چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
گزارش اختصاصی «فکرشهر» از یک نشست
فکرشهر: قول رییس دفتر رییس جمهور برای اصلاح مصوبه نیروهای بومی/ استان بوشهر باید آینه کشور باشد...
کد خبر: ۵۳۹۷۸
شنبه ۰۳ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۲:۵۶

فکرشهر ـ محمد محمدزاده فرد: نشست رییس دفتر رییس جمهور با برخی فعالان سیاسی، اجتماعی و حامیان دولت در استان بوشهر، شنبه شب ـ 25 اسفندماه ـ برگزار شد.
در این نشست، برخی فعالین سخنانی مطرح کردند و سپس محمود واعظی، به برخی سخنان مطرح شده، پاسخ داد.

به گزارش فکرشهر، اهم سخنان مطرح شده در این نشست به شرح زیر است:

محمد آقایان حسینی ـ دبیر ستاد مرکزی دکتر روحانی در استان بوشهر و عضو مجمع جوانان اصلاح طلب شهرستان دشتستان:
ـ آقای دکتر آن چه خدمت تان عرض می کنم به واسطه نقش کوچکی که در ستادهای دکتر روحانی داشته ایم نیست، بلکه به واسطه اعتقادی است که به این دولت، سیاست ها و برنامه هایش داریم و در عمل هم دیده ایم که این حمایت، حمایت ارزشمندی برای ایران زمین و نظام بوده است.
ـ چند مورد وجود دارد که من شایسته دیدم بابت آن ها تشکر کنم و خواهان تداومشان باشم. مورد اول باز نگه داشتن فضای مجازی است. این فضای مجازی کارکردی برای کشور ما به ارمغان آورده است که شاید همان نقش نسبی از رکن چهارم دموکراسی را ایفا می کند که نتوانستیم در جای دیگری داشته باشیم؛ نقشی که فضای مجازی در شفاف سازی بودجه داشته و امکانی که برای حاکمیت قانون در کشور فراهم کرده، حقیقتا قابل تقدیر است. نکته دوم اقامه دعوای دولت علیه ایالات متحده امریکا در پرونده اموال ایران است که حقیقتا نه تنها در جهت استیفای حقوق ملت ایران ارزشمند است، بلکه فضایی را در کشور ما به وجود می آورد که بی اعتمادی به نهادهای بین المللی و حقوق بین الملل را تلطیف می کند و آنگاه موفقیت های حاصله را می توان به عنوان ابزاری برای به خدمت گرفتن منافع ملی در دیگر حوزه ها داشته باشیم و قطعا به تصویب لوایح مربوط به پولشویی و تأمین مالی تروریسم و مآلا عقلانی کردن روابط بین المللی کمک می کند. مورد بعد حمایتی است که الحق و الانصاف دولت در حوزه آزادی های بنیادین و تدوین منشورحقوق شهروندی داشته که بسیار قابل تقدیر است. نکته دیگر، توجه به نسل جوانان و بانوان در مناصب مدیریتی و از جمله انتصاب دو سفیر زن و انتصاب بانوان در مناصب وزارت کشور و نصب دکتر محمد کبیری به معاونت وزارت تعاون است که حقیقتا مورد تقدیر ما هم هست.

ـ اما  چند نکته که از باب دغدغه است. مورد اول این که دولت گاهی توسط برخی مدیرانش در سطوح بالا هم مورد حمایت قرار نمی گیرد. گفتمانی که باید برای معرفی خدمات دولت انجام شود تا ما حامیان در سطوح پایین هم بتوانیم از این گفتمان برای حمایت از دولت استفاده کنیم، گفتمان ضعیفی است. گفتمانی که الان در دولت دیده می شود، گفتمان اداری است و نه گفتمان فکری اداره کشور و این واقعا نیاز به توجه دارد. 
ـ بخش دیگری از این کاستی آن است که توجه ای که احساس می شود باید به حامیان دولت، ستادها و غیره در خرد و کلان می شد، هنوز به وجود نیامده و به نظر می رسد که باید کاری انجام شود.
ـ  طیفی در کشور تلاش می کند پیروز انتخابات 92 و 96 در کشور را مغلوب و مغلوب را پیروز نشان دهد و این قدری آزار دهنده است؛ البته این در کمال امتنان و سپاس است از سیاست توازن و تعادل عملکرد دولت در استفاده از نیروها در کشور که من واقعا فکر نمی کنم این دولت در استفاده از نیروهای جناح های سیاسی تعادل را رعایت نکرده باشد. 
ـ اقتصاد مقاومتی در همه جای دنیا اتفاق افتاده و فقط عنوانش در کشور ما فرق می کند والا، همان اقتصاد است؛ اقتصاد مقاومتی باید با دانشگاه شروع شود و نه سپردن پروژه ها به نهادهایی که تخصصی در کار اقتصادی ندارند و صلاحیت ذاتیشان هم چیز دیگری است و ارتباطی هم با علم و پژوهش ندارند.
ـ در حوزه دانشگاه به نظر می رسد ما قدری دچار مشکل هستیم و به نظر می رسد آن فضایی که باسیتی در دانشگاه ها به وجود می آمد، به وجود نیامده. شق دوم تحول اقتصاد به محتوای مقاومتی، حاکمیت قانون در برداشت ماهوی آن است. اگرچه این مهم بیشتر در صلاحیت قوه مقننه و قضاییه است اما دولت هم نقش خودش را می تواند در این زمینه ایفا کند.
ـ دوتشکر از استاندار محترم و یک درخواست هم دارم؛ عزم استاندار محترم در حوزه های اقتصادی بیش از هر دورانی قابل تقدیر است؛ تعیین تکلیف زمین فرودگاه بوشهر پس چند دهه، حمایت مجدانه از بنگاه های اقتصادی، جاده ها، راه آهن که باید در این مورد از جناب سعادت، رییس ستاد انتخاباتی رییس جمهور در دو دوره و رییس مجمع نمایندگان استان هم تشکر کنیم؛ انتصاب جوانانی از حامیان دولت و ستادها در بدنه دولت و بخشداران و مدیران کل و.. هستند و اما انتظاراتی هم هست و آقای استاندار قول های هم داده اند و امیدواریم عمل شود.
ـ جناب واعظی یک خواسته؛ انتظار می رفت که بعد از پایان کار ستادی، جوانان متخصص همه ستادهای کشور یا حداقل افراد موثر ستادها در شورایی یا در یک گعده علمی و فکری دور هم جمع می شدند در تهران و شرایطی برای آماده سازی فکری، علمی و مدیریتی یک سری نیروها که نیروهای آینده این دولت و این تفکر باشند فراهم می شد و اما جمله آخر، ان شااله که این اقدام اتفاق بیفتد.

دانش فر، رییس ستاد روحانی در شهرستان بوشهر:
ـ کشور در یکی از شرایط خاص خود قرار دارد و تحریم ها باعث نارضایتی مردم شده است.
ـ دولت برای کاهش این نارضایتی ها اقدامات فوری بیندیشد.
ـ الان در استان ما، گلایه های فراوانی در بحث تجارت وجود دارد که باید تسهیلات ارایه کرد.
ـ تسریع در آب شرب و کشاورزی و توسعه راه ها از نیازهای اساسی و مطالبات مردم استان است.

بوهندی نجفی، نماینده مردم اهل سنت استان و رییس ستاد روحانی در شهرستان عسلویه:
ـ مردم عسلویه همواره حامی دولت بوده اند و 90 درصد به این دولت رای داده اند.
ـ من از استاندار محترم برای توجه به اهل سنت قدردانی می کنم با این حال برخی مشکلات به کمک ها و عزم و اقدام ملی نیاز دارد؛ از جمله آلودگی هوا که باعث بروز بسیاری از بیماری های سرطانی، تنفشی، قلبی و نیاز به همت و تلاش مسوولین بلند پایه نظام دارد.
ـ مساله اشتغال جوانان استان بوشهر و به ویژه شهرستان عسلویه مطرح است؛ با توجه به این که بسیاری از زمین های کشاورزی و دامپروری در اختیار صنعت قرار گرفته، بسیاری از مردم شغل های خود را از دست داده اند و مهم ترین مانعی که مانع اشتغال جوانان در این صنایع شده، تعریف نیروهای بومی است؛ وقتی بومی عسلویه شامل قسمت های زیادی از استان های فارس و هرمزگان و جاهای دیگر می شود که متاسفانه وجود دارد، مانع اشتغال جوانان ما می شود ولی ما در جاهای دیگر می بینیم که این مساله رعایت نمی شود؛ مثلا پتروشیمی شازند اهواز اختصاصا ذکر کرده بومی شهرستان و استان؛ ولی در استان بوشهر این گونه نیست.
ـ عسلویه با وجود درآمدی که در سطح کشور دارد، فاقد بیمارستان است و این یک مطالبه جدی مردم شهرستان است.
ـ مساله ته لنجی نیاز به تصمیم جدی و جدید دارد.

خانم پولادی ـ عضو شورای شهر اهرم و فعال اجتماعی و سیاسی:
ـ در اشتغال بانوان ما هنوز دچار مشکل هستیم و این مساله در سطح کلان است.
ـ خوب است که برای اشتغال زایی بانوان تسهیلاتی عام در نظر گرفته شود.
ـ در برخی مواقع برای اشتغال بانوان با موانع قانونی مواجه هستیم که به نظر می رسد هنگام تصویب آن، زنان در نظر گرفته نشده اند و به تغییر این فوانین نیاز داریم.

خضر خلیلی ـ دبیر کانون دانش آموزان و دانش آموختگان استان بوشهر:
ـ سهم اهل سنت استان در انتصابات بسیار پایین است.
ـ برخی که در دولت قبل انتصابی داشته اند را کنار نگذارید و به کار گیرید.
ـ حجم فعالیت عمرانی در استان و کشور بسیار زیاده بوده و نیاز به گزارش نیست؛ به طور مثال الان در استان یک تن ماسه برای کارهای عمرانی نیست و این نشان دهنده حجم فعالیت های عمرانی است.
ـ تعطیلات کشوری را اصلاح بفرمایید و تعطیلات زمستانه بگذارید.
ـ فضای بیرون علیه منطقه آزاد منفی است و این جزو وعده های محقق نشده رییس جمهور برای استان بوشهر است که درخواست دارم محقق شود.

سودابه زیارتی ـ قائم مقام حزب اراده ملت استان بوشهر:
ـ اشتغال زنان و تزریق امید و توسعه پایدار، سه نکته مورد نظر من است.
ـ برای توسعه پایدار از اشتغال زنان و جوانان نباید غافل بود.
ـ روابط خانواده ها در این سال ها تحت تاثیر پویایی قرار گرفته است. 
ـ در دولت، نقش زنان در سطوح مدیریتی افزایش پیدا کرده است. در حوزه زنان روستایی و سرپرست خانوار هم تقاضا داریم شرایط تداوم یابد.
ـ نقش احزاب را نباید از نظر دور داشت. احزاب می توانند زبان مشترک مردم و مسوولان باشند.

محمدصادق حاجیانی ـ دبیر حزب اعتدل و توسعه استان بوشهر:
بیان مطالبی درباره گوشه هایی از اقدامات دولت و کارنامه اجرای و عملی آن.

ترانه فرخی ـ عضو جمیت حمایت از حقوق بشر زنان:
ـ حمایت از سمن ها افزایش و مشکلات فعالان مدنی و اجتماعی کاهش یابد.
ـ لایحه افراد توانیاب تصویب و اجرایی شود.
ـ 20 هزا توان یاب در استان بوشهر وجود دارد و احزاب می توانند پل ارتباطاتی جامعه و مسوولان باشند، ولی افراد توان یاب را نادیده گرفته اند.
ـ کمیته توان یابان در دستور کار کلیه احزاب قرار گیرد.

ابراهیم شاکری مطلق ـ مسوول ستاد انتخابات روحانی در دشتی و نماینده سمن های استان بوشهر:
ـ سمن های استان بوشهر سمن های فعالی هستند و در راستای ارتقای توسعه پایدار استان و آسیب های اجتماعی خیلی فعال هستند.
ـ امروز اگر ما واژه ای را تحت عنوان سرمایه اجتماعی می شنویم، همین فعالیت سمن هاست.
ـ الان در شورای اجتماعی کشور سمن ها هستند، ولی تنها دو نفر هستند و باید افزایش یابند.
ـ اخراج بومیان مشغول به کار در حوزه پارس جنوبی اتفاق افتاده و امیدوارم که نگرانی بومیان ما تمام شود و شما این نوید را به مردم بدهید که این اخرج های بومی، تمام شد.
ـ اینقدر مجوز معدن در سطح شهرستان ها داده اند که دیگر جا ندارد.
ـ استان بوشهر شهرستان ها و دشت هایی دارد که می تواند میزبان انرژی های پاک باشد و خواهش می کنم تصویب کنید که استان بوشهر به قطب انرژی های پاک تبدیل شود. 

استاندار بوشهر نیز در این نشست گفت: تعهدات اعتباری دور نخست سفر رییس جمهور به استان بوشهر، 629 میلیارد بوده که 671 میلیارد از آن اعتبارات به استان بوشهر پرداخت شده است.

استان بوشهر باید آینه کشور باشد
به گزارش «فکرشهر»، رییس دفتر رییس جمهور نیز پس از شنیدن سخنان حاضرین، با بیان این که رییس جمهور در فرصتی دیگر حتما به مرکز استان بوشهر هم سفرخواهد کرد، گفت: شما یک نگاه بلند ملی دارید و این جای تقدیر دارد. من نظرم این است که حتی اگر موضوعی هم برای بحث ندارید، این جمع تشکیل شود و همدیگر را ببینید و با هم صحبت کنید. من قطعا گزارش این جلسه را به آقای رییس جمهور بدهم خیلی خوشحال خواهد شد.
محمود واعظی ادامه داد: مهم این است که این تفکر و اندیشه بماند و حمایت مردم از دولت وقتی است که بتوان با عملکرد متاسب رضایت مردم را کسب کرد.

وی، با اشاره به اینکه تلاش دولت بر این است که در همه حال از منافع کشور دفاع کند، گفت: باید تلاش کنیم تا در شرایط جنگ اقتصادی پیام وحدت، صمیمیت و اقتدار از کشور به خارج از ایران منعکس شود.
رییس دفتر رییس جمهور با بیان اینکه در دولت یازدهم تلاش بر این بود که مشکلات داخلی و خارجی کشور را بتوانیم حل و فصل کنیم و سعی کنیم در راستای توسعه اقتصادی و رفاهی مردم اقدام بزرگی را به انجام برسانیم، اظهار داشت: متأسفانه امروز در آمریکا دولتی روی کار آمده که نسبت به همه توافقات و پیمان‌های بین‌المللی بدعهدی می‌کند و نه تنها از برجام، بلکه از بسیاری از کنوانسیون‌های بین‌المللی خارج شده است.

واعظی گفت: شرایط جدیدی که امروز با آن مواجه هستیم نه بخاطر سیاست‌های دولت بلکه حاصل دفاع دولت از سیاست‌های انقلاب و آرمان‌ها و اهداف امام راحل مبنی بر مقاومت و ایستادگی در برابر زیاده‌خواهی مستکبران است.
این مسوول اظهار داشت: امروز با فشارهای بسیار زیاد از سوی آمریکا و یک جنگ تمام عیار اقتصادی علیه کشور مواجه‌ایم که این با برخی فشارهای خارجی و کارشکنی‌های داخلی همراه شده است.

وی، با تأکید بر اینکه باید تلاش کنیم تا در شرایط جنگ اقتصادی پیام وحدت، صمیمیت و اقتدار از کشور به خارج صادر شود، گفت: باید همه همدلانه در راستای رفع مشکلات و مقابله با کارشکنی‌ها تلاش کنیم.
رییس دفتر رییس جمهور با بیان اینکه دولت با پیگیری‌ها و جلسات مستمر تلاش داشته تا راه‌حل‌های مناسب را برای رفع مشکلات کشور پیدا کنند، گفت: امروز توسعه روابط و همکاری‌ها با همسایگان از ضروریات بوده و دولت در این راستا گام‌های بسیار خوبی برداشته است.

محمود واعظی با بیان اینکه اقتدار ایران هرگز نباید در سطح بین‌الملل نادیده گرفته شود، گفت: سفر اخیر رییس جمهور به عراق بسیار موفق و نشان‌دهنده آن است که ایران و عراق روابط گسترده‌ای دارند و باقدرت در راستای طراحی‌های مختلف برای منطقه و ایجاد صلح و ثبات تلاش می‌کنند.
رییس دفتر رییس جمهور با اشاره به حادثه غمبار کشتار مسلمانان در نیوزیلند، گفت: امروز نیاز داریم تا کشورهای اسلامی همبستگی و وحدت خود را بیش از پیش افزایش دهند.

واعظی افزود: امروز غربی‌ها و آمریکایی‌ها به دنبال ترویج اسلام‌هراسی در جهان هستند، اما قدرت و انسجام مسلمانان باید بیش از پیش گسترش یافته تا مانع این اقدام آنها شویم.
وی با بیان اینکه باید توجه کنیم که رقابت‌های داخلی نباید پیام تفرقه را به دنبال داشته باشد، گفت: اگر از داخل کشور پیام وحدت و ارتباط نزدیک میان مسوولان صادر شود، دوران تحریم کوتاه و شکست آن قطعی خواهد بود.

رییس دفتر رییس جمهور، استان بوشهر را استانی مهم و مرزی در کشور دانست و افزود: استان بوشهر باید آینه کشور باشد و باید در راستای رفع مشکلات این استان بیش از پیش تلاش کنیم.
این مسوول، با بیان اینکه استان بوشهر در بخش‌های مختلف اقتصادی و انرژی در حال توسعه امیدوارکننده است، گفت: دولت معتقد است، ایران تنها در تهران خلاصه نمی‌شود و زمانی می‌توانیم در جامعه جهانی جایگاه بالایی داشته باشیم که سراسر ایران آباد و توسعه‌یافته باشد.

رییس دفتر رییس جمهور اظهار داشت: دولت بودجه بسیار خوبی برای توسعه استان بوشهر در نظر گرفته است و غیر از آن چیزی است که پروژه های ملی در عسلویه و بودجه ها در وزارت خانه ها شامل بوشهر می شود.

قول رییس دفتر رییس جمهور برای اصلاح مصوبه نیروهای بومی 
واعظی با اشاره به ضرورت تلاش در راستای رفع موانع توسعه صادرات گفت: یکی از راه‌های عبور از شرایط تحریم، روی آوردن به صادرات است که باید در این زمینه تلاش بیشتری انجام شود.
وی با اشاره به افزایش قیمت ارز گفت: ما معتقدیم نباید قیمت ارز و دلار بالا می رفت ولی حالا که بالا رفته موقعیت خوبی است که بر امر توسعه تمرکز کنیم و موانع صادرات باید برداشته شود و وقتش هم الان است.
رییس دفتر رییس جمهور با اشاره به ضرورت توجه مسوولان در برنامه‌ریزی‌ها به اشتغال‌زایی، گفت: دولت در زمینه اشتغال در ابتدا به دنبال حفظ اشتغال موجود و پس از آن فراهم کردن شرایط برای توسعه اشتغال است.

محمود واعظی افزود: یکی از سیاست‌های دولت استفاده از نیروهای بومی در طرح‌های اشتغالی است، چرا که معتقدیم باید حتماً اولویت‌ها به نیروهای بومی تعلق گیرد و در این راستا استاندار و مسوولان استانی باید با جدیت این موضوع را پیگیری کنند.
وی از استاندار پرسید که «کی مصوبه نیروهای بومی تصویب شده» و استاندار پاسخ داد که مصوبه دولت قبل بوده که بخشی از استان فارس و هرمزگان هم جزو بومی ها شده است؛ و واعظی گفت که این اصلاحیه را بفرستید من هم در دولت کمک می کنم که اصلاح شود و اشتغال نیروهای بومی انجام شود.

رییس دفتر رییس جمهور همچنین بر ضرورت استفاده از جوانان، بانوان و اقلیت‌های قومی و مذهبی در امور براساس شایسته‌سالاری در راستای اجرای منشور حقوق شهروندی، تأکید کرد و گفت: ‌اگر می‌خواهیم کشور با پیشرفت توسعه پیدا کند و شاداب بماند، باید فضا را به گونه‌ای برای جوانان فراهم کنیم که آنان امیدوارانه در بخش‌های مختلف به فعالیت مشغول شوند. ما نمی خواهیم که جوان زینت المجالس ما در انتخابات باشد؛ ما هر جا به جوانان اعتماد کردیم، پیشرفت داشتیم.
وی اضافه کرد: احساس مسوولیت، درستکاری و صداقت خانم ها خیلی بالاست و در استان هایی که اقوام و مذاهب داریم باید حتما از آن ها استفاده کنیم و نباید احساس کنند که شهروند درجه دو هستند و دولت به این سیاست اعتقاد دارد و اجرایش دست ما و طبقه متوسط کشور است.

این مسوول افزود: امیدآفرینی و نشاط در کشور تنها با حضور جوانان در کشور انجام می‌شود و این دوای درد امروز جامعه است.
واعظی همچنین با اشاره به ضرورت تلاش در راستای حفظ محیط زیست، به ویژه در مناطق تولید انرژی، گفت: باید در راستای اطلاع‌رسانی و بیان خدمات دولت در بخش‌های مختلف و نقاط گوناگون کشور به مردم تلاش کنیم.
وی با اشاره به فضای مجازی و تاثیرگذاری اش در مواقع مختلف، گفت: خیلی فرق می کند دولتی که صداوسیما داشته باشد و دولتی که صداوسیما نداشته باشد. گلایه می شود که اطلاع رسانی دولت ضعیف است، خب به علت نداشتن صداوسیما است. یکی صداوسیما دارد و یکی دیگر هم مجریان و بخش های مختلف صداوسیما علیه اش کار می کنند و طبیعی است که کار کردن در این فضا خیلی سخت است و ما می توانیم از کارهای انجام شده دولت در سطح ملی و استان استفاده کنیم و امید را برگردانیم.

به گزارش «فکرشهر»، محمود واعظی در پایان گفت: سال 98 سال انتخابات مجلس و 1400 سال انتخابات ریاست جمهوری است و هر کسی دل در گرو این مملکت دارد نمی تواند نسبت به آینده کشور بی تفاوت باشد و این جمع باید بیشتر دور هم بنشیند و دیدگاه هایش را به هم نزدیک کند؛ اگر ما روی اشتراک نظرهایمان سرمایه گذاری کنیم، خیلی سود خواهیم کرد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر