پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار جامعه
مطالب بیشتر
کد خبر: ۵۴۸۶۸
جمعه ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۱:۴۵

فکرشهر: مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو با اشاره به وضعیت یارانه دارویی سال ۱۳۹۸، گفت: بر اساس بودجه سال ۱۳۹۸، در حوزه واکسن‌ها ۵۰۰ میلیارد تومان و در حوزه داروهای صعب‌العلاج حدود ۱۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شده است.

به گزارش فکرشهر، دکتر محمد عبده‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا، درباره وضعیت یارانه دارو بودجه سال ۱۳۹۸، گفت: در بودجه امسال برای حوزه دارو پیش‌بینی‌هایی انجام شد، اما با اعتبارات تعیین‌شده در بحث داروهای یارانه‌ای و داروهای بیماران صعب‌العلاج مقداری کسری بودجه داریم.
وضعیت یارانه دارو در سال ۱۳۹۸

وی افزود: بر اساس بودجه سال ۱۳۹۸، در حوزه واکسن‌ها ۵۰۰ میلیارد تومان و در حوزه داروهای صعب‌العلاج حدود ۱,۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شده است. البته آقای دکتر نمکی با سازمان برنامه و بودجه صحبت‌هایی داشتند و قول داده شد که بودجه و یارانه دارو اصلاح شود؛ به‌طوریکه در حوزه داروهای صعب‌العلاج و یارانه‌ای به ۲,۲۰۰ میلیارد تومان برسد و در زمینه واکسن‌ها اعتبارمان با حدود ۴۰۰ میلیارد تومان افزایش به ۹۰۰ میلیارد تومان افزایش یابد.
داروی کشور تابع مبادلات ارزی

عبده‌زاده در ادامه صحبت‌هایش درباره وضعیت دارویی کشور در سال ۱۳۹۸، گفت: وضعیت دارویی ما تابع مبادلات ارزی و وضعیت سیستم بانکی کشور است. در حوزه وزارت بهداشت برنامه‌ریزی دقیقی برای دارو و افزایش استوک‌ها و ذخایر دارویی انجام شده، اما در خارج از حوزه وزارت بهداشت، تأمین و تخصیص به موقع ارز حائز اهمیت است. بر این اساس باید به موقع ارز داروهایمان را از بانک مرکزی دریافت کرده و آن‌ها را به شرکت‌های دارویی ارئه دهیم.

مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو با بیان اینکه در سال گذشته روند تأمین و تخصیص ارز دولتی برای تهیه دارو خوب بود، ادامه داد: امسال هم تازه کار را آغاز کردیم و امیدواریم بتوانیم کار تأمین دارو را به خوبی پیش بریم. از طرفی تا پایان سال گذشته حجم زیادی از مطالبات دارویی هم پرداخت شد. مطالبات شرکت‌های پخش از بخش دولتی هم تا آخر اسفند حدود ۱,۸۰۰ میلیارد تومان بود که قسمت عمده آن مربوط به شش ماهه دوم سال بوده است و به نظر می‌آید که روند طبیعی در پرداخت مطالبات دارویی وجود دارد. فعلاً در بحث پرداخت و دریافت مطالبات روند طبیعی را طی می‌کنیم.
نگاهی به ذخایر دارویی کشور

عبده‌زاده تاکید کرد: در حوزه داروهای تولید داخل ذخیره ما تا شهریور ماه خوب است و انبارهایمان ذخیره دارند، اما در بخش داروهایی وارداتی چون نیازها روزانه است، مقداری ذخایر پایین‌تر است، اما برنامه‌ریزی‌هایمان را در این حوزه به دقت دنبال می‌کنیم تا مشکلی ایجاد نشود.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر