سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
اختصاصی «فکرشهر»/ توسط فعالان اجتماعی برگزار شد:
فکرشهر: در نشستی که به بهانه تکریم و تقدیر از زحمات بخشدار سابق «ارم» برگزار شد، حاضرین به بررسی عملکرد محمدمهدی مشایخی ـ بخشدار سابق ارم ـ پرداختند...
کد خبر: ۵۵۱۲۹
جمعه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۸

فکرشهر: در نشستی که به بهانه تکریم و تقدیر از زحمات بخشدار سابق «ارم» برگزار شد، حاضرین به بررسی عملکرد محمدمهدی مشایخی ـ بخشدار سابق ارم ـ پرداختند.

به گزارش فکرشهر، در این نشست که شامگاه روز پنج شنبه ـ 12 اردیبهشت ماه 1398 ـ با حضور برخی اعضای شوراهای اسلامی، دهیاران، معتمدین بخش ارم و فعالان اجتماعی، فرهنگی، مذهبی و ورزشی این بخش برگزار شد، حاضرین برخی اقدامات و تاثیر حضور مشایخی در بخش را ذکر و یادآوری کردند.

پاکدستی، پیگیری های بخشدار سابق درباره آب بخش ارم، راه، مخابرات و آنتن تلفن، پیگیری های شخصی وی در حدی که تصور می شد یکی از اهالی منطقه است، کمک هایی که به ورزش بانوان بخش انجام داده بود، احترام گذاشتن به مراجعین و مردم و راه انداختن کار آن ها، تربیت نیروی انسانی در بخشداری در حد یک بخشدار جدید، هزینه کردهای شخصی برای مراسم های عمومی، خدمات ماندگار وی در حوزه های مختلف به نحوی که در میان بخشداران سابق بی نظیر بوده و... از جمله مباحثی بود که مطرح شد و در انتها، حاضرین اذعان داشتند که «نام محمدمهدی مشایخی در بخش ارم، مانا خواهد بود».

بخشدار سابق ارم نیز در این نشست با قدردانی از برگزاری جلسه، گفت: سی ماه گذشته برای من پر از خاطرات خوب بود؛ در مسیر هر چه فکر کردم که خاطره بدی به ذهنم بیاید، خاطره ای بد نیافتم. آن قدر این مردم خوب، میهمان نواز و عزیز بودند که واقعا دل کندن از بخش ارم برای من خیلی سخت بوده و به جز خاطرات و لحظات خوب، چیزی از این جا نبرده ام.

محمدمهدی مشایخی ادامه داد: شاید کم تر مدیری در پنج سال گذشته در دولت تدبیر و امید باشد که همه بحران هایی که ممکن است یک مدیر در دوره خدمت سی ساله اش تجربه کند، تجربه کرده باشد در حالی که من در دو و نیم سال گذشته همه بحران ها از سیل و طوفان و زلزله، برف و سرمازدگی و خشکسالی و... را تجربه کرده ام و با وجود مردم خوب، شوراها، دهیاران و معتمدینی که قوت قلب بودند، الان اینجا نشسته ام و فقط لحظات خوب را در ذهن دارم.

وی گفت: تمام تلاشم را کردم که گام های بزرگی را برای مردمی که شایسته بهترین ها هستند، بردارم، اگر چه قطعا مشکلات بسیاری همچنان باقی است و نتوانسیم آن چه شان و منزلت این مردم بزرگ بود، انجام دهیم و آن چیزی که دوستان در این جلسه گفتند، از لطف و بزرگی خودشان بود.

مشایخی گفت که احترام به مردم وظیفه اش بوده و توضیح داد: چون مردم ولی نعمت بودند، من حق نداشتم جلوی مردم درشتی یا گردن فرازی کنم؛ احترام، وظیفه ام بوده و سرلوحه کارم احترام به مردم بوده و تمام تلاشم را کردم که خدمتگزار خوبی برای مردم باشم.

وی در بخش دیگری از سخنانش، به تعدادی از عملکردهایش اشاره کرد و گفت: وظیفه اصلی وزارت کشور، برگزاری انتخابات است و شاید مهم ترین کاری که یک وزارت کشوری انجام می دهد هم همین باشد که انتخابات را با همراهی همه شوراها، دهیاران، معتمدین، فعالان اجتماعی و نیروهای نظامی و...، سالم برگزار کند. ما هم در ارم، انتخاباتی را برگزار کردیم که حتی یک صندوق هم باطل نشد و کم ترین تنش را داشتیم علی رغم همه حساست هایی که وجود داشت.

محمدمهدی مشایخی ادامه داد: یک صندوق ما در شهر تنگ ارم مورد اعتراض قرار گرفت. روزی که داشتند صندوق را باز می کردند، همان روز در یکی از شهرهای شهرستان دشتستان، صندوقی را بازشماری کردند و حدود 55 رای جابجا شد و جای نفر پنجم و ششم عوض شد و من این استرس را داشتم که نکند برای صندوق ما هم این اتفاق بیفتد ضمن این که در بازشماری به واسطه خطاهای انسانی، پنج درصد خطا طبیعی است و من خدا را شکر می کنم که صندوق ما بازشماری شد ولی حتی یک رای هم جابجا نشد. انتخاباتی را برگزار کردیم که به گفته خود دوستان، کم ترین تنش ها را داشتیم و این به واسطه بزرگی همه شما بود.

بخشدار سابق ارم، نقطه ضعف خود در سی ماه خدمتش در این بخش را، حوزه اجتماعی و فرهنگی عنوان کرد و توضیح داد: آن قدر گرفتار حوزه عمرانی شدیم که در حوزه فرهنگی و اجتماعی کم کاری هایی داشتیم. برنامه من برای سال 98، تمرکز بر فعالیت های فرهنگی و اجتماعی بود و دهیاران عزیز که تشریف دارند در جریان این مساله هستند، ولی این نعمت از من سلب شد که خدمتگزار شما باشم و این توفیق را ندارم. با این وجود اولین آشنایی من با آقای خدری ـ روابط عمومی بخشداری در 10 ماه گذشته ـ انتقادات ایشان به من بود که در اینستاگرام انتقاد می کردند که شما در حوزه فرهنگی و اجتماعی کاری نمی کنید و من همان جا هم خدمت ایشان عرض کردم ما در بخشداری و وزارت کشور، ناظر و هماهنگ کننده هستیم و این که خوب کار نکردیم به این علت است که دستگاه های متولی ما خوب کار نکردند وگرنه هر جا که سمنی یا گروهی آمدند و خواستند کاری فرهنگی انجام دهند، من اندازه توانم سعی کردم که حمایت کنم. جشنواره بازی های بومی ـ محلی را که ویترین فرهنگ غنی مردم این بخش بود در حوزه روستایی و عشایری و خود شهر تنگ ارم، با حضور اهالی، مقامات دولتی و نماینده مردم در مجلس برگزار کردیم با وجود همه سختی هایی که کشیدیم و همه سنگ اندازی هایی که تا لحظه آخر شد که این مراسم برگزار نشود. در بخش مراسم های ملی و مذهبی هم برنامه هایی داشتیم و در حوزه بانوان و به ویژه ورزش بانوان، خوب کار شد و من کار اصلی را حاصل کار خانم راستی - مشاور بخشدار در امور بانوان - می دانم که تلاش کردند و بدون کوچک ترین چشمداشتی بود و بدون این که ما بتوانیم زحمات ایشان را به عنوان حداقلی از لحاظ مالی جبران بکنیم، در حوزه ورزش بانوان کارهای خوبی صورت گرفت.

مشایخی اهم اقدامات انجام شده در حوزه عمرانی را نیز مطرح کرد و گفت: قبل از آمدن به بخش ارم، مطالعه و بررسی کرده و مشکلات بخش ارم را احصا کرده بودم. مهم ترین مشکلش را آب شرب می دیدم و همه جا این مشکل وجود دارد. در سال 95 و زمانی که من اینجا خدمت مردم رسیدم، کارگاه سد تنگ ارم به طور کامل تعطیل بود و پیمانکار تقریبا جمع کرده بود و همه چیز را  برده بود. دو هفته بعد از حضورم، پروژه را فعال کردم و نخستین آبگیری هم چهار ماه بعد در زمستان 1395 انجام دادیم؛ آبگیری اولیه برای درزگیری و افزایش ارتفاع تاج خالی شد و ظرفیت سد از 3.2 میلیون مترمکعب به 4.2 میلیون مترمکعب افزایش یافت. خط انتقال آن هم الان 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و آن روزی که من از خدمت مردم مرخص شدم، 6 تا 7 کیلومتر دیگر مانده بود که انجام شود تا به دهرود برسد و قبلا هم تا تنگ ارم رسیده بود.

وی ادامه داد: آب برخی روستاها را هم باید از منابع داخلی و چاه های آب تامین می کردیم. چاه آب رودفاریاب را از ردیف داخلی تخصیص دادیم و پیمانکار مشخص شد و الان نمی دانم شروع به کار کرده یا نه؛ تلخاب به همین شکل. خیرک و دهرود علیا هم مشکل داشتند و چاه ها را کف شکنی کردیم و فکر کنم یکی از روستاهایی که مشکل نخواهد داشت، دهرود علیا است و دهرود سفلی هم که پیمانکار شروع به کار کرده و قابلیت اطمینان سد تنگ ارم تا روستای دهرود سفلی هم با این دو چاه ان شااله افزایش پیدا می کند و وقتی تصفیه خانه سد تنگ ارم مشکل پیدا کند، این روستاها در مضیقه قرار نخواهند گرفت. برای روستای شکرک، قول 20 روزه دادم و 2 روزه مشکل آب این روستا را حل کردیم و من شرمنده دوستانم در روستای تنگ فاریاب هستم و اگرچه توانستیم ردیف اعتباری برای مخزن روستای تنگ فاریاب بگیریم ولی هنوز اجرایی نشده. برای رَوَنی هم لوله کشی و مخزن اجرا شد و برای پشت پر هم جلسه ای داشتیم و در سال 98 ساماندهی آب پشت پر هم انجام خواهد شد. 

بخشدار سابق ارم افزود: دومین موضوع، آب کشاورزی بود؛ چون معیشت مردم ارم از راه کشاورزی و دامپروری است. در حوزه کشاورزی، شب همان روزی که آقای سعادت - نماینده مردم در مجلس - اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس را برای گوجه خارج از فصل که کیلویی صد تا دویست تومان شده بود و مشکلاتی وجود داشت، به منطقه آوردند، من در میهمانسرای استانداری خدمت استاندار رسیدم؛ 9 میلیارد تومان پول برای آبیاری نوین به استان بوشهر رسیده بود که من 6 میلیارد آن را همان جا از آقای سالاری - استاندار سابق - و آقای منوچهری - مدیرکل جهاد کشاورزی- قول گرفتم؛ کار شروع شد و بالای 2 هزار هکتار مزرعه در بخش ارم را آبیاری نوین انجام دادیم. 

وی ادامه داد: در بحث آبخیزداری هم، در اولین جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان که با محوریت یک منطقه برگزار می شد و همه اعضای حاضر در جلسه از بخش ارم و مصوبات برای بخش ارم بود، یکی از مصوبات این بود که برای بخش ارم، آبخیزداری در اولیت تخصیص بودجه قرار گیرد. من 22 بهمن 97 با آقای محمدی - مدیرکل منابع طبیعی - صحبت می کردم و ایشان گفت که بالای 7 میلیارد تومان در سال 96 و 97 در حوزه آبخیزداری در بخش ارم کار کردیم. در روستاهای خیرک، شکرک، پشت پر، پرجونک، باغتاج و رودفاریاب کار شد و مابقی روستاها هم اگر کار نشد، مطالعات نداشتیم چرا که در سال های گذشته متاسفانه مطالعات انجام نشده بود. الان مطالعات انجام شده و به ما قول دادند که در سال 98 هم این بخش را ویژه ببینند.

محمدمهدی مشایخی به حوزه ارتباطات هم پرداخت و توضیح داد: واقعا مشکل ارتباطی داشتیم. الان هم نمی گوییم مشکل را حل کرده ایم؛ یکی از اولین اقدام ها این بود که همراه اولمان را فورجی کردیم و سیستم را ارتقا دادیم. فیبر نوری، تا چهوک پیشرفت فیزیکی دارد. در جلسه شورای اداری با حضور وزیر محترم ارتباطات و فناوری اطلاعات، تمام مصوبات جلسه، بخش ارم و بوشکان بود با مصوبات بیشتر برای بخش ارم که این حاصل چندین ساعت مذاکره با آقای سعادت، نماینده محترم مردم در مجلس است که جا دارد از زحمات و نگاه ویژه ایشان به بخش ارم تشکر کنم؛ ضمن این که قبل از شورای اداری شهریورماه 97، یکی از دوستانم که مشاور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هستند و البته هم استانی هم نیستند، با من تماس گرفتند و گفتند الان خدمت آقای وزیر هستم و مشکلات شما چیست؟ من اطلاعات را از خانم خدادادی - مسوول مخابرات بخش ارم - گرفتم و مشکلات را به ریز به ایشان دادم و همان جا با آقای وزیر صحبت کردند و الحمدلله ضمن این که فیبر نوری تا شهر تنگ ارم می آید و روزی که بخشدار ارم نبودم و سعدآباد هم نبودم، روز 27 فروردین ماه 98، خدمت آقای سملیان ـ مدیر کل ارتباطات وفناوری اطلاعات استان بوشهر ـ بودم، 100 کیلومتر فیبر نوری دیگر برای بخش ارم از شهر تنگ ارم تا رونی و پشت پر را هم مصوب کردیم؛ انتخاب پیمانکار از شرکت مخابرات صورت گرفته و طبق قولی که داده اند تا پایان سال، تحویل خواهد شد.

وی افزود: آنتن موبایل را هم مشکل داشتیم که در روستاهای خیرک و شکرک پیشرفت فیزیکی خوب است و در روستای سنا بن سنا هم جانمایی شده و فونداسیون کار شده و در تنگ درکش هم به همین شکل؛ من به مردم دهرود علیا قول دادم و از این فیبر نوری که از کنار روستایشان گذشته، قطعا منتفع خواهند شد و مشکلشان حل خواهد شد. آنتنی که در تنگ درکش نصب می شود، از 3 ـ 2 کیلومتری که از پل نمازگاه وارد می شوی تا رودفاریاب را پوشش می دهد. هزینه این آنتن ها با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است و نه مخابرات و ایرانسل و های وب و...، روستای جمیله و تلخاب هم در مراحل بعدی هستند؛ فکر می کنم از 6 سهمیه ای که به استان بوشهر داده بودند، 4 یا 5 سهمیه را ما گرفته ایم و امیدوارم مشکل حل شود، چون داریم کار می کنیم.

بخشدار سابق ارم، گفت: حوزه بهداشت و درمان، یکی از دغدغه های جدی ما بوده و هست. قبل از حضور من، دو اتفاق تلخ در این منطقه افتاد؛ بحث عقرب گزیدگی و موضوعات و حواشی که در رسانه ها و فضای مجازی مطرح شده بود. از همان زمان، بحث مرکز جامع سلامت شهر تنگ ارم را پیگیر بودم و چندین بار دو طرف ماجرا را بردیم سر میز نشاندیم و توافق هم صورت گرفت ولی یا این سمت کم کاری کرد یا آن سمت؛ ولی الحمدلله هم مرکز الان آماده افتتاح است و هم دیوارکشی و محوطه سازی آن انجام شده و با حضور موسسه خیریه، خدمات چشم پزشکی و دندانپزشکی هم در دو سه ماهی به مردم ارایه شد. درحوزه روستایی نیز، خانه بهداشت پشت پر، دهرود علیا، خیرک و باغتاج نوسازی شدند و به زودی در خیرک و باغتاج هم افتتاح می شوند.

او گفت: خدمت دیگر دولت، گازرسانی به شهر تنگ ارم و 6 یا 7 روستای ما بود که انجام شده و در آخرین پیگیری ای  که من انجام داده ام، نقشه هادی تمام روستاهای باقی مانده ای که از نعمت  گاز برخوردار نشده اند را گرفته و به شرکت گاز داده ام و قول تا پایان سال 98 را داده اند که تمامی روستاهایمان از این نعمت برخوردار شوند.

مشایخی به تعریض محور دهرود ـ تنگ ارم و پیشرفت آن هم اشاره کرد و درباره مسیر پل نمازگاه تا تنگ ارم توضیح داد: برای مسیر تنگ ارم ـ نمازگاه، همیشه مورد سوال بودیم که چه کردید؟ اینجا لازم است هم از آقای سعادت ـ نماینده مردم در مجلس ـ تشکر کنم و هم یکی از فرزندان بزرگ این مردم، آقای مهندس رستمی ـ مدیرکل راه و شهرسازی ـ که کار بزرگی کرده؛ جاده تنگ ارم ـ نمازگاه در تقسیم بندی راه ها، یک جاده روستایی بوده است؛ حضور آقای آخوندی، وزیر سابق راه و شهرسازی و معاون ایشان ـ آقای مهندس امینی ـ در بخش و تلاش های آقایان سعادت و رستمی، باعث شد که در کمیته فنی وزارت راه و شهرسازی، به جاده شریانی تبدیل وضعیت پیدا کند؛ این به این معناست که قبل از آن نمی توانستیم از اعتبارت ملی حتی یک ریال برای این جاده هزینه کنیم و اعتبارات شهرستانی و استانی هم پاسخگوی این جاده که به قیمت امروز شاید حدود 150 میلیارد تومان نیاز باشد، نبود. اما الان، طرح به سازمان برنامه و بودجه کشور رفته و تا این قسمت بخشدار هیچ کاری انجام نداده است، جز پیگیری و درخواست از استاندار و فرماندار که آقای وزیر را به این منطقه بیاورند؛ و مرحله بعد این بود که اعتبار بگیریم؛ در جلسه ای که با حضور جمع محدودی از استان، در سفر آقای رییس جمهور خدمت آقای واعظی ـ رییس دفتر رییس جمهور ـ بودیم، نامه ای را که از طرف شورای بخش نوشته بودیم، به آقای واعظی دادم و همان روزی که حکم مرا برای سعدآباد نوشتند، جواب نامه آمد که به وزیر راه و شهرسازی دستور پیگیری داده اند و ان شااله از طرف مردم خود بخش پیگیری شود که طرح روی زمین نماند.

وی گفت: برای بهسازی جاده گیسکان، 2 میلیارد و 400 تومان از محل اعتبارات نفت اختصاص داده شد و یکی از مطالبات مردم بخش به خصوص روستاهای خیرک و شکرک، جاده خیرک به سرمشهد بود که خیلی پیگیری کردیم؛ در اقدام اول، 550 میلیون تومان از محل ارزش افزوده عشایری گذاشتیم که ان شااله پیگیری شود و آن جاده هم بهسازی شود.

بخشدار سابق ارم، یکی دیگر از مشکلات اساسی بخش را مشکل برق عنوان کرد و افزود: برق، حتی سال 95 که آمدم، مورد مطالبه مردم بود. فکر می کنم در تاریخ دولت ها یک چیز بی نظیر بود که در هفته دولت 96، کلنگ پست برق ارم را زمین زدیم و در هفته دولت 97 افتتاح کردیم آن هم با خط انتقالی که از کلمه تا تنگ ارم در آن جاده صعب العبور و معارضینی که داشت، کشیده شد و من همین جا هم از بزرگواری که زمین را در اختیار قرار داد و هم عزیزانی که اجازه دادند خط انتقال، با سرعت خوبی اجرا شود، تشکر می کنم. 

وی گفت: این مسایل را گفتم نه به این عنوان که بگویم منِ مشایخی کاری کردم، می خواهم بگویم که بخشی از مشکلات را ما توانستیم حل کنیم؛ خیلی باید تلاش کنیم، من هر جا که هستم، با افتخار خودم را یکی از مردم بخش ارم می دانم، اگر مردم این افتخار را به من بدهند و من را از مردم خودشان بدانند؛ هر جا دستم برسد برای این بخش تلاش می کنم و مطمئن باشید تمام تلاشم را برای پیشرفت روزافزون این بخش انجام خواهم داد.

محمد مهدی مشایخی با تشکر از همه کسانی که در این مدت با او همکاری داشتند، افزود: اگر چه بعضی ها علی رغم دم از دغدغه بخش داشتن، به جای همراهی سنگ اندازی کردند و کسانی که در همین جمع هستند با من تماس می گرفتند و می گفتند بگذارید جواب بدهیم، اما گفتم نه، هنر من این است که با عملکردم خودم را ثابت کنم و نه در فضای مجازی. با کم ترین حاشیه سعی کردم کار کنم؛ اگر چه به من انگ دزدی میز بخشداری و پرده بخشداری زدند ولی گفتم حاشیه ها را بگذارم کنار و من تلاش خودم را می کنم و بهترین قاضی، مردم هستند و خودشان قضاوت می کنند.

وی در پایان اضافه کرد: از حضور همه حاضرین، معتمدین بخش، فعالین فرهنگی اجتماعی و مذهبی، شوراهای اسلامی، دهیاران، مسوولین اداراتی که همکاری کردند، کارکنان بخشداری، نیروی انتظامی، به طور ویژه خانم نفیسه راستی، مشاور محترم امور بانوان و آقای محمد محمدزاده فرد که مشاور رسانه ای بودند و توصیه کردند که در فضای مجازی جواب کسی را ندهم و آقای اسماعیل خدری که 10 ماه آخر، زحمت روابط عمومی بخشداری و زحمت برگزاری این جلسه را کشیدند، و همه دوستان دیگر، صمیمانه سپاسگزاری می کنم.

به گزارش فکرشهر، در این نشست، بخشدار سابق ارم قول داد هر وقت سوال یا ابهامی از سوی اهالی بخش درباره سی ماه حضور وی به عنوان بخشدار مطرح شد، با وجود رفتن از بخش ارم، پاسخگو باشد و در پایان نیز، هدایایی به عنوان تقدیر از سوی اهالی به محمدمهدی مشایخی اهدا شد.

 

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر