سر خط خبرها:

داستان ملانصرالدین و روزگار امروز بازار خودرو

فکرشهر: یکی از نمایشگاه‌داران اتومبیل در اراک گفت: می‌گویند روزی ملانصرالدین به دروغ به افراد یک محله گفت سر کوه آش تقسیم می‌کنند، تمام مردم به سمت کوه روانه شدند، سپس ملأ که دید سیل جمعیت زیاد است خودش نیز دروغ خودش را باور کرد و پیش خود گفت شاید بالای کوه آش می‌دهند و به سمت کوه روانه شد. روزگار امروز بازار خودرو هم این گونه شده و کار به جایی کشیده که برخی افراد شایعه‌های خودشان را هم درخصوص قیمت خودرو باور می‌کنند و در مجموع، بازار دروغ و شایعه به نابسامانی اوضاع قیمت خودروها دامن می‌زند.

به گزارش فکرشهر، سید اعلا بزرگی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص وضعیت خرید و فروش خودرو با بیان ضرب المثل "چیزی که عیان است چه حاجت به بیان است" اظهار کرد: افراد معمولی توانایی افزایش قیمت خودرو را ندارند و در واقع این گرانی تنها توسط افرادی خاص با سرمایه کلان صورت می‌گیرد، افراد توانمند و حرفه‌ای در خرید و فروش ماشین، با ایجاد تنش در زمینه خرید و فروش، افزایش قیمت‌ها را در بازار خودرو سبب می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر دلال‌ها نقشی در گرانی ماشین ندارند و یکی از علل مهم گرانی خودرو فعالیت سایت‌های اینترنتی و اعلام قیمت‌های ناعادلانه در این سایت‌هاست، افزود: با بسته شدن کانال‌ها، سایت‌های فروش خودرو از جمله سایت دیوار و اینستاگرام و کانال‌های تلگرامی قیمت‌ها به روال قبل برمی‌گردد.

بزرگی با بیان اینکه متأسفانه برخی افراد سودجو از طریق فضای مجازی با ایجاد تنش‌هایی سبب بروز اینگونه مشکلات و گرانی‌ها می‌شوند، ادامه داد: قبل از گرانی، خودروساز نیاز بازار را تأمین می‌کرد و دیگر این افراد دخالتی در بازار نداشتند، اما با ورود یک موج کوچک افزایش قیمت برخی افراد موج‌سوار شروع به سوءاستفاده کردند. برخی از افراد با شرکت‌های خودروساز در ارتباط هستند به این صورت که خودرو را از شرکت خریده و با قیمت بالاتر در بازار به فروش می‌رسانند. قیمت خودرو از شرکت تا ورود به بازار ۴۰ درصد اختلاف پیدا می‌کند در نتیجه از طریق لابی بازی افراد با شرکت‌ها، سود کلانی نصیب آنها خواهد شد.

سانتافه با دلار ۲۰ هزار تومانی ۴۰۰ میلیون، با دلار ۱۴ هزار تومانی ۷۵۰ میلیون!

وی بیان کرد: در حال حاضر افرادی که سرمایه و پول زیادی دارند به منظور گردش سرمایه خود، پول و سرمایه‌شان را از بانک خارج کرده و به دنبال خرید اقلام و اجناس مختلف هستند، اکنون خرید ماشین در بازار سود بیشتری نسبت به فروش آن دارد در نتیجه افراد دارای توانمندی بالا در زمینه خرید ماشین سرمایه‌گذاری می‌کنند.

بزرگی اضافه کرد: با دلار ۲۰ هزار تومانی قیمت سانتافه ۲۰۱۵ حدود ۴۰۰ میلیون تومان بود و الان با دلار ۱۴ هزار تومانی قیمت همان ماشین به ۷۵۰ میلیون تومان رسیده است، این تفاوت‌های عجیب ناشی از اعلام قیمت‌های عجیب در سایت‌هایی همچون دیوار است و نشان می‌دهد که هیچ اهرمی جلودار این نابسامانی نیست. در این شرایط تنها راه چاره، جلوگیری از فعالیت سایت‌های دیوار، اینستاگرام و … در خصوص خرید و فروش ماشین است. اگر روال به شکل قدیم و نمایشگاه داری برگردد و نیاز بازار همانند گذشته تأمین شود قیمت‌ها نیز همانند سابق خواهد شد.

وی با بیان اینکه ۹۰ درصد گرانی‌های خودرو به علت فعالیت سایت مجازی در حوزه خرید و فروش خودرو است، خاطرنشان کرد: سایت دیوار مزایای خوبی دارد و می‌توان بسیاری از مشکلات را با استفاده از آن برطرف کرد اما متأسفانه در حال حاضر استفاده‌های نابجا و نادرست و سودجویانه از این سایت بویژه در زمینه خرید و فروش خودرو صورت می‌گیرد.

بزرگی گفت: می‌گویند روزی ملانصرالدین به دروغ به افراد یک محله گفت سر کوه آش تقسیم می‌کنند، تمام مردم به سمت کوه روانه شدند، سپس ملأ که دید سیل جمعیت زیاد است خودش نیز دروغ خودش را باور کرد و پیش خود گفت شاید بالای کوه آش می‌دهند و به سمت کوه روانه شد. روزگار امروز بازار خودرو هم اینگونه شده و برخی افراد شایعه‌های خودشان را درخصوص قیمت خودرو باور می‌کنند و با دروغ و شایعه به اوضاع نابسامان قیمت‌ها دامن می‌زنند، وگرنه تعیین قیمت ماشین از چند روز قبل، آن هم توسط سایت‌ها و کانال‌های غیرمعتبر تلگرامی امکانپذیر نیست.

وی تاکید کرد: کاسب، بازنده‌ترین قشر در این حرفه است، البته افراد خاصی هم سود کردند، اما بنده به شخصه سرمایه‌ام ضعیف شد، اگر اوایل سال ۹۷ توانایی خرید ۱۰ خودرو را داشتم در حال حاضر توانایی و سرمایه من تنها به خرید ۵ خودرو کفاف می‌دهد.

احتکار خانگی خودرو!

بزرگی با اشاره به اینکه در حال حاضر خودروی صفر با هدف سرمایه‌گذاری خرید و فروش می‌شود و خودروی کارکرده مشتری زیادی ندارد، گفت: برخی افراد که توانایی مالی بالایی دارند در خانه‌های شخصی خود تعداد زیادی ماشین نگهداری می‌کنند که این خود نوعی احتکار است و احتکار بزرگترین ضربه را به اقتصاد جامعه وارد می‌کند.

وی ادامه داد: تصمیمات خودروسازان هیچ تأثیری بر قیمت بازار ندارد و یکی از مسائلی که امروز در قیمت خودرو مؤثر است رابطه‌ها و کانال‌هایی است که برخی افراد با خودروسازان دارند. اگر خودروسازان تولید خود را به صورت صحیح وارد بازار کنند و نظارت بر آنها اعمال شود بخشی از مشکلات کاهش پیدا می‌کند.

بزرگی تاکید کرد: مسئولان باید در این زمینه ورود کنند و نسبت به سامان دادن به فضای مجازی و کانال‌های غیرمعتبر اقدام لازم را انجام دهند.

دیدگاه خود را بنویسید