مولفه‌های ژئوپلیتیک و دیپلماتیک، ثبات مالی و توانایی فراخوانی متحدان قدرتمند را نیز در نظر گرفته است. کشور دیگری که به رده‌های پایین لیست غلتیده اتیوپی است آن هم در بحبوحه امضای اعلامیه برای پایان سال‌ها بن‌بست نظامی با همسایه‌اش اریتره. روابط دیپلماتیک میان این دو کشور پس از اینکه جنگ دو ساله میان این دو کشور در سال ۲۰۰۰ پایان یافت رو به وخامت رفت اما این دو کشور اکنون آماده برقراری دوباره روابط هستند.

Global Firepower به هر کشور یک «نمره شاخص قدرت» می‌دهد که هرچه کمتر باشد بهتر است. اعداد داخل پرانتز نشان‌دهنده رتبه سال۲۰۱۷ این کشورها است. این نمره با در نظر گرفتن بیش از ۵۰ عنصر قدرت نظامی از جمله نفرات در دسترس و تنوع تسلیحات تعیین می‌شود. در کنار «نمره شاخص قدرت»، ما وضعیت هر کشور، بودجه دفاعی، تعداد نیروهای نظامی، تعداد هواپیماها و تانک‌ها، زیردریایی‌ها و ... را نیز گنجانده‌ایم تا برداشتی جامع‌تر از ضعف و قدرت هر کشور به دست دهیم.

 

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر