جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
همزمان با روز "زمین" عنوان شد
کد خبر: ۵۴۷۴۳
دوشنبه ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۰

فکرشهر: تغییرات اقلیمی پدیده‌ای واقعی است و به شکل فزاینده‌ای بخشی از زندگی روزانه انسان را به خود اختصاص داده‌ است.

به گزارش فکرشهر به نقل از ایسنا، تحقیقات و مطالعاتی که به تازگی انجام شده آخرین و جدیدترین واقعیت‌ها در مورد تغییرات اقلیمی ناشی از فعالیت بشر و تاثیرات آن بر کره زمین را برجسته کرده‌ است.

یکی از اولین حقایقی که در رابطه با آن تردیدی وجود ندارد این است که افزایش دما و پدیده‌های جوی مخرب، از فعالیت‌های بشر ناشی می‌شود. ۹۹.۹۹۹۹ درصد این احتمال وجود دارد که انسان عامل گرمای جهانی باشد. این رقم نشان می‌دهد که محققان به رقم تقریبا قطعی در مورد نقش انسان در بالا رفتن دمای جهانی دست یافته‌اند.

این مکانیزم به خوبی شناخته شده و از چندین دهه قبل وجود داشته‌ است. بشر، سوخت‌های فسیلی از قبیل نفت، ذغال سنگ و گاز را می‌سوزاند و گازهای کربن دی‌اکسید، متان و گازهای دیگر را روانه اتمسفر زمین و اقیانوس‌ها می‌کند. کربن دی‌اکسید از جمله گازهای گلخانه‌ای است که بیشترین نقش را در گرمای جهانی دارد.

بیشترین رکورد سال‌های گرم

طی پنج سال گذشته، رکورد گرم‌ترین سال‌ها از اواخر دهه ۱۸۰۰ که دمای زمین به ثبت رسیده، بدست آمده‌ است. از سال ۱۹۷۷ زمین طی ۴۲ سال متوالی دمایی بالاتر از میانگین جهانی را تجربه کرده‌ است. آمارهای موجود حاکی از آن است که میانگین گرمای جهانی در ۱۰ ماه نخست سال ۲۰۱۸ حدود ۱.۸ درجه بالاتر از رقمی بوده که در اواخر دهه ۱۸۰۰ به ثبت رسیده‌ است. در ماه ژانویه، استرالیا رکورد گرم‌ترین تابستان را تجربه کرده‌ است. طبق اعلام رسانه‌های استرالیایی، شدت گرما به اندازه‌ای بالا بوده که موجب افتادن خفاش‌ها از درختان شده‌ است.

افزایش ۴۶ درصدی کربن دی‌اکسید

افزایش میزان کربن دی‌اکسید و دیگر گازهای آلاینده در اتمسفر ناشی از سوخت‌های مورد استفاده در بخش صنعت، حمل و نقل و تولید انرژی از شناخته شده‌ترین تاثیرات گازهای گلخانه‌ای است. کربن دی‌اکسید از شایع‌ترین گازهای گلخانه‌ای است که احتراق سوخت‌های فسیلی عامل اصلی آن به حساب می‌آید.

سطح کربن دی‌اکسید موجود در اتمسفر در ماه مارس ۴۱۱.۹۴ بخش در میلیون بوده و روند افزایشی آن ادامه دارد. اکنون میزان آن در اتمسفر به سطحی رسیده که در مدت سه میلیون سال مشاهده نشده‌ است.

افزایش سطح آب دریاها

به گزارش ایسنا به نقل از یو اس ای تودی، یکی از پیامدهای افزایش دما، آب شدن پهنه‌های یخ در مناطق قطبی است که موجب بالا رفتن سطح آب دریا می‌شود. اقیانوس‌های جهان طی ۵۰ سال گذشته تنها به دلیل آب شدن یخچال‌ها، حدود سه سانتی‌متر بالا آمده‌اند. گرمای جهانی موجب شده در یک ربع قرن گذشته حدود سه تریلیون تن یخ در قطب جنوب آب شود.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر