پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۵۴۵۲۳
دوشنبه ۲۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۵:۵۰

فکرشهر: سرهنگ مهدی قاسمی رئیس پلیس فتا بوشهر توصیه هایی در خصوص انتشار اخبار و تصاویر غیر واقعی در شبکه های اجتماعی و کلاهبرداری به بهانه حمـایـت از سیل زدگان به شهروندان ارائه داد.

به گزارش فکرشهر، این مقام انتظامی بیان کرد: در این روزها و با توجه با بارش های اخیر و بعضاً سیلاب های جاری شده در بعضی از نقاط کشور ، متأسفانه اشخاصی با اهداف خاص اقدام به انتشار تصاویر غیر واقعی و یا اخبار ناصحیح در شبکه های اجتماعی  و پیام رسان فضای مجازی نموده که در برخی اوقات باعث ایجاد حس ناامنی یا دلهره و اضطراب در میان کاربران و مردم شده که گاهی همین اخبار خلاف واقع، ملاک تصمیمات آنها قرار گرفته و کارهایی انجام دهند که باعث ضرر و زیان در آینده به خود یا باعث ایجاد بی نظمی در اجتماع می شود.

وی توصیه کرد: سایت ها و خبرنگاران رسانه های دیجیتال جهت اطلاع از اخبار دقیق و موثق در زمان بروز حوادث و هرگونه اطلاع رسانی، حتماً با روابط عمومی یا واحد رسمی پاسخگویی مرتبط با سازمان، اداره کل و ارگان ارتباط برقرار کنند و به درج مطالب منتشره در فضای مجازی یا بر اساس شایعات و شنیده ها نپردازند.

این مقام مسئول سایبری تصریح کرد: در این برهه زمانی که برای مدتی کوتاه، ممکن است تردد و انجام فعالیت های روزمره مردم به علت بارش های اخیر و آینده بصورت موقتی مختل شود کاربران فضای مجازی برای اعلام فعال بودن خود در گروه های شبکه های اجتماعی یا بیان مطلع بودن خود از همه اتفاقات، از انتشار اخبار و مطالبی که منبع آنها نامعلوم است خودداری کرده زیرا هم شرعاً مرتکب گناه و هم برابر قانون مرتکب جرم شده اند و برای اطمینان از صحت و سُقم اخبار، مطالب و تصاویر به سایها و خبر گزارهای رسمی مراجعه کنند.

وی ادامه داد: از جهت دیگر با توجه به اتفاقات و حوادث مرتبط با سیل اخیر در استان هایی نظیر لرستان، گلستان و فارس و ایجاد خسارت به منازل و سرمایه های مردم عزیز این استان ها، شاهد هستیم بار دیگر مردم ولایتمدار کشورمان به یاری هموطنان خود پرداخته و به هر شیوه ای که در توان دارند به آنها کمک می کنند.

وی عنوان کرد : متأسفانه افراد سودجو نیز در همین رابطه ممکن است از عواطف و احساسات انسان دوستانه مردم سوء استفاده نموده و از آنها کلاهبرداری یا سرقت کنند؛ برای مثال کلاهبرداران مجازی با راه اندازی سایت های اینترنتی جعلی و سوء استفاده از عناوین و مشخصات جعلی سازمان ها و ارگان های مرتبط نظیر کمیته امداد، بهزیستی و موسسات خیریه که مورد اعتماد مردم هستند و درج شماره حساب شخصی خود بعنوان حساب سازمان و موسسه مربوطه، باعث می شوند که مردم وجوه خود را به این حساب ها واریز و از این طریق مبالغ بالایی کلاهبرداری می کنند. 

وی خاطر نشان کرد: مشاهده شده که با انتشار تصاویر افراد بی خانمان یا کودکان بیمار در شبکه های اجتماعی، احساسات انسان دوستانه مردم را تحریک نموده و اقدام به کلاهبرداری می کنند. برخی از این مجرمین علاوه بر دریافت وجوه مردم به شیوه مذکور، اطلاعات حساب آنان را نیز کپی و در ادامه مورد سرقت اینترنتی قرار می دهند.

سرهنگ قاسمی هشدار داد :  جهت واریز کمک های خیرخواهانه حتما آدرس صحیح سازمانها و مؤسسات رسمی و قانونی که از رسانه های معتبر کشور نظیر صدا و سیما اعلام می شود یادداشت و به آن آدرس اینترنتی مراجعه کنند. همیشه آدرس سایت های مذکور را شخصاً در قسمت Address Bar تایپ نمایند و از رفتن به لینک هایی که در سایت های مختلف یا در شبکه های اجتماعی تبلیغ شده خودداری نمایند.

رئیس پلیس فتا استان بوشهر در خاتمه به کاربران شبکه‌های اجتماعی توصیه کرد: در هنگام واریز وجه و درج اطلاعات حساب بانکی خود، دقت نمایند که آدرس بانک با https آغاز شده باشد و سایت هم دارای نماد اعتماد الکترونیک enamad باشد.از صفحه کلید مجازی سایت برای درج اعداد شامل شماره کارت، رمز اینترنتی به جای صفحه کلید دستگاه رایانه استفاده و در هنگام وارد کردن کد امنیتی، دقت شود که کد درج شده عکس و تصویر نباشد و جهت اطمینان کلید Refresh را یک مرتبه بزنید تا حروف تغییر کند و اگر تغییر نکرد سایت مورد نظر جعلی است.

وی افزود: اگر به هر علتی متوجه شدید حساب شما هک شده و از آن مبالغی کسر گردیده، سریعاً رمز اول و دوم آن را تغییر دهید.

وی در پایان گفت: شایان ذکر است، هموطنان می‌توانند آخرین و به روز‌ترین آموزش‌های لازم در راستای استفاده از ظرفیت‌های فضای مجازی را از طریق سایت پلیس فتا به آدرس اینترنتی www.cyberpolice.irدریافت کنند و در صورت مشاهده هرگونه موارد مشکوک آن را از طریق سایت پلیس فتا گزینه تماس با ما بخش مرکز فوریت‌های سایبری اعلام کنند.
  
 

 

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر