جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۵۵۴۸۷
يکشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۵

فکرشهر: مدیرکل کمیته امداد استان بوشهر گفت: در رمضان گذشته ۱۲ میلیارد تومان کمک مردمی جمع‌آوری شد که امسال برای ۲۲ میلیارد تومان جذب کمک‌های مردمی برنامه ریزی کرده‌ایم.

به گزارش فکرشهر به نقل از مهر، احمد لطفی صبح یکشنبه در نخستین شورای زکات شهرستان تنگستان اظهار داشت: طرح‌های مختلف و متنوعی برا جذب کمک‌های مردمی در دستور کار داریم که می‌توان به طرح اکرام ایتام، بسته‌ها و سیدهای غذایی، سفره‌های افطاری، زکات فطریه و سایر کمک‌ها اشاره کرد.

وی اضافه کرد: در ایام ماه مبارک رمضان سال گذشته، مردم استان بوشهر در قالب طرح‌های ذکر شده ۱۲ میلیارد تومان به این نهاد کمک کردند که امسال برای ۲۲ میلیارد تومان جذب کمک‌های مردمی برنامه ریزی کرده‌ایم.

لطفی به اهمیت زکات اشاره کرد و با بیان اینکه زکات یک واجب الهی و یک ظرفیت عظیم است، افزود: تاکنون اقدامات شایسته‌ای در زمینه ترویج فرهنگ زکات انجام شده اما تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم.

مدیرکل کمیته امداد استان بوشهر با بیان اینکه وضعیت جغرافیایی شهرستان تنگستان مستعد تولید گندم و خرما است تصریح کرد: با یک برنامه عملیاتی می‌توانیم ضمن توجه به اهمیت فردی، اجتماعی و اقتصادی زمینه ارتقای آن را فراهم سازیم.

وی با اشاره به زکات به عنوان یک اقتصاد اجتماعی ادامه داد: پرداخت زکات سبب ارتقا نوع دوستی و نشاط اجتماعی می‌شود و می‌تواند سبب توسعه محیط پیرامونی در شهرها و روستاها شود که به عنوان یک ویژگی به آن توجه شود.

لطفی ادامه داد: در کنار فعالیت‌های دولت اسلامی، زکات می‌تواند نیازهای زیرساختی روستاها و محلات شهرهای کوچک کم برخوردار را رفع کند و مردم وقتی می‌بینند که با پرداخت زکات، تأثیر مستقیمی در رفع مشکلات آنها دارد از میل و اشتیاق بیشتری برای پرداخت زکات بهره مند می‌شوند.

مدیرکل کمیته امداد استان بوشهر بیان کرد: اعتمادسازی یکی از راهکارهای افزایش پرداخت زکات است و اگر اعتماد لازم درباره نحوه هزینه کرد زکات در مردم ایجاد شود، به خودی خود شاهد ارتقای پرداخت زکات خواهیم بود.

لطفی با اشاره به اینکه متوسط دریافت زکات در سطح کشور ۱۰ درصد ظرفیت موجود و در استان بوشهر ۲۰ درصد است، بیان کرد: با ایجاد یک طرح مطالعاتی و ظرفیت سنجی مناسب می‌توان با ایجاد یک شبکه سازی وسیع برای شناسایی و جذب مودیان زکات در راستای افزایش جمع آوری زکات اقدام کرد.

وی با اعلام اینکه نیاز است که نحوه جمع‌آوری زکات از حالت سنتی خارج شود، گفت: با استفاده از روش‌های نوین تبلیغاتی در کنار ارتباطات چهره به چهره، امکان اطلاع رسانی با وجود آیات، روایت و احادیث قرآنی به شکل وسیع‌تری می‌تواند انجام شود.

جمع آوری زکات فطریه به شکل متمرکز

عبدالحسن رفیعی پور فرماندار شهرستان تنگستان اظهار داشت: ترویج فرهنگ زکات در بین اقشار مختلف جامعه و به خصوص کشاورزان و باغداران ضروری است.

وی افزود: نیاز است که با یک آسیب شناسی، روش‌ها و زمینه‌های جذب بیشتر زکات از مودیان مشخص شود تا با اطلاع رسانی وسیع در خصوص هزینه کرد زکات، میزان زکات جمع آوری شده از مودیان افزایش یابد.

فرماندار شهرستان تنگستان تصریح کرد: چشم انداز موجود نشان دهنده رشد آگهی مودیان زکات است هر چند که تا نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم.

رفیعی پور با اشاره به تورم موجود در جامعه بیان کرد: دولت در راستای کمک به اقشار مختلف جامعه و به خصوص اقشار نیازمند و آسیب پذیر اقدام به ارائه بسته‌های حمایتی متفاوتی کرده که در تخصیص به مجموعه کمیته امداد و خانواده‌های تحت پوشش به خوبی دیده می‌شود.

وی با اعلام اینکه سال گذشته ۱۲ تن خرما به ارزش ۲۰۰ میلیون تومان به عنوان زکات در این شهرستان جمع آوری شده، ادامه داد: پیشنهاد می‌کنم که در سال جاری بحث فروش خرمای جمع آوری شده از محل زکات انجام و میزان ریالی آن به خانواده‌های تحت پوشش تخصیص یابد.

فرماندار شهرستان تنگستان با اشاره به ضرورت مدیریت جمع آوری زکات فطریه به شکل متمرکز، گفت: سعی ما این است که با مدیریت بهینه از پراکندگی جمع آوری زکات فطریه جلوگیری شود تا در خصوص هزینه کرد آن شاهد انحرافی توسط انواع و اقسام مراکز خیریه نباشیم.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر