جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
کد خبر: ۵۳۸۲۸
پنجشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۲:۰۶

فکرشهر: رحمان قهرمان‌پور، کارشناس مسایل بین‌الملل معتقد است اگر سفر حسن روحانی به عراق موجب شود تا قرارداد 1975 الجزایر به طور کامل اجرا شود این یک اتفاق مهم و راهبردی در روابط دو کشور خواهد بود.

به گزارش فکرشهر، این کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با ایسنا درباره سفر حسن روحانی به عراق و راهبردی خواندن این سفر از سوی برخی تحلیل‌گران گفت: برخی معتقدند قرار است بعد از این سفر تحولاتی در منطقه اتفاق افتد که می‌تواند درباره عراق، سوریه یا تحریم‌ها باشد.

وی گفت: معتقدم یک جنبه راهبردی بودن سفر آقای روحانی می‌تواند در رابطه با اجرایی شدن قرارداد ۱۹۷۵ الجزایر باشد هر چند من درباره محقق شدن این مساله تردید جدی دارم.

این کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: برخی دیگر این سفر را راهبردی خواندند چرا که بر این نظرند اتفاقات مهمی بعد از آن در روابط دو کشور می‌افتد. یکی از اتفاقاتی که پیش‌بینی می‌شود این است که که سیاست خارجی ایران در عراق بیش از پیش در دست دستگاه دیپلماسی قرار خواهد گرفت و نقش وزارت امور خارجه به لحاظ اداری بیشتر می‌شود.

قهرمان‌پور درباره دیدار رئیس جمهور با آیت‌الله سیستانی اظهار کرد: این دیدارها عموماً از سوی آیت‌الله سیستانی با رهبران خاورمیانه و مسؤولان ایرانی از گذشته تاکنون انجام شده است و مساله خیلی ویژه و خاصی نیست. خط مشی همیشگی آیت‌الله سیستانی عدم مداخله مستقیم در سیاست خارجی و داخلی عراق بوده است و در سال‌های گذشته در ارتباط با مسائل داخلی ایران مشی بی‌طرفی را داشته است و هنوز هم این مشی ادامه دارد و بعید می‌دانم بعد از این سفر هم در مسائل ایران بخواهد ورود کند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر