سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
جستجو
آخرین اخبار جامعه
پیشنهاد تازه روح‌الله مومن‌نسب
کد خبر: ۵۴۷۵۲
دوشنبه ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۷

فکرشهر: «می‌شود اینستاگرام را محاکمه کرد، هم در دادگاه‌های خارجی و هم در دادگاه‌های داخلی.»

به گزارش فکرشهر، روزنامه شهروند نوشت: «چند روز پیش اینستاگرام صفحات برخی از چهره‌ها و مقامات جمهوری اسلامی ایران را بست. کمی بعد مشخص شد که اقدام آمریکا در تروریست خواندن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دلیل این کار بوده است و اینستاگرام این‌ طور توضیح داد که تابع قوانین آمریکا عمل می‌کند. این اقدام اینستاگرام با موجی از انواع واکنش‌ها مواجه شد از درخواست فیلترینگ گرفته تا تحریم این شبکه اجتماعی اما روح‌الله مومن‌نسب، کارشناس فضای مجازی که هر چند وقت یک بار با اظهار نظری جنجالی مانند ماجرای بارداری دختری با دو گیگ اینترنت هدیه، اسمش سر زبان‌ها می‌افتد، راه حل دیگری ارایه داد. او اعلام کرد که باید ایرانی‌ها در اقدامی هماهنگ عکس پروفایل خود را به لوگوی سپاه پاسداران تغییر بدهند و بعد هم این شبکه اجتماعی را ترک کنند. او این پیشنهاد را شکافت.

فکر می‌کنید پیشنهادتان چه تاثیری داشته باشد؟

لان مخاطب ایرانی گروگان اینستاگرام است. در واقع مخاطب ایرانی به گروگان گرفته شده است و این شرکت هر وقت خواست هر کدام را که خواست حذف می‌کند و بقیه را هم نگه داشته تا به بهانه این‌ که در حال سرویس دادن به مردم ایران است، فعالیتش در کشور ما متوقف نشود، یعنی فیلتر نشود. از سمت دیگر این شرکت از آنجایی که برای ارتباط با مردم ایران از زیرساخت‌های ما استفاده می‌کند، باید پاسخگو باشد.

اینستاگرام برای ارتباط با مردم از زیرساخت‌ها استفاده نمی‌کند، بلکه محلی برای ارتباط مردم با همدیگر است.

بله، به‌ هر حال برای این‌ که فعالیت کند، به زیر ساخت‌های ما احتیاج دارد و باید پاسخگو باشد. این شرکت باید خودش را به اجرای قوانین ایران ملزم بداند، اما ما می‌بینیم که اصلا چنین چیزی نیست. کشورهای مختلف در مواجهه با شرکتی مانند اینستاگرام سه راه حل دارند، تعدادی از کشورها مانند کشورهای اروپایی اینستاگرام را ملزم کرده‌اند که سرور کاربران این کشورها را در داخل کشور مستقر کند. دسته‌ای از کشورها هم این شبکه اجتماعی را بسته‌اند و نرم‌افزار بومی دارند، مانند سوریه و چین. دسته‌ای از کشورها هم مانند ایران و آنگولا و تعدادی دیگر از کشورهای درجه چندم این‌ طور پیش می‌روند که اینستاگرام هر کاری خواست با آنها می‌کند و آنها هم هیچ واکنشی نشان نمی‌دهند.

از اینها گذشته بگویید که اجرای پیشنهاد شما چه تاثیری دارد؟

به هر حال ما خواسته‌ایم که یک اقدام غیرتمندانه‌ای انجام شود. چون به‌ هر حال اینستاگرام دیر یا زود سراغ بقیه هم می‌رود، مانند شرکت اپل که کل ایرانی‌ها را تحریم کرد. چند وقت پیش من به آقای منصور امینی که مسئول راه‌اندازی بسیاری از این صفحه‌های تازه بسته شده بود، گفتم در این فضا فعالیت نکنید، چون اینها شما را می‌بندند اما گفت نه ما بلدیم طوری فعالیت کنیم که هم حرفمان را بزنیم و هم جلوی فعالیتمان گرفته نشود اما دیدیم که اینستاگرام به قوانین خودش هم پایبند نیست اما نه از مردم ما واکنشی می‌بیند و نه از مسئولان.

مسئولان که نهایتا می‌توانند این اپلیکیشن را فیلتر کنند و استقبال مردم از چنین کارها و کارهایی مانند پیشنهاد شما خیلی خوب نبوده است، باید چه کار کرد؟

حتی می‌شود اینستاگرام را محاکمه کرد، هم در دادگاه‌های خارجی و هم در دادگاه‌های داخلی. بعد از کاپیتولاسیون، طبق قوانین ایران هر شرکت خارجی که خلاف منافع ملی ما فعالیت کند، قابلیت محاکمه و ممنوعیت فعالیت در کشور ما را دارد. از طرفی اینستاگرام فعالیت تعدادی از ایرانی‌ها را بدون این‌ که فعالیت مجرمانه داشته باشند، در خود ایران محدود کرده است، مثلا اگر فعالیت آنها را در آمریکا متوقف می‌کرد یا فعالیت آمریکایی‌ها در ایران را متوقف می‌کرد، عیبی نداشت اما وقتی فعالیت ایرانی‌ها را در ایران محدود می‌کند، این یعنی آپارتاید، یعنی یک اقلیت نژادی در یک کشوری برای یک اکثریت نژادی تصمیم می‌گیرند.

نگفتید که چقدر به استقبال از پیشنهادتان امیدوارید؟

در این مورد ما فقط پیشنهاد دادیم، آنها می‌توانند قبول کنند، می‌توانند قبول نکنند. ما مامور به وظیفه هستیم. کسانی که آنجا هستند، برای وجدان خودشان باید این کار را بکنند، چون آنها هم چند وقت دیگر حذف می‌شوند، پس بهتر است خودشان بروند، آن هم با اقدام غیرتمندانه، نه منفعلانه. من اگر جای آنها بودم، حتما این کار انجام می‌دادم.»

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر