جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
رییس اداره منابع طبیعی دشتستان در پاسخ به «فکرشهر»
فکرشهر ـ مصطفی محمدزاده فرد: رییس اداره منابع طبیعی دشتستان می گوید اراضی، چندین متولی دارد و اگر آمایش سرزمین صورت گیرد، برخی مشکلات حل می شود...
کد خبر: ۵۳۸۰۸
پنجشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۱:۵۳

فکرشهر ـ مصطفی محمدزاده فرد: رییس اداره منابع طبیعی دشتستان می گوید اراضی، چندین متولی دارد و اگر آمایش سرزمین صورت گیرد، برخی مشکلات حل می شود.

ابوالقاسم محمدی در نشست خبری به مناسبت هفته منابع طبیعی، در پاسخ به سوال «فکرشهر» درباره زمین خواری ها و باغ ویلاها در این شهرستان در زمین های کشاورزی، این مطلب را بیان کرد و افزود: بر اساس قوانین، محدوده شهرها، در اختیار راه و شهرسازی است و مساله باغ شهری ها هم در مسیر شاهزاده ابراهیم هم در حیطه امور اراضی و جهاد کشاورزی است چرا که این باغ ها، معمولا زمین های کشاورزی بوده اند که در قالب زمین کشاورزی به مردم واگذار شده اند و تغییر کاربری یافته اند.

وی اضافه کرد: از سال 1392 تاکنون در 833 پرونده، رای به نفع دولت حکم داده شده و 500 هکتار اراضی از دست متخلفین خارج شد و به دولت برگشته است.

رییس اداره منابع طبیعی دشتستان، توضیح داد: حدود 700هزار هکتار مساحت دشتستان است و از این مساحت، 550 هزار هکتار تا 600 هزار هکتار در تولیت منابع طبعی است و طرح کاداستر این را مشخص کرده است. 440 هزار هکتار مرتع، 100 هزار هکتار جنگل است و 46 هزار هکتار تا 50 هزار هکتار هم عرصه های بیابانی شهرستان است. 

وی ادامه داد: از ابتدای احداث منابع طبیعی در دشتستان تاکنون نیز حدود 8 هزارهکتار جنگل کاری انجام شده است.

محمدی درباره واگذاری اراضی برای اجدای کار به مردم نیز توضیح داد: واگذاری زمین، به عهده امور اراضی جهاد کشاورزی است. برای طرح های مختلف، زمین را به افراد اجاره می دهند و زمینی انتقال نمی یابد و اگر طرح عوض شد، با اجازه دولت باید باشد که طرح تولیدی دیگری اجرا کنند، ولی اگر طرح راکد ماند، زمین به دولت مسترد می شود.

وی از قرق مراتع در دشتستان نیز خبر داد و گفت: قرق مراتع در شبانکاره، بوشکان و ارم انجام شده که در جمع، بیش از هفت هزار هکتار است و خود دامداران چون قبلا نتیجه را دیده اند، مراجعه و استقبال می کنند و خودشان هم حفاظت می کنند.

وی بر حمایت مردم برای حفاظت از منابع طبیعی تاکید کرد و افزود: برخی اطلاع ندارند و متخلف نیستند، افرادی هم هستند که دنبال سودجویی هستند و از خلا نیروهای منابع طبیعی سواستفاده می کنند. در ترکیه هر هزار تا سه هزار هکتار یک مامور حفاظتی با همه امکانات از منابع حفاظت می کنند، در کشورهای حاشیه خلیج فارس در هز 10 هزارهکتار یک مامور است با همه امکانات  و در کشور ما هر پنجاه تا هفتاد هزار هکتار یک مامور از منابع طبیعی حفاظت می کند و آن هم با امکانات کم؛ و همین خلا و کمبود به افراد سودجو کمک کرده که سواستفاده کنند و به قطع درختان اقدام کنند و پرونده ماده 48 ما در همین زمینه است که علیه قطع درخت ایجاد شده است.

محمدی درباره کشت نهال نیز گفت: هر ساله در هفته منابع طبیعی این گونه بود که روز جمعه در هفته منابع طبیعی توزیع نهال داشته باشیم، اما تجربه به ما ثابت کرد که مردم نهال را می گرفتند و بعد که می‌دیدند نهال کنار و کویر و... است، آن را کنار دیوار گذاشته و رفته اند ولی در محل اداره، به کسانی که دنبال نهال هستند، نهال رایگان می دهیم، هم شرکت ها و ادارات دولتی و هم اشخاص. حدود 10 هزار اصله درخت بین مردم توزیع کرده ایم که به صورت رایگان بوده و امیدواریم از این نهال ها حفاظت شود.

وی اضافه کرد: تاکنون، 2500 هکتار جنگل کاری در دشتشتان داشته ایم. در همین بخش، آبیاری نهال کاری سنوات قبلی را هم داشته ایم تا درختان بتوانند به مرحله ای برسند که خودشان نیاز آبیشان را برطرف کنند. 

رییس اداره منابع طبیعی دشتستان، از جشن درختکاری، همایش و جشن در بخش بوشکان با کاشت نهال توسط یک زوج به صورت نمادین در آغاز زندگی مشترک، پیاده وی در بخش ارم، همایش در بخش شبانکاره که مردم روستای محمدجوالی، بیست هکتار از اراضی ملی را درختکاری کردند، کاشت درخت نمادین در صنایع، توزیع آبگرمکن خورشیدی، برنامه های دانش آموزی و دانشجویی و... در هفته منابع طبیعی در دشتستان خبر داد و پیرامون کشت گیاهان دارویی، قرق مراتع برای جلوگیری از چرای بی رویه دام ها، ایجاد هلالی و آبگیر برای جلوگیری از فرسایش خاک و نفوذپریری آب در زمین، ایجاد بند خاکی برای کنترل فرسایش، بذرپاشی، ایجاد آب انبار برای دستری دام ها و حیوانات به آب، کارهای آبخیزداری برای کنترل رواناب ها، جلوگیری از فرسایش و سیلاب، توزیع آبگرمکن خورشیدی و وسایل پخت و پز برای جلوگیری از استفاده از بوته ها و گیاهان برای ایجاد آتش و سرمایش، تجهیز پارک جنگلی سرکره، ترسیب کربن و...، مطالبی بیان کرد. 

محمدی در پایان افزود: در این چند ساله با وورد مردم، حفاظت از منابع طبیعی بیشتر و بهتر شده است و اگر کمک و همراهی مردم نباشد، دولت به تنهایی به جایی نمی رسد.

وی از مردم خواست همراهی کنند تا زیبایی های شهرستان دشتستان، حفظ شود و افزود: منابع طبیعی متعلق به همه ماست و باید این نعمت را حفظ کنیم. امسال خوشبختانه بارش های خوبی داشتیم که باعث سرسبزی خوبی در محدوده شهرستان ما شده و این یک نعمت است و با توجه به اقلیم ما که رو به گرما پیش می رویم و پوششش گیاهی خشک می شود، از مردم کشور و شهرستان درخواست دارم که با بی احتیاطی مان آن را به یک بحران تبدیل نکنیم، چون این گیاهان مستعد آتش سوزی هستند. پوشش گیاهی و علوفه ای تا زمین های کشاورزی رفته و پیوسته است و باید بیشتر مراقب باشیم. 

وی اضافه کرد: با کمک هم از این نعمت یک بحران نسازیم و اگر آنش سوطی شد هم با شماره 1504 اطلاع دهیم و برای اطفا هم کمک کنیم و بی مسوولیت از کنار آتش سوزی های کوچک کنار جاده نگذریم.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر