سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
کد خبر: ۵۳۱۳۲
چهارشنبه ۰۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۱:۱۴

فکرشهر: داستان بدهی‌های کلان شهرداری تهران و میراث شومی که از دوره مدیریتی محمدباقر قالیباف در پایتخت بر جای مانده است، موضوعی نیست که بتوان به آسانی از آن گذشت و آن را حاشا کرد.

به گزارش فکرشهر، روزنامه قانون نوشت: اعتراض‌های هفتگی پیمانکاران و طلبکاران دوره گذشته شهرداری تهران در خیابان بهشت را پایانی نیست و هر روز نیز بر بلندای صدای معترضان افزوده می شود. گزارش های بانکی و حسابرسی‌های پیوسته از شهرداری نیز همگی حکایت از ژرفای چاه بدهی های شهرداری تهران دارد اما باز هم در چنین شرایطی مسئول اول آشفتگی مالی شهرداری در دوره قبل گزارش ها را قبول نداشته و زیربار حقیقت نمی رود.

چند روز قبل بود که شهردار سابق تهران که مدتی است باردیگر آنتن‌های تلویزیونی در اختیارش قرار گرفته تا به دلایلی نامعلوم! به ابراز سخن و عقیده بپردازد، در پاسخ به سوالی درباره بدهی ۵۲ هزار میلیاردی دوره ۱۲ ساله‌اش در شهرداری آن را «دروغ بزرگ» خواند. شهردار سابق تهران این اتهام را متوجه تیم فعلی مدیریت شهری کرد که رقم ۵۴ هزار میلیارد تومانی که مدیریت شهری فعلی به مدیریت شهری قبلی نسبت می‌دهد، یک دروغ بزرگ است و گفت: «در واقع هر کسی که نخواهد کار کند و بخواهد در قدرت بماند، باید دروغ بگوید! این افراد، برای ماندن در قدرت علاوه بر این که باید دروغ بگویند باید ذلت را هم بپذیرند و زد و بند کنند و در واقع چون کشور و جامعه نیاز به کار دارد، این افراد می‌آیند و بهانه‌های بیخودی می‌گیرند. وقتی شورای چهارم تمام شد، ما گزارش‌هایی را در خصوص میزان بدهی‌ها و اموال شهرداری تهران به شورای چهارم دادیم و این موضوع به‌ صورت مصوبه شورا درآمد که میزان بدهی‌های شهرداری چقدر است و در نهایت نیز این مصوبه به شورای پنجم ارائه شد و هم‌اکنون نیز اسنادش موجود است. در آن مصوبه میزان بدهی‌های شهرداری تهران ۱۶ هزار میلیارد تومان بود که از آن رقم ۱۴هزار میلیارد تومان مربوط به طلب شهرداری از دولت است که این موضوع در دوره آقای نجفی شهردار وقت تهران نیز تاکید شد؛ علاوه بر این که باید دولت دهم یک میلیارد دلار براساس مصوبه مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام به شهرداری می‌داد که این موضوع نیز محقق نشد.»

همین اظهار نظر کافی بود تا در دو روز گذشته، بسیاری از کارشناسان شهری از اظهارات قالیباف شگفت زده شده و شورانشینان پایتخت نیز اعتراض جدی به اظهارات مسبب اصلی مشکلات فعلی تهران داشته باشند.

تریبون‌های عجیب برای متهمان!

این که چرا بعد از گذشت بیش از ۲۰ ماه از خداحافظی تیم مدیریتی گذشته شهرداری، تریبونی مهم در اختیار نفر اول این تیم قرار گرفته تا به زیر سوال بردن اقدامات فعلی مدیریت شهری و فرار از مسئولیت پذیری در برابر مشکلاتی که عامل آن بودند، بپردازند، سوالی جدی است که پاسخی برای آن نیست. در شرایطی که مدیریت فعلی شهر تهران در ۲۰ ماه گذشته به دنبال باز کردن گره های مدیریتی حاصل از حضور ۱۲ ساله یک تیم در اداره شهر تهران هستند و در مقابل انبوه مشکلات شهرداری از ازدیاد عجیب نیروی انسانی تا بدهی‌های سنگین قرار گرفته‌اند، شهردار سابق تهران به راحتی به اتهام‌زنی از تریبون رسانه ملی می پردازد. این در حالی است که اگر قرار است تریبونی در اختیار افراد قرار گیرد، باید برای طرح ده‌ها پرسش درباره سوءمدیریت و عملکرد مدیریت گذشته به خصوص در حوزه مالی و منابع انسانی باشد تا شهروندان در جریان واقعیت‌های گفته نشده دوره ۱۲ ساله مدیریت شهر قرار گیرند. «محمود میرلوحی» عضو شورای شهر تهران در جلسه اخیر شورای شهر گفت که «شهرداران سابق تهران همچون نجفی، افشانی و حالا هم حناچی با توجه به محدودیت‌هایی که وجود دارد، نمی‌خواهند عدد بدهی را بولد کنند؛ چرا که مانعی برای جذب سرمایه گذاری است اما حالا با ادبیاتی سخیف اظهاراتی بیان شده و لازم است صداوسیما به شورا و شهرداری فعلی وقت پاسخگو باشد. محسن هاشمی، رییس شورای شهر تهران نیز با اشاره به سخنان قالیباف در یک برنامه تلویزیونی که بدهی شهرداری را تکذیب کرده و آن را یک دروغ بزرگ خوانده بود، گفت: بخشی از سخنان قالیباف در صدا و سیما غیر منصفانه و ظلم به شهرداری و شورا بوده و باید صداوسیما فرصت پاسخگویی به شورا و شهرداری بدهد و قالیباف نیز اظهارات خود را اصلاح کند.

عملکرد منفی غیر قابل کتمان!

بدهی بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومانی بر جای مانده از دوره ۱۲ ساله مدیریت قالیباف در تهران، مساله‌ای است که بارها در ماه‌های گذشته با اسناد و مدارک مختلف از سوی اعضای شورا و مدیران شهرداری به آن اشاره شده است. زهرا نژادبهرام، عضو شورای اسلامی شهر تهران در این باره با بیان این که گزارش‌هایی از بخش‌های مختلف به شورای شهر تهران داده می‌شود که بیانگر آن است شهرداری‌ تهران بدهی سنگینی دارد، می‌گوید: تنها در یک مورد شهرداری تهران ۳۰ هزار میلیارد تومان به بانک‌ها بدهی دارد که وقتی بدانیم شهرداری تهران در فاصله یک‌ سال و نیم اخیر وامی دریافت نکرده، پرواضح است که این بدهی متوجه مدیریت شهری در دوره آقای قالیباف است.از طرفی هفته‌ای نیست که طلبکاران بسیاری برای طرح شکایت خود به شهرداری تهران مراجعه نکنند و این وضعیت را نمی‌توان نادیده گرفت و گفت شهرداری تهران بدهی‌ای نداشته است. «پیروز حناچی» شهردار تهران اما در واکنش به اظهارات شهردار سابق پایتخت تنها به این جملفه بسنده کرد که «سر رخساره خبر می دهد از سر درون!» این در حالی است که انتظار می‌رود شهردار چهاردهم تهران جدی‌تر از همیشه پیگیر حقوق شهر و شهروندان و اتهامات وارده به مدیریت شهری باشد و در حالی که شهرداری روزهای سختی را به لحاظ تامین منابع مالی و حل و فصل مشکلات بر جای مانده از قبل می گذراند، اجازه ندهد که اتهامات بی شایه عملکرد مدیریت شهری را زیر سوال ببرد.

آن چه عیان است، چه حاجت به بیان است!

اظهارات تامل بر انگیز شهردار سابق تهران در حالی اتهامات زیادی را متوجه مدیریت شهری تهران کرده است که اعضای شورای شهر تهران معتقدند باید پاسخی روشن و قانونی به آن‌ها داد. «الهام فخاری»، عضو شورای اسلامی شهر تهران در همین باره در گفت‌وگو با «قانون» با بیان این که وضعیت عملکردی دوره قبلی مدیریت شهری مشخص است و آنچه عیان است نیاز به بیان ندارد، می گوید: در برابر اتهامات وارد شده باید واحدهای حقوقی شهرداری و شورا و حتی شهردار تهران پیگیری لازم را داشته باشند تا به طور صریح اتهامات پیگیری شود. در مدت گذشته از حضور شورای پنجم در تهران تمام تلاش در شهرداری و شورا شد تا آرامش و امید در شهر ایجاد شود و با لحاظ منافع عمومی مردم، مشکلات و کاستی های برجای مانده از دوره قبل پیگیری و حل شود.

مشکلات زیادی از دوره قبل در تهران مانده بود که هنوز هم هست و طلبکاران زیادی هر روز پیدا می شدند که با ارائه سند ومدرک به دنبال احقاق حقوق خود بودند. در چنین شرایطی مدیریت شهری تلاش کرده با ایجاد آرامش در فضای شهر به دنبال راه‌هایی برای حل مشکلات شهر باشد و در چنین شرایطی روا نیست که مدیریت شهری متهم به کم‌کاری یا ناتوانی شود؛ چرا که اگر موانع ایجاد شده از قبل در شهر نبود، تاثیرات برنامه های مدیریت شهری فعلی در پایتخت بیشتر می بود.

عضو شورای شهر تهران با بیان این که صداوسیما باید فرصتی را فراهم کند تا شورا و شهرداری از عملکرد خود در دوره اخیر دفاع کرده و با اسناد پاسخ اتهامات را بدهد، می‌افزاید: البته باید در شورای شهر بررسی کنیم که ارائه اسناد و مدارکی که موید مشکلات برجای مانده از دوره قبلی شهرداری است، آیا به نفع مردم و شهر است؟ چرا که ما در دوره فعلی هرگز به دنبال برهم خوردن آرامش حاکم در فضای مدیریت شهری نیستیم.فخاری در پاسخ به این سوال که شهردار سابق تهران مدعی است مدیریت فعلی شهری در کار اجرایی ناتوان است و برای بقا، دروغ بزرگ بدهی ۵۴ هزار میلیاردی را مطرح کرده است، می افزاید: مردم و رسانه‌ها باید در این باره قضاوت کنند که ما کار کردیم یا نه؟این اتهام مشخصی است و باید پیگیری حقوقی شود اما وضع فعلی شهر به خوبی بیانگر عملکرد مدیریت شهری فعلی است. مردم در یک و نیم سال گذشته دیدند در حوزه های مختلف فرهنگی، اجتماعی و ... کارهای مهمی شد و تنها در مورد آلودگی هوای تهران، وضعیت هوای امسال با سال های قبل قابل قیاس نیست و تاثیرات فعالیت های مدیریت شهری در این حوزه مشخص است.

وی با بیان این که درباره میزان بدهی شهرداری و ابهامات مالی دوره قبلی شورا باید مراجع ذی صلاح ورود جدی داشته و با ابزار های مختلف وضعیت را مشخص کنند، می‌افزاید: نباید در این باره بازی رسانه ای به راه افتد؛ چرا که پای منافع شهر و مردم در میان است و باید به دنبال ایجاد امید در مردم بود.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر