جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
اختصاصی «فکرشهر»/ نبودن پیست «ریس» در دشتستان و 4 نکته برای متولیان:
فکرشهر:  و در آخر، هیچ سرمایه ای گرانمایه تر از جان انسان نیست؛ مسوولین عزیز تا دیر نشده فکری کنند که شاید فردا حادثه در کمین عزیزانتان باشد...
کد خبر: ۵۳۹۵۵
پنجشنبه ۰۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۲:۳۵

فکرشهر ـ کامبیز کشاورز: جمعه ای که گذشت، شاهد سانحه ای دیگر در یکی از جاده های محلی درحوزه مرکزی شهرستان دشتستان و نزدیک به روستای گندم ریز بودیم که تصاویر دلخراش آن در فضای مجازی نیز دست به دست شد؛ جاده روستایی که چند صباحی است به یک پیست موتورسواری غیر رسمی تبدیل شده و عدم رعایت نظم در عبور و مرور و غیراستاندارد بودن این مسیر پرتردد در روزهای پایانی هفته باعث سانحه ای شد که مجروح شدن چهار نفر شهروند از جمله یک کودک و روانه شدنشان به سمت بیمارستان را به دنبال داشت که متاسفانه شواه، نشان دهنده شکستگی سر،دست، کتف و زانوی راکب موتور سوار نیز بود.

شرایط موجود نشان می دهد هر هفته ممکن است شاهد اتفاقات مشابه حادثه جمعه گذشته باشیم و خطر همواره در کمین دیگر گردشگران و موتورسوارانی باشد که منطقه سرسبز و زیبای گندم ریز را برای گذران اوقات فراغت پایان هفته انتخاب می کنند!
با کمی بررسی به روی این موضوع قابل توجه، به چند نکته می رسیم:

ـ کمبود و یا نبود فضای سالم تفریحی - ورزشی در شهرستان دشتستان، که در نتیجه نوجوانان را با دود و دم قلیان و... در فضاهای سبز و پارک های بدون وسیله بازی آشنا می سازد و یا سوار بر موتورسیکلت، با انجام حرکات نمایشی برای تخلیه هیجان و سرگرم کردن خود آن هم نه در پیست ایمن و مطمئن، بلکه در جاده هایی که برای حرکات نمایشی و مسابقه ساخته نشده اند، بلکه مسیر تردد همه وسایل نقلیه هستند!

ـ نبود یک پیست «ریس» استاندارد شاید برای بسیاری شهرها اتفاق خاصی نباشد، اما در شهری همچون برازجان که آمار موتورسواران و علاقمندی جوانان به این ورزش یکی از ویژگی های بارز آن است، از نکاتی است که هر کسی را به حیرت وا می دارد؛ مخصوصا وقتی بدانیم آمار حوادث ناشی از ورزش مهیج موتورسواری در جاده ها و خیابان های این شهر بیداد می کند.

چرا باید علاقمندان به حرکات نمایشی در این خیابان و آن جاده هیجان های خود را به  شکل غلط و غیرقانونی تخلیه کنند و عاملی برای بازی کردن با جان خود و دیگر شهروندان شوند در حالی که احداث یک پیست شایسته و استاندارد برای شهرستان بزرگ دشتستان نمی تواند کار شاقی باشد؟! درصورتی که می توان با در اختیار گذاشتن امکانات و آموزش لازم، ورزشکاران پرشماری را در تراز ملی مانند «عرفان غلامی پور» در رشته ورزشی والیبال یا «عبدالرضا کریمی زاده» در رشته ورزشی فوتبال یا «امید سکناری» در رشته ورزشی هندبال تربیت کرد تا سفیران شایسته ای برای دشتستان و استان در کشور و شاید عرصه های بین المللی باشند.

این اتفاقات تلخ شاید ریشه در نبود فرهنگ موتورسیکلت سواری و عدم فرهنگسازی و آموزش لازم به شهروندان در استفاده از وسایل نقلیه نیز داشته باشد، اما این معضل در کنار دیگر عوامل، زنجیروار دست به دست هم داده اند تا باعث سرافکندگی و به کام اعتیاد رفتن نوجوانان و جوانان یا نقص عضو جوانان علاقمند به ورزش و گاه داغدار شدن خانواده های این عزیزان بر اثر سوانح حاصل از موتورسیکلت سواری غیر اصولی و رانندگی در سال های پیاپی گردد و همواره انگشت اشاره شهروندان را به سمت اداره محترم ورزش و جوانان، شهرداری و دیگر ارگان های مسوول نشانه ببرد.

حال انتظار می رود با توجه به فرارسیدن سال جدید، متولیان امر (سازمان ورزش وجوانان، شورای تامین، نیروی انتظامی، شورای اسلامی شهر و دیگر نهادهای اجتماعی و مسوول) با در نظر گرفتن نکات زیر بیشتر از پیش به این موضوع توجه نمایند:

1. تجمع موتورسیکلت ها و انجام حرکات نمایشی در جاده گندم ریز و هر جای دیگری که بدون مجوز لازم از سوی هیات موتورسواری است، ممکن است حوادث جبران ناپذیر دیگری را با دنبال داشته باشد و به نظر می رسد نیروهای محترم راهور و انتظامی لازم است ترتیبی اتخاذ نمایند تا شاهد تکرار این اتفاقات و به خطرافتادن جان هم وطنان و شهروندان عزیز نباشیم.

2. نیروی محترم انتظامی شهرستان اقدامات لازم در خصوص پیگیری و اعلام نتیجه مصوبه شوارای تامین در سال ۱۳۹۵ و پاسخ مناسب به هیات مربوطه یا اداره ورزش وجوانان را در دستور کار قرار دهد.

3. اداره محترم ورزش و جوانان در جهت احداث پیست «ریس» و به رسمیت شناختن این ورزش مهیج، اقدام لازم را در دستور کار قرار دهد و پیگیری جذب بودجه و تامین امکانات لازم را در برنامه های آینده خود بگنجاند.

4. شهرداری و شوارای اسلامی شهر بنا به مکاتباتی که صورت گرفته و موافقت هایی که حاصل شده، نسبت به اجرایی نمودن احداث پیست موتور سواری در محل  پیشنهادی که مورد بازدید کارشناسان مربوطه نیز قرار گرفته، اهتمام ورزند.

 و در آخر، هیچ سرمایه ای گرانمایه تر از جان انسان نیست؛ مسوولین عزیز تا دیر نشده فکری کنند که شاید فردا حادثه در کمین عزیزانتان باشد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر