جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
با حضور رییس جمهور افتتاح شد
فکرشهر: فازهای ۱۳ و ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی با سرمایه گذاری ۱۱ میلیارد دلاری روز یکشنبه ـ 26 اسفندماه 1397 ـ توسط رییس جمهور در عسلویه افتتاح شد.  بر این اساس مجموع تولید گاز کشور هم اکنون  به بیش از ۸۰۰ میلیون مترمکعب در روز رسیده است و با راه‌اندازی همه فازهای پارس جنوبی، این رقم به یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب در روز افزایش می یابد...
کد خبر: ۵۳۸۷۵
يکشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۷

فکرشهر: فازهای ۱۳ و ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی با سرمایه گذاری ۱۱ میلیارد دلاری روز یکشنبه ـ 26 اسفندماه 1397 ـ توسط رییس جمهور در عسلویه افتتاح شد.  بر این اساس مجموع تولید گاز کشور هم اکنون  به بیش از ۸۰۰ میلیون مترمکعب در روز رسیده است و با راه‌اندازی همه فازهای پارس جنوبی، این رقم به یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب در روز افزایش می یابد. 

به گزارش فکرشهر، ایران هم‌اکنون در برداشت گاز از این میدان مشترک از قطر پیشی گرفته است. همچنین به پشتوانه توسعه پارس جنوبی و افزایش تولید گاز، کشورمان که تا چند سال پیش با معضل قطع گاز بخش خانگی، صنایع و پتروشیمی مواجه بود، ضمن رفع نیاز داخل، آماده نقش‌آفرینی بیشتر در صادرات گاز است. 

به نوشته پایگاه اطلاع رسانی دولت، کارشناسان افزایش سهم ایران در بازارهای جهانی را عاملی برای افزایش قدرت سیاسی و اقتصادی کشورمان عنوان کرده و تحقق این اهداف را نمونه بارز اقتصاد مقاومتی می دانند. بخش مهمی از کار توسعه پارس جنوبی در دوران تحریم انجام شده است و دو تحریم سخت در این مدت گریبانگیر کشورمان بوده است. پیش از این تا سال ۸۵، پنج فاز پارس جنوبی به بهره‌برداری رسیده بود و  پنج فاز بعدی هم تا سال ۹۲ عملیاتی شد و در دولت تدبیر و امید ۱۰ فاز دیگر آن به بهره برداری رسید.  

از قعطی گاز تا آمادگی نقش‌آفرینی بیشتر در صادرات گاز

تا پیش از استقرار دولت یازدهم، معضل کمبود گاز گریبان بخش خانگی و صنعتی را در روزهای سرد سال می‌گرفت، به‌طوری که شاهد قطع گاز در مناطق سردسیر و قطع گاز صنایع بزرگ و پتروشیمی‌ها بودیم، اما پس از تمرکز بر توسعه پارس جنوبی، میزان تولید گاز کشور افزایش یافت و با افزایش تولید گاز امکان نقش آفرینی بیشتر در صادرات گاز فراهم شده است.

وزیر نفت شامگاه شنبه (۲۵ اسفندماه) در آستانه بهره‌برداری رسمی از پالایشگاه فازهای ۱۳ و ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی در نشستی با اصحاب رسانه با بیان اینکه عسلویه با پول و دلار ساخته نشده است و عشق جوانان و عشق به اعتلای ایران آن را ساخته است گفت: سال ۷۶ عسلویه زمینی بایر بود، اما اکنون این منطقه آن چنان توسعه یافته است که جای اندکی برای ساخت صنعتی جدید در آن وجود دارد.  

وی با اعلام اینکه ایران هم‌اکنون در برداشت گاز از میدان مشترک پارس جنوبی از قطر پیشی گرفته است و بسیار بیشتر از آنها از این میدان مشترک برداشت می‌کنیم، اظهار کرد: ما سال‌های پیش مصرف گاز صنایع، نیروگاه‌ها یا پتروشیمی‌ها را محدود می‌کردیم، اما امسال به برکت تلاش همکاران‌مان در پارس جنوبی این اتفاق رخ نداد و فکر کنم امسال کمتر کسی متوجه گذر زمستان شده باشد. زنگنه در ادامه به آمادگی ایران برای نقش‌آفرینی بیشتر در صادرات گاز اشاره کرد و گفت: این امکان به لطف توسعه فازهای پارس جنوبی فراهم شده است. 

رییس جمهوری نیز در جریان سفر به عسلویه در جمع مردم در ورزشگاه شهدای کنگان با اشاره به اهتمام دولت به توسعه پارس جنوبی گفت: به رغم فشار دشمنان و تحریم‌ها امروز یکی از بزرگ ترین پروژه‌های مربوط به انرژی را افتتاح می‌کنیم و ۴ فاز پارس جنوبی با سرمایه‌گذاری ۱۱ میلیارد دلاری افتتاح می‌شود.

پایان مرحله نخست فعالیت‌های توسعه‌ای در پارس جنوبی

مرحله نخست فعالیت‌های توسعه‌ای در پارس جنوبی رو به پایان است، بیشتر فازهای این میدان عظیم گازی راه‌اندازی شده یا در مرحله بهره‌برداری قرار گرفته‌اند.  مجموع تولید ۴  فازی که امروز رییس جمهوری افتتاح می کند شامل روزانه ۱۵۰ هزار بشکه میعانات گازی، ۱۰۰ میلیون مترمکعب گاز شیرین، ۸۰۰ تن گوگرد و سالانه ۲ میلیون تن اتان، ۲ میلیون تن ال‌پی‌جی است. همچنین  طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی که معادل ۲ فاز متعارف است نیز تا سال ۹۹ پایان می‌یابد و برداشت از این میدان مشترک گازی در مجموع به بیش از ۷۵۰ میلیون مترمکعب در روز می‌رسد. با بهره‌برداری کامل از فاز ۱۴ در سال آینده، تنها بخش باقی‌مانده توسعه در پارس جنوبی به فاز ۱۱ محدود خواهد شد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر