جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار اقتصاد
مطالب بیشتر
سرگردانی مصرف‌کنندگان در میان تناقض‌گویی مسوولان
کد خبر: ۵۳۵۸۲
سه‌شنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۶:۳۶

فکرشهر: در حالیکه قیمت عرضه مرغ از سوی ستاد تنظیم بازار کیلویی ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شده اما مرغ تازه با قیمت بیشتری در سطح شهر توزیع می‌شود. در این شرایط مسئولان صنفی مدعی آن هستند که نرخ ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان تنها برای مرغی است که از سوی شرکت امور پشتیبانی دام عرضه می‌شود.

به گزارش فکرشهر از ایسنا، در ماه‌های اخیر قیمت مرغ از محدوده ۸ هزار تومان به ۱۵ هزار تومان در سطح خرده فروشی افزایش یافته و ستاد تنظیم بازار برای جلوگیری از افزایش قیمت‌ها طی برگزاری جلسات مختلف نرخ مصوب عرضه مرغ گرم را اعلام کرد که این قیمت از محدوده ۸۵۰۰ تا ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان در شرایط فعلی افزایش یافت و این در حالی است که قیمت عرضه مرغ در سطح بازار خرده‌فروشی برای مصرف‌کننده نهایی حدود ۱۵ هزار تومان است.

در روزهای گذشته سعید ممبینی- رئیس اتاق اصناف ایران - در حاشیه جلسه تصمیم‌گیری در زمینه برگزاری نمایشگاه‌های بهاره در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه فروشندگان مرغ، در سطح شهر محصولات خود را با نرخ مصوب عرضه نمی‌کنند، گفت: قیمت مصوب ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومانی تنها برای نوع خاصی از مرغ است که شرکت امور پشتیبانی دام عرضه می‌کند.

این گفته ممبینی در حالی مطرح شد که مسئولان وزارت جهاد کشاورزی و ستاد تنظیم بازار بر قیمت ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان برای انواع مرغ تاکید دارند.

قیمت تمام شده مرغ بیش از نرخ مصوب است

حال در این رابطه حسین درودیان- معاون هماهنگی بازرسی و نظارت اتاق اصناف تهران - در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: همواره در برخی از بازارها حالت دو نرخی وجود داشته که یک نرخ برای تنظیم بازار بوده و نرخ دیگر از سوی بازار اعلام می‌شود.

وی ادامه داد: تفاوت قیمت از آن جهت است که مسیر تهیه مواد مصرفی و هزینه‌های تولید شرکت پشتیبانی امور دام و مرغداران بخش خصوصی متفاوت است و هزینه تمام شده مرغداران بیشتر از بخش دولتی و شرکت پشتیبانی امور دام است.

معاون هماهنگی بازرسی و نظارت اتاق اصناف تهران اظهار کرد: قیمت تمام شده مرغ در میدان بهمن بالاتر از نرخ مصوب ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان است.

درودیان خاطرنشان کرد: دولت بر نرخ ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومانی تاکید ویژه‌ای دارد و این مهم را می‌توان تنها بر برخی از اقلام مرغ که از سوی دولت توزیع می‌شود، اجرایی کرد و برای مرغ تولیدی بخش خصوصی قابل اجرا نیست.

وی بیان کرد: در بازرسی‌ها و نظارت اصناف، قیمت عرضه مرغ با توجه به فاکتور رسمی خرید واحد صنفی تعیین می‌شود و فاکتور خرید ملاک بازرسی‌ها است.

این گفته درودیان در حالی مطرح شد که در روزهای اخیر اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی هیچگونه نرخی اعلام نمی‌کنند و تنها نرخ اعلامی آنها قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار است و اعلام می‌کنند که برای اطلاع از قیمت مرغ در سطح بازار می‌توانید به واحدهای صنفی مراجعه کنید.

قیمت مصوب باید رعایت شود

اما در رابطه با این تفاوت قیمت یدالله صادقی - رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران - به ایسنا گفت: در راستای تعیین قیمت مرغ وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و ستاد تنظیم بازار پیشنهادات و انتقادات تولیدکنندگان، پرورش دهندگان و توزیع کنندگان مرغ را بررسی کرد و به این جمع‌بندی رسید که باید مرغ دارای نرخ مصوب باشد.

وی ادامه داد: در حال حاضر قیمت مصوب مرغ ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان است و اگر اعتراضی در زمینه قیمت مرغ از سوی تولیدکنندگان وجود دارد، باید این اعتراضات و نقطه نظرات خود را به صورت مکتوب به ستاد و مراجع مرتبط اعلام کنند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران تاکید کرد: در حال حاضر سود واحدهای صنفی از عرضه مرغ، کمتر از سود قانونی آنها است و باید همگان به نرخ مصوب احترام گذاشته و آن را رعایت کنند.

وی یادآور شد: مصوب شده تا در بازرسی‌های انجام شده در زمینه عرضه مرغ، در هر قسمت از حلقه عرضه که گران فروشی صورت گرفته است، با آن برخورد جدی انجام شود.

به گزارش ایسنا، با توجه به گفته‌های مسئولین دولتی و صنفی در نهایت آنچنان مشخص نیست که مصرف‌کننده نهایی باید برای خرید چه مبلغی را معیار قرار دهد، با این شرایط به نظر می‌رسد باید در جلسات تنظیم بازار دقت بیشتری در تعیین قیمت و تصمیم‌گیری‌ها اتخاذ شود.

در حال حاضر مصرف‌کننده نهایی و صنف توزیع‌کننده مرغ که حلقه نهایی چرخه عرضه مرغ هستند بیشترین درگیری را با یکدیگر دارند و هیچ کدام نمی‌دانند که باید محصول را به چه قیمتی معامله کنند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر