پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
اختصاصی «فکرشهر»
فکرشهر: کارگاه «ضرورت‌های آموزشی و ترویج حقوق اساسی» و آیین تجلیل از مقام معلم برجسته حقوق عمومی کشور، استاد سید محمد هاشمی در مجتمع دانشگاهی خلیج‌فارس دانشگاه آزاد اسلامی واحد دشتستان برگزار شد...
کد خبر: ۵۵۰۵۵
چهارشنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۳:۰۰

فکرشهر: کارگاه «ضرورت‌های آموزشی و ترویج حقوق اساسی» و آیین تجلیل از مقام معلم برجسته حقوق عمومی کشور، استاد سید محمد هاشمی در مجتمع دانشگاهی خلیج‌فارس دانشگاه آزاد اسلامی واحد دشتستان برگزار شد. 

به گزارش فکرشهر، در این نشست، دکتر سید محمد هاشمی، استاد تمام بازنشسته شده دانشگاه شهید بهشتی که به پدر حقوق عمومی ایران نیز شهرت دارد، در خصوص چیستی و کار ویژه‌های اصلی حقوق اساسی اظهار داشت: وجود دولت برای هر جامعه پیشرفته‌ای ضرورت دارد، اما دولت یک نهاد ساخته دست بشر است و دقیقاً به همین خاطر، چه در تفکر فلسفی غرب و چه در تفکر اسلامی، دولت از طرف مردم و برای مردم ایجاد شده است؛ لذا قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصریح دارد که حکمرانی اساساً مخصوص پروردگار است اما خداوند انسان را بر سرنوشت خویش حاکم کرده است. مردم در تحقق این حق الهی یک نظام سیاسی - حقوقی را ایجاد می‌کنند تا از طرف آن‌ها نیازهایشان را برطرف کند و حقوقشان را از آسیب‌ها مصون بدارد. حقوق اساسی ایجاد شده است تا قدرت دولت را تنظیم کند از سوی دیگر آزادی‌های اساسی شهروندان را در مقابل قدرت تضمین نماید. یعنی کارویژه حقوق اساسی تنظیم و تضمین است. ازاین‌رو حقوق اساسی با روابط افقی مردم با یکدیگر کمتر سروکار دارد، و اساساً برای تنظیم رابطه میان قدرت دولت و حقوق شهروندان ایجاد شده است.

سید محمد هاشمی در بخش دیگری از سخنانش، از افتخار به معلم بودن خود گفت و توضیح داد: از سال 1339 که تقریباً هیچ‌کدام از حضار محترم این جمع هنوز به دنیا نیامده بودند، این‌جانب به شغل معلمی اشتغال داشتم و همواره این شغل را یک شغل انبیایی و عاشقانه می‌دانسته‌ام. سپس اشاره کردند که متأسفانه در دوره ریاست جمهوری آقای احمدی‌نژاد، به‌واسطه آنکه من نقدهایی داشتم، بنده و برخی دیگر از همکاران برجسته دانشگاهی را به‌صورت اجباری بازنشسته کردند و حتی یکی از همکاران از فرط ناراحتی و بی‌احترامی که به ایشان به‌عنوان یک معلم شده بود، سکته کردند. 

وی، با خواندن سروده‌ای از خود در وصف مقام معلم، سخنانشان را به پایان رساند.

به گزارش فکرشهر، آرین قاسمی، بازرس انجمن حقوق اساسی ایران، سخنران دیگر این کارگاه بود.

دکتر قاسمی گفت: در حوزه‌های مختلف حقوقی بیشتر با نام‌های شماری از استادان برجسته شناخته می‌شود و غالباً حقوق مدنی را با دکتر امیرناصر کاتوزیان، حقوق تجارت را با دکتر ربیعا اسکینی و حقوق جزا را با دکتر گلدوزیان و ... می‌شناسیم. در حوزه حقوق اساسی نیز این اتفاق‌نظر وجود دارد که حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران را با نظریات دکتر سید محمد هاشمی می‌شناسیم و ازاین ‌جهت دکتر هاشمی از استادان بزرگی هستند که به گردن همه حقوقدانان ایرانی حق دارند و گرایش حقوق عمومی را ایشان در ایران پایه گذاشتند.

وی، در اهمیت حقوق اساسی و ضرورت آموزش و پژوهش در این حوزه سخن گفت و اینکه چطور ارائه یک تفسیر عالمانه از برخی از اصول قانون اساسی عملاً توانست در مورد عضویت برخی معلمان در برخی انجمن‌ها که در رویه قضایی جرم تلقی می‌شد، نور آزادی بتاباند و این رویه را متوقف کند.

 

به گزارش فکرشهر، در این مراسم که با حضور جمعی از استادان حقوق، معاونت دانشگاه، جمعی از اعضای انجمن حقوق  اساسی بوشهر و دانشجویان برگزار شد، دکتر امیر ملک‌زاده، دبیر نمایندگی بوشهر انجمن حقوق اساسی ایران نیز در رابطه با اهمیت حقوق اساسی و کارکردهای آن و نیز ضرورت‌های مطالعه، تحقیق و فعالیت در حوزه حقوق اساسی سخن گفت و از حضور دکتر سید محمد هاشمی در استان بوشهر تقدیر و تشکر کرد.

در پایان این کارگاه که دوشنبه ـ 9 اردیبهشت ماه 98 ـ با ابتکار انجمن حقوق اساسی ایران-شعبه بوشهر و انجمن علمی حقوق دانشگاه آزاد اسلامی واحد دشتستان، برگزار شد، از مقام استاد فرزانه دکتر سید محمد هاشمی تقدیر شد و با تقدیم تصویر نقاشی سیاه‌قلمی که دانشجویان رشته معماری تهیه کرده بودند و هدایایی از طرف انجمن علمی حقوق دانشگاه آزاد اسلامی به دکتر هاشمی و گرفتن عکس‌های یادگاری دانشجویان و استان با دکتر هاشمی، مراسم پایان یافت. 

 

 

 

 

 

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر