سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
جستجو
آخرین اخبار سیاست
مطالب بیشتر
فکرشهر: یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی روز دوم اسفند سال جاری برگزار می‌شود اما هنوز جریان‌های سیاسی به صورت جدی وارد موضع انتخابات نشده‌اند. از سویی وزارت کشور به عنوان مجری انتخابات، فعالیت خود را از فروردین آغاز کرده است. مجلس شورای اسلامی نیز با بررسی طرح اصلاح قانون انتخابات، نقشی مؤثر در انتخابات ایفا کرده است...
کد خبر: ۵۴۷۰۹
يکشنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۵:۰۲

فکرشهر: یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی روز دوم اسفند سال جاری برگزار می‌شود اما هنوز جریان‌های سیاسی به صورت جدی وارد موضع انتخابات نشده‌اند. از سویی وزارت کشور به عنوان مجری انتخابات، فعالیت خود را از فروردین آغاز کرده است. مجلس شورای اسلامی نیز با بررسی طرح اصلاح قانون انتخابات، نقشی مؤثر در انتخابات ایفا کرده است.

به گزارش فکرشهر به نقل از ایسنا، وزارت کشور برگزاری انتخابات را مهم‌ترین مساله حوزه سیاست داخلی می‌داند و برنامه‌ریزی خود برای برگزاری انتخابات را آغاز کرده است. وزارت کشور اعلام کرده است که آمادگی برگزاری انتخابات الکترونیکی را دارد.

تهیه برنامه زمانی انتخابات در وزارت کشور

وزارت کشور از فروردین روزشمار انتخابات را آغاز کرده و جدول برگزاری انتخابات نیز در این وزارتخانه تهیه و به شوری نگهبان ارسال شده است. عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور با بیان اینکه برای وزارت کشور روزشمار انتخابات مجلس شورای اسلامی از فروردین شروع شده است، تاکید کرده است که مهم‌ترین مساله ما در حوزه سیاست داخلی در سال ۹۸، برگزاری این انتخابات است.

همچنین سیدسلمان سامانی سخنگوی وزارت کشور با بیان اینکه کلیات و برنامه زمان بندی برگزاری یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و اولین میان دوره‌ای پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری به شورای نگهبان ارسال شد، گفت: «آموزش‌های دست اندرکاران و مجریان برگزاری انتخابات در چند سطح انجام خواهد شد.»

سیداسماعیل موسوی مدیرکل انتخابات وزارت کشور نیز بیان کرده است که «از اردیبهشت‌ماه اجرای مراحل انتخابات بر اساس تقسیم‌بندی زمانی وزارت کشور آغاز می‌شود. اجرای این تقسیم بندی زمانی که در وزارت کشور تهیه شده است، با دستور وزیر کشور شروع می‌شود. همزمان با دستور وزیر کشور برای آغاز اجرای انتخابات، جدول تقسیم‌بندی زمانی اجرای مراحل انتخابات مجلس شورای اسلامی و میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری به مجریان انتخابات در سراسر کشور ابلاغ می‌شود. در این تقسیم‌بندی زمانی تمام مراحل انتخابات از مرحله ثبت‌نام داوطلبان تا رأی‌گیری در روز ۲ اسفند، مشخص شده است.»

موسوی همچنین تاکید کرد که «وزارت کشور برای برگزاری انتخابات الکترونیک در سراسر کشور آمادگی لازم را دارد.»

اصلاح قانون انتخابات در مجلس

مجلس شورای اسلامی از اسفندماه سال گذشته اصلاح قانون انتخابات را در دستور کار خود دارد. این در حالیست که لایحه جامع انتخابات نیز تقدیم هیأت رئیسه شده است ولی مجلس طرح اصلاح قانون انتخابات را دنبال می‌کند.

ممنوعیت کاندیداتوری افرادی که سه دوره متوالی نماینده مجلس بوده اند، شرایط اعلام فهرست‌های انتخاباتی در انتخابات مجلس، ترکیب کمیسیون بررسی تبلیغات مرکزی در انتخابات، ممنوعیت درج آگهی یا مطلب علیه نامزدهای انتخاباتی مجلس در رسانه‌ها، شرایط معرفی نمایندگان نامزدهای انتخابات مجلس در شعب اخذ رأی، لزوم بی طرفی مسئولان در زمان برگزاری انتخابات، زمان فعالیت تبلیغات انتخاباتی کاندیداها، شرایط معتمدان هیأت‌های اجرایی و ناظران در انتخابات، ترکیب هیأت اجرایی مرکزی انتخابات مجلس و تعیین شرایط کاندیداهای انتخابات از مهم‌ترین موارد اصلاحی قانون انتخابات توسط نمایندگان مجلس است.

شاید یکی از مهم‌ترین موارد اصلاحی قانون انتخابات این باشد که دیگر سابقه نمایندگی شامل یک مقطع تحصیلی نمی‌شود و نمایندگان مجلس بند مربوط به سابقه نمایندگی به عنوان معادل یک مقطع تحصیلی برای شرکت در انتخابات را حذف کردند.

با توجه به زمان باقی‌مانده تا انتخابات مجلس شورای اسلامی در روز دوم اسفند، به نظر می‌رسد انتخابات براساس طرح اصلاحی مجلس برگزار شود.

خواب آلودگی احزاب

هرچه وزارت کشور و مجلس شورای اسلامی بیشتر به موضوع انتخابات می‌پردازند، احزاب و جریان‌های سیاسی کشور با انتخابات فاصله دارند. هیچ کدام از جریان‌های سیاسی کشور به صورت جدی وارد بحث انتخابات نشده‌اند و در این بین شاید فقط موتلفه یک گام جلوتر از سایر احزاب است. بسیاری از احزاب هنوز هیچ‌گونه تحرک انتخاباتی نداشته‌اند.

حمیدرضا ترقی عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی درباره فعالیت حزب موتلفه برای انتخابات مجلس شورای اسلامی در اسفند ۹۸ اظهار کرد: «ستاد انتخابات حزب موتلفه در سال گذشته تشکیل شده و جلسات این ستاد به صورت مرتب برگزار می‌شود، ولی نیازی ندیدیم که این فعالیت‌ها را رسانه‌ای کنیم. گفت وگوها درباره انتخابات در استان‌ها شروع شده و در مرکز نیز دنبال می‌شود.»

وی ادامه داد: «رویکرد حزب موتلفه برای انتخابات پیش‌رو براساس مصوبات کنگره و شورای مرکزی، هماهنگی و همکاری با نیروهای انقلابی است. با توجه به بیانیه گام دوم رهبری، همکاری با نیروهای انقلاب ضرورت بیشتری پیدا می‌کند، بنابراین ما در حزب موتلفه در این راستا در حال برنامه‌ریزی هستیم.»

حسین مرعشی سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی با بیان اینکه این حزب در چارچوب جبهه اصلاحات در انتخابات مجلس فعالیت می‌کند، اظهار کرد که «با توجه به مدت زمان باقیمانده تا برگزاری انتخابات در روز دوم اسفند ماه سال جاری، هنوز حزب به صورت مصداقی وارد بحث انتخابات نشده است. مشخص نیست چه زمانی وارد بحث انتخابات شویم، اما رویکرد کلی حزب در انتخابات مجلس یازدهم، فعالیت در چارچوب جبهه اصلاحات است.»

جواد امام دبیرکل حزب مجمع ایثارگران با بیان اینکه هنوز شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان و شورای هماهنگی جبهه اصلاحات وارد بحث انتخابات مجلس یازدهم نشده‌اند، اظهار کرد: «با توجه به حوادث آغاز سال و اقدام ترامپ برای قرار دادن نام سپاه در لیست گروه‌های تروریستی، اصلاح‌طلبان به بحث انتخابات ورود نکرده ‌اند زیرا این مسائل نسبت به انتخابات اهمیت بیشتری دارد.»

مجید فراهانی رئیس شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان در پایان گفت: باید ندای ایرانیان در دو سطح تشکیلاتی و محتوایی برای ورود به انتخابات مجلس باید برنامه‌ریزی کند. ندا در عرصه‌های مختلف سیاسی، فرهنگی و اجتماعی حرف برای گفتن دارد و برای عبور از وضعیت موجود برنامه دارد و این‌گونه می‌اندیشد از طریق مجلس و دولت می‌تواند برنامه‌های مد نظر خود را برای بهبود شرایط سیاسی، اجتماعی و اقتصادی اجرا کند. ندای ایرانیان باید بتواند آن‌قدر در مجلس اثرگذار باشد تا در مجلس آینده فراکسیونی به نام ندا را به وجود آورد

قربانعلی قائمی عضو هیأت مؤسس حزب در حال تأسیس جمهوریت با اشاره به اینکه حزب جمهوریت در انتخابات پیش‌رو در مسیر برنامه‌ها و سیاست‌های اکثریت اصلاح‌طلبان حرکت می‌کند، گفت: «این حزب با شوراهای بالادستی همکاری دارد، ولی نباید برخی افراد خود را صاحب خرد بالاتر و برتر بدانند و از جانب دیگران تصمیم‌گیری کنند.»

البته سعید حجاریان که از او به عنوان تئوریسین جریان اصلاحات نام برده می‌شود بیان کرده است که «اگر شروط اصلاح‌طلبان محقق نشود، عطای انتخابات را به لقایش می‌بخشیم» که البته این گفته حجاریان با استقبال سرد اصلاح‌طلبان مواجه شد. اسماعیل گرامی‌مقدم سخنگوی حزب اعتماد ملی معتقد است که ایده حجاریان را کهنه و ورشکسته است. ابراهیم اصغرزاده هم باور دارد که مشارکت مشروط نمی‌تواند استراتژی اصلاح‌طلبان باشد.

محمود میرلوحی فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پاسخ به این پرسش که آیا شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان نیز راهبرد مشارکت مشروط در انتخابات مجلس آینده را درست می‌داند یا خیر، گفت: «هنوز درباره انتخابات تصمیمی در شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان گرفته نشده است.»

سیدکمال سجادی دبیرکل جامعه اسلامی کارمندان از گسترش و تقویت تشکیلات متبوعش در شهرستان‌ها برای انتخابات مجلس یازدهم خبر داد. وی همچنین گفته است که «احزاب متعدد عضو جبهه پیروان باید خود را هم از بعد تشکیلاتی و هم از منظر گسترش فعالیت‌های سیاسی تقویت کنند که خوشبختانه تاکنون نتایج قابل قبولی در این زمینه به دست آمده و اکثریت افراد و اغلب احزاب عضو جبهه پیروان توانسته‌اند مجمع عمومی خود را برگزار کنند و معدودی از این احزاب که به دلیل کمتر بودن اعضایشان با مشکل مواجه هستند نیز مسیر گسترش از محدوده استانی به کشوری را در سال جاری طی خواهند کرد و به جمع سایر احزاب جبهه پیروان در این زمینه می‌پیوندند.»

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر