جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۵۴۲۸۵
دوشنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۱:۴۱

تیمار و رها سازی یک دال معمولی مصدوم

فکرشهر: یک قطعه دال معمولی مصدوم در بوشهر مداوا و در طبیعت رهاسازی شد.

به گزارش فکرشهر، مدیر کل حفاظت محیط زیست استان گفت: یک قطعه پرنده از گونه  دال معمولی که توسط کارکنان آتش نشانی بوشهر به علت ضعف جسمانی در منطقه تنگک مشاهده وزنده گیری و پس از مداوا تحویل محیط بانان شد. 

فرهاد قلی نژاد افزود: در سیر بازگشت پرندگان مهاجر  در اواخر اسفند 97 و اوایل فروردین امسال نیز   دو دال معمولی  که به علت های مختلف  دچار صدمه وضعف جسمانی شده بودند  با اقدام مناسب  اداره حیات وحش  تیمار وبازپروری و در طبیعت رها شدند.

وی گفت: این پرنده 95 تا 105 سانتی متر طول دارد. چثه اش بزرگ و نسبتا سنگین است. بال هایی پهن و بزرگ دارد و در پرواز شاهپرهایش گسترده است. این گونه  در لیست سرخ جهانی قرار دارد.

تیمار یک بهله سارگپه جنگلی تاجدار

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر همچنین گفت: یک بهله سارگپه جنگلی تاجدار که به‌وسیله سلاح ساچمه زنی آسیب دیده بود تیمار شد.

به گزارش فکرشهر، فرهاد قلی نژاد بیان کرد: این پرنده به علت اصابت گلوله سلاح ساچمه زنی از ناحیه بال سمت راست دچار آسیب دیدگی شدید وخونریزی بود که با سرعت عمل یک شهروند طبیعت دوست و اقدامات اولیه درمانی از مرگ حتمی نجات یافت.

وی افزود: این پرنده برای سیر مراحل درمانی تحویل اداره کل حفاظت محیط زیست بوشهر شد که اکنون پس از گذشت 10 روز تیمار و نگهداری و التیام زخم‌ها جهت سپری کردن دوران نقاهت و شرایط بهتر فضای نگهداری به یکی از مراکز نگهداری حیات وحش انتقال یافت تا درصورت کسب شرایط مناسب در طبیعت رها سازی شود.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان خاطرنشان کرد: سارگپه جنگلی تاجدار در لیست پرندگان حفاظت شده جهانی قرار دارد که به صورت  زمستان گذران در نواحی جنوب کشور دیده می‌شود.

وی از مردم و علاقمندان به حیات‌وحش که در امدادرسانی به حیوانات آسیب‌دیده همکاری می‌کنند خواست در صورت مشاهده جانواران وحشی آسیب دیده آن را تحویل نزدیکترین واحد محیط زیست دهند تا پس از تیمار در صورت امکان در طبیعت رها سازی شوند.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر