سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
جستجو
کد خبر: ۵۴۷۱۹
يکشنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۵:۳۹

فکرشهر: رییس سازمان غذا و دارو با اشاره به آمار و ارقام مصرف و همچنین تولید دارو در کشور، تاکید کرد: امسال برنامه ما شفافیت در تولید و واردات دارو است.

به گزارش فکرشهر به نقل از ایسنا، دکتر مهدی پیرصالحی در مراسم افتتاح مجموعه داروسازی اکتوور گفت: امسال از سوی مقام معظم رهبری با عنوان سال رونق تولید نامگذاری شده است و حتماً ما هم برای رونق تولید و تسریع در کار تولید برنامه‌ریزی می‌کنیم. باید توجه کرد که در ابتدای سال گذشته ۵۴۰ قلم داروی وارداتی مشابه تولید داخل داشتیم، اما با اقدامات انجام شده و با حمایت تولید کنندگان داخلی دارو، این رقم در شش ماهه دوم سال ۹۷ به ۴۴۰ قلم رسید و ۱۰۰ قلم از داروهای وارداتی کاهش یافت و به صورت تولید داخلی تأمین شد.

وی افزود: در ادامه راه در سال ۹۸ هم این مسیر را ادامه می‌دهیم، در حال حاضر حدود ۱۶۰ میلیون دلار واردات داروهای مشابه تولید داخل داریم. این در حالیست که شرکت‌های تولیدی ما توان تولید این داروها را با کیفیت مناسب دارند و حتماً امسال این داروها را از چرخه واردات حذف کرده و وارد چرخه تولید داخل می‌کنیم. در این زمینه کمیته‌ای در حوزه رونق تولید گذاشته‌ایم تا بر اساس نامگذاری امسال برای تسریع و رونق و تولید برنامه‌ریزی کنیم.

رئیس سازمان غذا و دارو تاکید کرد: از نظر عددی سالانه حدود ۴۲ میلیارد عدد دارو در کشور مصرف می‌شود که بزرگترین تولیدکنندگان ما از نظر عددی ۲.۵ تا سه میلیون عدد دارو تولید می‌کردند. حال امروز با افتتاح این کارخانه شش میلیارد عدد دارو به ظرفیت تولید کشور اضافه می‌شود و تقریباً ۱۵ درصد از بازار دارویی کشور را در بر می‌گیرد.

وی با بیان اینکه ما قطعاً از این میزان تولید در کشور استقبال می‌کنیم، گفت: اما باید بازارهای صادراتی را در نظر بگیریم. آینده کشور باید به سمت صادرات محور شدن رود و باید برای بازارهای جهانی برنامه‌ریزی کنیم. امسال برنامه ما شفافیت در تولید و واردات است.

پیرصالحی همچنین گفت: امسال کمیته‌ای را برای واگذاری امور غیر حاکمیتی به سندیکاها ایجاد کردیم و امیدواریم با واگذاری فرآیندهای غیر حاکمیتی، بتوانیم فرآیند نظارت را تقویت و به تولید داخل سرعت دهیم.

وی گفت: در عین حال تفاهم‌نامه‌ای را با معاونت علمی ریاست جمهوری امضا کردیم تا بتوانیم از ۸۵ ماده اولیه و ۹۰ محصول ساخته شده حمایت کنیم تا از حوزه واردات به تولید داخل منتقل شوند. بنابراین سیاست گذاری ما این است که کمترین وابستگی را به واردات داشته باشیم و بتوانیم اکثر بار بیماری‌ها را با داروهای تولید داخل پوشش دهیم.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر