سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
گزارش اختصاصی «فکرشهر» از حضور دستیار وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در استان
فکرشهر: مشاور و دستیار وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: من یکی از شما جوانان دشتستانی هستم که توانسته ام به این جایگاه در دولت برسم و حالا از جوانان شهرم می خواهم به من بگویند چه مسایلی را پیگیری کنم و من تمام تلاشم را برای پیگیری مطالبات شهرستان به کار خواهم گرفت.  خودمان نخواسته ایم پیشرفت کنیم...
کد خبر: ۵۳۱۳۴
چهارشنبه ۰۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۳

فکرشهر: مشاور و دستیار وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: من یکی از شما جوانان دشتستانی هستم که توانسته ام به این جایگاه در دولت برسم و حالا از جوانان شهرم می خواهم به من بگویند چه مسایلی را پیگیری کنم و من تمام تلاشم را برای پیگیری مطالبات شهرستان به کار خواهم گرفت. 
خودمان نخواسته ایم پیشرفت کنیم.

«پیام برازجانی» که به دیدار جوانان اصلاح طلب شهرستان دشتستان آمده بود، با ابراز خوشحالی از حضور در جمع جوانان شهر زادگاهش، اظهارداشت: دشتستان و مسایل آن برای همه ما دغدغه است و لازم است که همه ما برای توسعه دیارمان کار کنیم. استان بوشهر یک استان محروم با دارایی فراوان است، ولی خودمان نخواسته ایم پیشرفت کنیم و این در حالیست که می توانستیم خیلی بهتر از این باشیم.

به گزارش «فکرشهر»، وی، ادامه داد: در علوم اجتماعی برای تحلیل هر پدیده باید سه عامل زمینه، مفهوم و متن را در نظر گرفت. در علوم سیاسی منظور از سیستم، کارویژه هایی است که آن سیستم انجام می دهد و اگر سیستمی نمی تواند کارویژه های خود را انجام دهد یا دارای بدکارکردی است، به دو حالت رفتار می کنیم؛ یا آن سیستم را کنار می گذاریم که در علوم سیاسی به معنای انقلاب است و یا می پذیریم قابل اصلاح است و آن را اصلاح می کنیم.

برازجانی گفت: در کشور ما از سال 1376 و با انتخاب آقای خاتمی یا بعد از آن در دولت احمدی نژاد و اکنون در دولت اعتدال، همه قصد اصلاح سیستم را داشته اند؛ مثلا آقای احمدی نژاد شعار باز کردن فضای مدیریتی، کم کردن اختیارات روحانیون و جوان گرایی را داشت ولی واقعیت اینست که هیچگاه سیستم اصلاح نشد و دلیل آن اینست که ما وقتی می خواهیم اصلاح کنیم، نمی دانیم چه چیزی را قرار است اصلاح کنیم و از آنجایی که نمی دانیم سیستم چگونه به وجود آمده و یا چه کارویژه هایی دارد و چه تغییراتی حاصل شده است، قادر به انجام اصلاحات نیستیم.

دستیار وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اضافه کرد: در حال حاضر، مدل و سطح تاثیرگذاری عوض شده است و اگر این موضوع را متوجه نشویم مثل فردیست که در قایقی نشسته و بدون اینکه پاروهایش در آب دریا باشد، پارو می زند و انتظار دارد به جلو حرکت کند.

برازجانی با اشاره به بیانیه مقام معظم رهبری در آغاز پنجمین دهه انقلاب، کارویژه اصلی انقلاب اسلامی را اجرای عدالت در جامعه دانست و گفت: ما در منابع انسانی، منابع ملی، مالی، آب و هر نعمتی که خداوند به ما داده است به انصاف و عدالت عمل نکرده ایم و این موضوع شامل حاکمیت و مردم می شود زیرا حکومت تابعی از نظر مردم است، وقتی ما با همسایه مان به عدالت رفتار نمی کنیم، نمی توانیم مسوولی انتخاب کنیم که به عدالت رفتار کند.

وی افزود: همه ما اعم از نمایندگان مجلس یا نمایندگان دولت معتقدیم که نهادهای جمهوری اسلامی دارای بدکارکردی هستند و دستورات مقام معظم رهبری برای تغییر ساختارها هم به دلیل همین بدکارکردی نهادهاست. 

ارزش ها توسط مردم تغییر کرده

وی با تاکید بر وجود نهادهای موازی در کشور، گفت: درست است که در کشور نهادهای موازی وجود دارد که گاهی اوقات ضد یکدیگر عمل کرده و از بودجه بیت المال هم برای این درگیری ها استفاده می کنند، اما اکنون باید بپذیریم که ارزش ها توسط مردم تغییر کرده و دیگر نمی توان بر روی ارزش های قبلی تأکید کرد و امروز جوانگرایی یک ارزش است که مورد تأکید همه مردم است.

به گزارش «فکرشهر»، وی، به روی آوردن به جوانگرایی در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اشاره کرد و افزود: آقای شریعتمداری با این کار، فضا را به نفع خودش تغییر داد و این نشان دهنده اینست که جوانگرایی در اولویت ارزش ها قرار گرفته است؛ البته جوانگرایی به این معنی نیست که دولت باید همه جوانان را استخدام کند، چرا که دولت این ظرفیت را ندارد، اما به عنوان یک سیستم دولتی که نظام برنامه ریزی، بودجه ریزی و دیگر اختیارات قانونی را در دست داریم، حتی اگر نتوانیم جوانان را استخدام کنیم، ولی می توانیم فضایی را ایجاد کنیم که آن فرد بیکار، کارآفرینی کرده و چند نفر دیگر را در کنار خود مشغول به کار کند.

پیام برازجانی ادامه داد: نباید تصور ما از جوانگرایی این باشد که همه همفکرانمان استخدام شوند و پست مدیریتی بگیرند؛ اگر نگاهمان اینگونه باشد که جوانان همفکرمان صرفا استخدام شوند و پشت یک میز بنشینند، اتفاق خاصی برای کشور نخواهد افتاد و اصلا ما جوانان اصلاح طلب، خودمان منتقد این موضوع بوده ایم. ما باید شرایطی را به وجود بیاوریم که با دادن فرصت و منابع لازم، کارآفرینی صورت بگیرد و این گونه، افراد را استخدام کنیم؛ ضمن اینکه برخی افراد هم باید به استخدام دولت درآیند. 

جوانان شایسته را به ما معرفی کنید

وی گفت: در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، 500 شرکت داریم که اعضای هیات مدیره این شرکت ها به 1300 نفر می رسد. در برنامه ای که هنگام معرفی آقای شریعتمداری به عنوان وزیر کار به نمایندگان مجلس ارائه شد، بخشی تحت عنوان شایسته گزینی و جوانگرایی قرار دادیم که در آن مقرر شد یک سوم هیاتمدیره این شرکت ها در اختیار جوانان قرار گیرد و در حال حاضر این پست ها خالی شده است و حتما باید جوانان این شهرستان در هیات مدیره این شرکت ها سهمی داشته باشند؛ ولی لازمه آن اینست که یک نفر در شهرستان محور باشد و افرادی که فکر می کنید شایستگی لازم را دارند؛ معرفی کنید تا من هم به عنوان نماینده شما پیگیری کنم.

دستیار وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، افزود: آقای شریعتمداری این موضوع، یعنی به کارگیری 400 جوان زیر 40 سال را در هیات مدیره این شرکت ها تعهد کرده اند و ما هم این موضوع را دنبال می کنیم تا محقق شود؛ اما باید توجه کنیم کسانی را معرفی کنیم که عملکرد خوبی از خود و شهرستان به نمایش بگذارند.

وی ادامه داد: در این استان، یک شرکت در زمینه پرورش آبزیان و از زیرمجموعه های سازمان بازنشستگی داریم که سال ها راکد بوده، در حالی که یک ساختمان با 12 هزار مترمربع زیربنا و خیلی از دارایی های دیگر دارد، ولی از آن استفاده نمی شود و اخیرا رییس این هلدینگ که از مدیران دولت احمدی نژاد است، یک خانم غیربومی را در رأس این شرکت به کار گماشته و وقتی از او می پرسیم چرا یک خانم غیربومی را در این شرکت مسوولیت داده اید، می گوید می خواستم نظر وزیر در مورد استفاده از بانوان در پست های مدیریتی را تامین کنم، در حالی که این مدیریت باید در اختیار یک فرد بومی قرار می گرفت.

در شهرستان های کمتر توسعه یافته، بیشتر به جوانگرایی نیازمندیم

 برازجانی، با بیان این که «ما اصلاح طلبان باید بپذیریم که بعضی از کارها را بلد نیستیم و باید از اصولگراها یاد بگیریم»، ادامه داد: ما باید استخدام کردن و وام دادن را از آنها یاد بگیریم. با وجود اینکه دولت در دست ماست ولی بلد نیستیم استفاده کنیم. سیستم می خواهد در برابر توسعه و جوانگرایی مقاومت کند و تمایل دارد به کسی که زورش بیشتر است و صدای بلندتری دارد امتیازات بیشتری دهد و این موضوع در مورد ما جنوبی ها که نجابت به خرج می دهیم، بیشتر اتفاق می افتد.

وی ادامه داد: ما در شهرستان های کمتر توسعه یافته، بیشتر به جوانگرایی نیازمندیم، اگر چه در بدنه کارشناسی جوانان را به خدمت گرفته ایم، ولی در سطح مدیریتی آن طور که باید جوانگرایی نکرده ایم؛ مثلا در همین استان، غالب مدیرکل ها مسن هستند و حال و حوصله کارکردن ندارند، برخی از آنها پنج یا شش سال است که مدیرکل هستند و دیگر انگیزه و ایده ای ندارند و این شما جوانان هستید که باید روی مدیرکل ها فشار بیاورید و اگر دیدید توجه نمی کنند، مراتب را از طریق نماینده به اطلاع وزیر مربوطه برسانید.

برازجانی اضافه کرد: ما در زمان آقای خاتمی، نیازی به جوانگرایی نداشتیم چرا که دولت پیر نبود؛ ولی الان باید جوانگرایی شود که با همه مقاومت هایی که می شود در حال انجام است و ما اکنون وزیر و معاون وزیر جوان داریم، هر چند هنوز کافی نیست.

دستیار وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: یک واقعیت دیگر که باید بپذیریم اینست که همه ما در انتخابات از آقای روحانی حمایت کردیم و اکنون در برابر عملکرد مثبت و منفی دولت مسوول هستیم، حتی اگر نظرات ما در دولت تأثیرگذار نباشد. در انتخابات سال 96 به این دلیل به روحانی رأی دادیم که انتخاب دیگری نداشتیم و باید به این فکر کنیم که اگر روحانی رییس جمهور نمی شد، چه اتفاقی می افتاد. ما براساس عقیده و فکرمان به روحانی رأی دادیم؛ روحانی در سال 92 نماد یک جریان شد؛ روحانی نماد طلب و حقی بود که از سال 88 باقی مانده بود و باید انجام می شد و بنا به عقلانیت اجماع صورت گرفت و بهترین انتخاب را با توجه به شرایط داشتیم و آقای روحانی انتخاب شد؛ من هم قبول دارم آقای روحانی نتوانسته به وعده های خود عمل کند که یکی از آنها جوانگرایی است.

برازجانی ادامه داد: دکتر روحانی خودش نیز مدعی جوانگرایی است و حتی در جلسه هیات دولت اجازه دفاع به آقای انصاری نداده و گفته تا زمانی که موضوع جوانگرایی را حل نکرده ای اجازه صحبت کردن در هیات دولت به شما نمی دهم؛ اما موضوع دیگری که وجود دارد اینست که هر وقت در دولت می خواهیم فردی را عوض کنیم و جوانی را به جای او بگذاریم، برخی از نمایندگان مجلس به حمایت از وی می پردازند و بعد مشکلات را به نام دولت تمام می کنند. در دولت احمدی نژاد، همه دستگاه های دولتی بیش از اندازه استخدام کردند، ولی امروز اگر بخواهیم 10 نیروی جوان را استخدام کنیم، برخی از نمایندگان مجلس مدعی می شوند و دلیل مخالفت آن ها هم اینست که چرا سهم آن ها در این استخدام ها داده نشده است.

خودمان را به مرزهای جغرافیایی شهرستان و استان محدود کرده ایم

دستیار وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: ما جوانان باید به صورت مبنایی کار کنیم و از خودمان یک سری چیزها را بخواهیم، به جای اینکه نگاهمان به مرکز باشد. من هر وقت از تهران دور می شوم می بینم که آدم ها مطالعه بیشتری دارند و از سیستم و کارکرد آن آگاهی بیشتری دارند، ولی این واقعیت وجود دارد که نگاهمان به مسایل منطقه ای بوده و خودمان را به مرزهای جغرافیایی شهرستان و استان محدود کرده ایم و نگاهمان به مسایل ساده است. اگر بزرگ فکر نکنیم و اگر با آدم های بزرگ معاشرت نداشته باشیم، راه به جایی نمی بریم.

وی ادامه داد: شما جوانان باید بررسی کنید چند درصد مردم شهرستان از عملکرد دولت راضی و چند درصد ناراضی هستند تا نقاط ضعف و قوت مشخص شود. ما باید با هم دقیق صحبت کنیم. آقای روحانی جلساتی مانند همین جلسه را با بزرگان سیاسی کشور می گذارند و همه بزرگان سیاسی هم از یأس و ناامیدی مردم حرف می زنند ولی دلیل و مستندات را ارائه نمی دهند.

دستیار وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان این که «ما باید درباره خودمان، روحانی و عملکرد دولتش صحبت کنیم»، اظهارداشت: ما باید با نگاهی تحلیلی به روحانی بگوییم که دلایل نارضایتی مردم دشتستان از دولت چه مسایلی است، ما باید اول استعدادهای شهرستان را بشناسیم و بعد از آن برای شناساندن آن تمام تلاش خود را به کار گیریم. دولت روحانی به مراتب نسبت به دولت احمدی نژاد برای سیستم و مملکت بهتر بوده است، ما در دولت احمدی نژاد نقد می نوشتیم ولی اکنون با وجود مساعدتر بودن شرایط باید نقد بیشتری بنویسیم، حتی اگر به افرادی بر بخورد اما باید نقد منصفانه داشته باشیم. من معتقدم این دولت نقدها را می پذیرد و تلاش می شود تا ایرادات اصلاح شود، هرچند گاهی اوقات این امر زمان بر می شود.

وی اضافه کرد: ما برای بیان نقد خود، ابزار مهمی به نام رسانه داریم و با وجود رسانه تاثیرگذار در جمع شما از ظرفیت آن استفاده کنید و قطعا در بلند مدت تاثیرات آن را خواهید دید. من نمی گویم این دولت را با دولت آقای خاتمی از لحاظ مسایلی مثل رشد اقتصادی و دیگر موارد مقایسه کنید، من می گویم براساس شرایط، دولت را قضاوت کنید. 

پیام برازجانی اضافه کرد: متاسفانه در این استان، برای ایجاد صنایع بزرگ کار خاصی انجام نشده است و دلیل آن به گفته برخی از مدیران استان اینست که موضوع برای کسی مهم نبوده و داشتن صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، کفایت می کرده است و اکنون برای انجام برخی از کارها دیر شده است و دیگر نمی توان آنها را انجام داد.

دستیار برازجانی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، افزود: ما در شهرستان یک سند جامع برای توسعه نداریم و تا زمانی که به این شکل باشد، نمی توانیم به آنچه می خواهیم برسیم و این تفاوت ما با دیگر استان های توسعه یافته است. ما برای دو دوره متوالی یک فرد را به مجلس نمی فرستیم، در حالی که نماینده با سیستم آشنا شده او را عوض می کنیم و فرد جدیدی را به مجلس می فرستیم. در منطقه ما مطالبات شخصی می شود در حالی که در استان های دیگر، کار و مطالبات تیمی است. ما برای سال 98 باید یک نقشه راه طراحی و پنج اولویت اصلی شهرستان را تعیین کنیم. همه باید از این سند حمایت کنیم تا به نتیجه برسد و لازم است جوانان در تدوین این سند توسعه و نقشه راه، نقش اصلی را داشته باشند، چرا که این شهرستان متعلق به جوانان است، پیرمردها کارهای خود را انجام داده اند و بهره برداری خود را کرده اند و حالا باید جوانان اختیار امور را در دست بگیرند و منطقی هم همین است، زیرا قرار است این جوانان سال ها در این شهرستان زندگی کنند و از ظرفیت های آن استفاده کنند.

 

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر