جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
کد خبر: ۵۵۵۷۴
دوشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۵

فکرشهر: اعتراضات پوچ و دست‌های پشت‌پرده شده حکایت این روزهای فوتبال ما که فقط هواداران فوتبال را از لذت بردن از این رشته ورزشی محروم کرده است.

به گزارش فکرشهر، روزنامه شرق نوشت: هفته بیست‌ونهم لیگ برتر می‌توانست قهرمانی زودهنگام را برای پرسپولیس به ارمغان بیاورد، اما با توقف تمام مدعیان، کار به هفته پایانی کشید. این اتفاق اما حواشی عجیبی را در پی داشت؛ این که مربیان بار دیگر «دست‌های پشت‌پرده» را عامل اصلی عدم موفقیت تیمشان معرفی کردند.
دقیقاً همان همیشگی!
اعتراضات مربیان و مدیران فوتبال در لیگ برتر مختص دیروز و امروز نیست و تقریباً بعد از هر نتیجه‌ای که باب میل مربی نباشد، انگشت اشاره به سمت کسی می‌رود که تا امروز معرفی نشده؛ «دست‌های پشت‌پرده». لفظ دست‌های پشت‌پرده اولین‌بار توسط امیر قلعه‌نویی در لیگ پنجم مطرح و وارد دایره لغات فوتبالی ایران شد که هر بار تیمی نتیجه نمی‌گیرد از این لفظ استفاده کند. این عادت که حالا ظاهراً به شکل اپیدمی درآمده، دیگر مختص مربی خاصی نیست و گاه‌وبی‌گاه از این کلمه سوءاستفاده می‌شود.

جدیدترین اعتراض اما به هفته بیست‌ونهم لیگ برتر برمی‌گردد که تقریباً تمام تیم‌های مدعی عنوان قهرمانی نسبت به قضاوت داوران اعتراض داشتند. برانکو ایوانکوویچ که در فصل جاری برخلاف گذشته خیلی بی‌پرده و صریح نسبت به سوت‌های داوران اعتراضش را بیان می‌کند، در پایان مسابقه با ماشین‌سازی گفت: داور دو پنالتی ما را ندید و در صورت قضاوت صحیح، برنده این مسابقه و قهرمان لیگ برتر شده بودیم. برانکو پیش‌تر نیز جملات قصار جالبی را به زبان آورده و در دفاع از تیمش مدعی شده بود حتی یک اوت به سود پرسپولیس در این چند سال نگرفته‌اند!

فرهاد مجیدی اما شنبه‌شب و پیش از خروج از ورزشگاه در جمع خبرنگاران از «فوتبال کثیف» پرده برداشت: «امروز شاهد اشتباه داوری بودیم ولی من اسم آن را اشتباه داوری نمی‌گذارم و شاهد یک فوتبال کثیف بودیم.»

علی خطیر، معاون باشگاه استقلال، هم در مناظره برنامه رادیویی تهران ورزشی پرده از شرط‌بندی پنج میلیون‌دلاری در هر یک از مسابقات لیگ برتر ایران برداشت: «من نمی‌دانم باید چه گفت. زحمت یک‌ساله یک تیم و ۳۰ میلیون هوادار به راحتی به واسطه سوت یک فرد از بین می‌رود. این یک اشتباه داوری نبوده است. اگر حرف بزنیم باید به ۱۰ جا پاسخ بدهیم و اگر نزنیم حقمان را می‌خورند. من از کمیته اخلاق می‌خواهم این بازی را پیگیری کند. یک فرصت صددرصدی ما صفر می‌شود. داور خط از ۵۰ متری پرچم بالا می‌برد. مسئله شرط‌بندی در فوتبال ایران بیداد می‌کند. من آمار می‌دهم. به ازای هر بازی در ایران به مبلغ پنج میلیون دلار شرط‌بندی می‌شود.»

مخترع لفظ دست‌های پشت‌پرده (امیر قلعه‌نویی) که چندسالی است با داشتن چند مشاور رویه صحبت‌هایش را تغییر داده، یکباره در فصل جاری همان رویکرد سابق را در پیش گرفت؛ اعتراضات تندوتیز لب خط و هجمه علیه داور حین مسابقه و پس از آن در نشست خبری با انجام مصاحبه‌های آتشین مسیر فوتبالی را منحرف می‌کند. قلعه‌نویی که در اواسط این فصل مصاحبه عجیبی را علیه علیرضا فغانی انجام داد، باز هم نسبت به دست‌های پشت‌پرده شاکی است. سرمربی سپاهان قبلاً با قلدرخان نامیدن فغانی اعلام کرد هیچ‌وقت او را نخواهد بخشید: «به نظرم این آقا یک خودشیفتگی کاذب پیدا کرده و از بالا به پایین به همه تیم‌های فوتبال، بازیکنان و مربیان نگاه می‌کند. خودش را قلدرخانِ فوتبال ایران می‌داند. هیچ‌کس هم جرأت ندارد به او بگوید بالای چشمت ابرو است. نگاه کنید ببینید هفته قبل در قائمشهر چه جنجالی به راه انداخته است. آیا کسی بود که به اشتباهات محرز او واکنش نشان بدهد.»

این واکنش‌های هیجانی که نشئت‌گرفته از احساسات هواداران در درون استادیوم و فضای مجازی است، جو فوتبال ایران را متشنج‌تر از قبل کرده است.

بد نیست نگاهی بیندازیم به تعریف و تمجید قلعه‌نویی از فغانی، درست زمانی که این مربی در تراکتورسازی مشغول فعالیت بود: «باعث افتخار من است که مربی تیمی بودم که فغانی داوری آن را برعهده داشت. او نماد داوری فوتبال ایران است که فینال المپیک و فینال جام باشگاه‌های آسیا را سوت زده است و باید او را حمایت کنیم تا فینال جام جهانی را هم سوت بزند و باید بستری فراهم کنیم تا فغانی‌های دیگر هم به وجود بیایند.»

از لیگ پنجم تا هجدهم؛ یعنی بیش از ۱۳ سال این کلیدواژه با امیر قلعه‌نویی عجین شده، اما یک بار هم به طور مشخص او مطرح نکرد که چه ارگان یا شخصی است که با او مشکل دارد و جلوی موفقیت‌های تیم‌های تحت هدایتش را می‌گیرد؟

در فصل جاری، تیم فوتبال سایپا در هفته بیست‌ودوم در مسجدسلیمان مقابل نفت این شهر به برتری یک بر صفر رسید اما علی دایی، سرمربی وقت این تیم، در نشست خبری پس از این مسابقه انتقادات تندی را نسبت به کمیته داوران و فدراسیون فوتبال مطرح کرد. دایی که در آن دیدار توسط داور مسابقه از زمین اخراج شده بود، عنوان کرد: «هیچ‌وقت ندیده بودم داور چنین اشتباهات واضح و بزرگی انجام دهد. متأسفانه مانده‌ام چرا کمیته داوران کاری انجام نمی‌دهد. حتماً یک غرضی در کار است. شما که ما را به راحتی و با اشتباهات داوری از جام حذفی کنار گذاشتید و در دیدار برابر داماش پنالتی ما را نگرفتید. چرا می‌خواهید ما را قلع‌وقمع کنید؟ از کودکی به من یاد داده‌اند مقابل بی‌عدالتی و ظالم بایستم!»

ایستادگی در برابر ظلم، کلیدواژه‌‎ اکثر صحبت‌های علی دایی به‌عنوان سرمربی در هر تیمی است. شهریار فوتبال ایران اما اصولاً در پایان دیداری که تیمش نتیجه دلخواه را نگرفته مسائل جانبی را پیش می‌کشد، اما به جز یک بار که درباره داوری محسن قهرمانی دست به افشاگری زد، مورد دیگری را مطرح نکرد که این چه ظلمی است که باید یقه علی دایی را در دیدار با نفت مسجدسلیمان بگیرد و دایی بدون اشاره به نام خاصی از کنار آن عبور کند؟

اعتراض دیگر باشگاه‌ها مثل نساجی مازندران، پدیده مشهد و … نیز در همین راستاست. باشگاه تراکتورسازی نیز پس از پایان دیدار تیمش در هفته هفدهم با نساجی مازندران بیانیه مفصلی درباره اشتباهات داوری منتشر کرد و عقیده داشت دست‌هایی در کار است تا مانع از قهرمانی نماینده تبریز شود: «بدیهی است داوران نیز به‌عنوان یک انسان از اشتباه مبرا نیستند و در این راستا، اگر ضعف داوری جدال سرنوشت‌ساز با پرسپولیس در هفته سیزدهم را که به دنبال آن گل سالم تراکتورسازی از سوی کمک‌داور مردود اعلام شد، به پای چشم غیر مسلح بگذاریم، اما در مورد اشتباهات در صحنه‌هایی که حتی جای بحث برای کارشناسان را هم باقی نمی‌گذارد، این ذهنیت را در اذهان شکل می‌دهد که اراده‌ای برای جلوگیری از قهرمانی تیم تراکتورسازی در لیگ برتر وجود دارد.»

۴۴ سال پیش سریال «دایی‌جان ناپلئون» به کارگردانی ناصر تقوایی در تلویزیون پخش شد. ارباب خانه توهم توطئه داشت که تمام حواشی منفی منزلش از بیرون هدایت می‌شود و با همین تئوری که هیچ‌وقت هم فاش نشد جان باخت. حکایت این روزهای فوتبال ما؛ اعتراضات پوچ، دست‌های پشت‌پرده فقط هواداران فوتبال را از لذت دیدن این رشته ورزشی محروم کرده است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر