جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
با حضور افرادی از شهرهای مختلف؛
کد خبر: ۵۴۶۷۸
شنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۶:۱۶

فکرشهر: چهارمین جشنواره رنگینک خرمای کشور و دومین جشنواره عرق طارونه کشور با حضور شرکت‌کنندکانی از شهرهای خرماخیز کشور در آبپخش برگزار شد.

به گزارش فکرشهر، بابک بهادرپور دبیر بنیاد رنگینک خرمای کشور در گفت‌وگو با مهر اظهار داشت: چهارمین جشنواره رنگینک خرمای کشور به نام نادم، آقاخان و شهدا و دومین جشنواره عرق طارونه کشور یادواره شهیدان شریفی، امیری و رستگارها در آب‌پخش برگزار شد.

وی اضافه کرد: در این جشنواره‌ها ابتدا غرفه‌هایی با الهام از طرح هشت بهشت ایرانی برای چایخانه، شربت خانه، نی انبان خانه، غرفه لباس سنتی دشتستان، صنایع دستی مرتبط با نخل و خرما، محصولات گیاهی و درمانی، آب نوشیدنی، موزه مردم شناسی، پخت انواع نان، حصیر بافی، خوراکی‌های محلی، سازه‌های هنری، بیمه، بسته بندی خرما و عرقیات توسط حسین کمالی طراحی و توسط گروه سپنتا ایجاد شد.

بهادرپور اضافه کرد: برنامه‌های هنری از قبیل نمایش کمدی، تقلید صدا، موسیقی محلی، پاپ، کر، سنتی و بازی‌های بومی و محلی به زیبایی اجرا و مورد قبول تماشاگران واقع شد.

وی افزود: در جشنواره رنگینک خرمای کشور که چهارمین دوره آن برگزار می‌شد، ۴۲ نفر از شهرهای مختلف خرماخیز کشور شرکت کرده بودند اما تصمیم بر آن شد که به عنوان نمادین دو و نیم متر آن ساخته شده و بقیه مواد مورد نیاز در ساخت رنگینک از قبیل آرد، روغن، خرما و مغز گردو برای سیل زدگان ارسال شود.

دبیر بنیاد رنگینک خرمای کشور بیان کرد: در همین راستا پنج کیسه آرد آن به صورت نان پخت شد و به همراه خرما و روغن در دو خودرو سایپا به مناطق سیل زده خوزستان ارسال شد.

‌بهادرپور بیان کرد: در بخش تولید رنگینک پنج نفر شرکت کرده و یک و نیم متر در محل ساخته شد و یک متر هم پیش ساخته به محل آورده و در میان تماشاگران تقسیم شد.

وی افزود: در جشنواره عرق طارونه وضعیت متفاوت بود و شرکت کنندگان باهم رقابت زیادی داشته و مقدار ۴۶۰ لیتر عرق اعلا با حضور ۲۶ شرکت کننده تولید شد و در اختتامیه این جشنواره‌ها، نفرات برگزیده عرق طارونه و رنگینک خرمای کشور برگزیده و معرفی شدند.

دبیر بنیاد رنگینک خرمای کشور افزود: امسال کیفیت برنامه‌های جشنواره‌های ملی گروه سپنتا (عرق طارونه و رنگینک خرمای کشور) بسیار بهتر از سال‌های گذشته بود و رضایت تماشاگران و بازدید کنندگان را در پی داشت.

به گزارش فکرشهر، «رنگینک» یکی از خوشمزه‌ترین مواد غذایی است که با خرما تهیه می‌شود که دارای گونه‌های مختلفی است. رنگینک جزو شیرینی‌هایی است که در عین خوشمزگی، بسیار ساده تهیه می‌شود، به همین خاطر طرفداران زیادی دارد.

برای تهیه رنگینک، پس از اینکه هسته خرما خارج شد، دانه‌های خرمای پر شده با گردو، در یک ظرف چیده می‌شود و آردی که در روغن سرخ شده است، بر روی خرما ریخته می‌شود.

رنگینک یکی از پایه‌های ثابت سفره ناهار مردم استان بوشهر است که علاوه بر شیرینی و خوشمزگی، دارای کالری بسیار بالایی است و به عنوان یک غذای پرانرژی محسوب می‌شود.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر