سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۵۵۶۵۷
چهارشنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۱

فکرشهر: بخشدار بردخون گفت: روزانه 200 هکتار اراضی کشاورزی بردخون ضد ملخ صحرایی سمپاشی می‌شود.

به گزارش فکرشهر به نقل از فارس، علی اخلاقی صبح امروز در حاشیه سمپاشی اراضی بردخون اظهار داشت: ملخ‌های صحرایی بیشتر به دنبال سبزی و گیاهان سبز هستند و در بهار تولید مثل و رشد می‌کنند که اگر کنترل نشوند به محصولات کشاورزی خسارت جبران ناپذیری می‌زنند.

بخشدار بردخون افزود: این گونه ملخ‌ها با وجود رطوبت رشد بیشتری می‌کنند و به صورت راهپیمایی به سمت دامنه کوه حرکت می‌کنند که نیاز است با همه امکانات با آنان مبارزه شود تا مانع تکثیر و رشدشان شویم.

وی اضافه کرد: باید تلاش کنیم با پایش روزانه محل‌های استقرار و هجوم ملخ‌ها مشخص و شناسایی شود و موضوع با سرعت به دست اندرکاران اطلاع داده شود تا اقدامات لازم صورت گیرد.

اخلاقی ادامه داد: همه ادارات و نهادهای دولتی و غیردولتی، شوراهای اسلامی، بسیجیان، دهیاران، سمن‌ها، دستگاه‌های اجرایی بویژه کشاورزان به یاری جهاد کشاورزی بشتابند تا این دوره با موفقیت سپری شود و کمترین خسارت به منطقه وارد شود.

بخشدار بردخون با تقدیر از تلاش‌ها و فعالیت‌های جهاد کشاورزی شهرستان و بخش، ابراز داشت: همه افراد با امکانات سمپاشی و وسایل نقلیه و نیروی انسانی  مشارکت کنند تا کار سرعت گیرد و خسارت‌ها به حداقل برسد و سال زراعی مناسبی را سپری کنیم.

وی با بیان اینکه با دستور و نظارت استاندار و فرماندار فعالیت‌ها سرعت می‌گیرد، گفت: روزانه بین 150 تا 200 هکتار از اراضی کشاورزی و مراکز استقرار ملخ‌ها سمپاشی می‌شود که در این زمینه از دستگاه‌های پشت تراکتور و زمینی و با استفاده از نیروهای مردمی و کشاورزان به صورت بسیجی وار اقدام می شود.

اخلاقی خواستار پایش همگانی و گزارش به جهاد کشاورزی شد و افزود: در برخی از مسیرها تراکتور قادر به حرکت نیست و نیازمند هموار سازی مسیر با استفاده از دستگاه‌های راهسازی است که انتظار همکاری داریم.

مسؤول جهاد کشاورزی بخش بردخون نیز گفت: فاز دوم مبارزه با ملخ صحرایی از 30 فروردین در استان آغاز شده و همچنان ادامه دارد که اکیپ‌های پایش در منطقه در حال ردیابی و پایش و سمپاشی مناطق آلوده هستند.

حدیث بحرینی افزود: در منطقه بردخون نیز اکیپ‌های پایش متشکل از نیروهای جهاد کشاورزی از بهمن 97 کار پایش مستمر و ردیابی ملخ صحرایی را انجام داده و از اواخر فروردین امسال با مشاهده دسته‌جات پوره ملخ صحرایی عملیات سمپاشی در کانون‌های ردیابی شده شامل شیبرم، زیدون، ملسوخته و جنوب آبکش با همکاری تعدادی از کشاورزان منطقه در حال انجام است.

وی اضافه کرد: با توجه به برداشت گندم دیم در مناطق آلوده و پایان برداشت گوجه فرنگی گزارشی در زمینه خسارت به مزارع و باغات منطقه دریافت نشده که امیدواریم با ادامه عملیات مبارزه و نابودی ملخ‌های مهاجم از خسارات احتمالی در سال آینده جلوگیری شود.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر