سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
جستجو
آخرین اخبار اقتصاد
مطالب بیشتر
فکرشهر: با تصویب افزایش ۳۶.۵ درصدی حداقل دستمزد سال ۱۳۹۸ در آخرین نشست اعضای شورای عالی کار، پایه حقوق کارگران ۴۰۰ هزار تومان بیشتر شد و از یک میلیون و ۱۱۲ هزار تومان به یک‌ میلیون و ۵۱۷ هزار تومان رسید...
کد خبر: ۵۴۲۸۸
دوشنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۶

فکرشهر: با تصویب افزایش ۳۶.۵ درصدی حداقل دستمزد سال ۱۳۹۸ در آخرین نشست اعضای شورای عالی کار، پایه حقوق کارگران ۴۰۰ هزار تومان بیشتر شد و از یک میلیون و ۱۱۲ هزار تومان به یک‌ میلیون و ۵۱۷ هزار تومان رسید.

به گزارش فکرشهر از ایسنا، شورای عالی کار در دویست و هشتاد و دومین نشست خود در روزهای پایانی سال ۱۳۹۷ پس از ۱۲ ساعت مذاکره فشرده میان نمایندگان کارگری، کارفرمایی و دولت، حداقل دستمزد کارگران و مشمولان قانون کار را ۳۶.۵ درصد افزایش داد. با این افزایش پایه حقوق کارگران که در سال گذشته یک میلیون و ۱۱۲ هزار تومان بود به یک میلیون و ۵۱۷ هزار تومان رسید و ۴۰۰ هزار تومان افزایش یافت.

اما شورای عالی کار برای امسال رقم بن خواربار کارگران را که از سال ۱۳۹۵ مبلغ ۱۱۰ هزار تومان ثابت مانده بود ۸۰ هزار تومان دیگر افزایش داد تا از فرودین ماه سال جاری در حقوق کارگران ۱۹۰ هزار تومان منظور شود.

حق مسکن از دیگر آیتم‌های بسته مزد کارگران است که اعضای شورای عالی کار بهمن ماه سال گذشته سر افزایش ۶۰ هزار تومانی آن به توافق رسیدند. به این ترتیب کمک هزینه مسکن کارگران که از سال ۱۳۹۵ مبلغ ۴۰ هزار تومان بود نیز به ۱۰۰ هزار تومان رسید؛ اما این مصوبه برای اجرایی شدن به تأیید و تصویب هیأت وزیران نیاز دارد و کارگران انتظار دارند در همین روزهای نخست سال جدید، هیأت وزیران این مصوبه را تصویب کند تا در فیش حقوق فروردین ماه آنها اعمال شود.

جدول مزد سال ۱۳۹۸ (ارقام به تومان)

در مصوبه ۲۸ اسفند ماه سال ۱۳۹۷ همچنین سایر سطوح مزدی به میزان ۱۳ درصد به اضافه روزانه ۸,۷۰۰ تومان معادل ۲۶۱ هزار تومان رقم ثابت ماهانه تعیین شد؛ این در حالی بود که سال ۹۷ این رقم ۱۰.۴ درصد به اضافه روزانه ۲,۸۲۰ تومان معادل ۸۴ هزار و ۶۲۴ تومان رقم ثابت در ماه به تصویب رسید.

افزایش سایر سطوح مزدی شامل کارگران مشمول قانون کاری است که پایه حقوق آنها بیش از یک میلیون و ۱۱۲ هزار تومان مصوب سال ۹۷ است. همچنین پایه سنوات کارگران به دنبال مصوبه ۲۸ اسفند ماه شورای عالی کار به ۷۰ هزار تومان رسید. پایه سنوات کارگران قرارداد موقت و دائم مشمول قانون کار با بیش از یک سال سابقه کار سال گذشته روزانه ۱,۷۰۰ تومان معادل ۵۱ هزار تومان تعیین شده بود.

جدول مزد سال ۱۳۹۷ (ارقام به تومان)

تمام کارگران دارای یک سال سابقه کار یا کارکنانی که یک سال از دریافت آخرین پایه سنوات آنها در کارگاه گذشته باشد، مشمول دریافت پایه سنواتی می‌شوند و این مبلغ به حقوق پایه کارگران اضافه می‌شود تا به تناسب در عیدی و پاداش، اضافه کار و حق سنوات آنها محاسبه شود.

اعضای شورای عالی کار همچنین حق اولاد کارگران را به ازای هر فرزند زیر ۱۸ سال ۱۵۱ هزار و ۶۰۰ تومان تعیین کردند که این میزان سال گذشته ۱۱۱ هزار و ۱۲۶ تومان بود.

به گزارش ایسنا، بخشنامه دستمزد سال ۹۸ قبل از شروع سال جدید و ۲۸ اسفند ماه سال گذشته از سوی وزیر کار جهت اجرا به تمام بنگاهها و واحدهای مشمول قانون کار ابلاغ شد تا افزایش ۳۶.۵ درصدی حداقل مزد از فروردین ماه امسال در پایه حقوق کارگران اعمال شود.

با در نظر گرفتن کمک هزینه مسکن، بن خواربار، سنوات و دیگر مزایای جانبی مزد، حداقل دستمزد سال ۱۳۹۸ یک کارگر مجرد به یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و حداقل دستمزد یک کارگر متأهل با محاسبه حق اولاد یک فرزند به حدود دو میلیون تومان افزایش پیدا کرد.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر