پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۵۵۹۲۰
چهارشنبه ۰۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۷

فکرشهر: هجوم ملخ‌های صحرای به جنوب کشور به ویژه استان بوشهر ،اقتصادی کشاورزی را در معرض نابودی قرار داده است و این در حالی است که برای مبارزه با این آفت به تجهیزات و منابع مالی بیشتری نیاز است.

به گزارش فکرشهر به نقل از فارس، ملخ‌ها موجودات عجیبی هستند و علی‌رغم جثه کوچکی که دارند اما قدرت تخریب آنها از دیگر موجودات بسیار بالاتر است و هرگاه  به اراضی طبیعی و باغات و زمین‌های کشاورزی حمله‌ور شوند در مدت کوتاهی، ساقه‌های گیاهان و شاخه‌ها و برگ‌ها را می‌خورند و بیابانی خشک یا درختانی عریان از هرگونه برگ و میوه، از خود به یادگار می‌گذارند.

ملخ صحرایی در صدر اخبار

این روزها نام این حشره نقل محافل است و در خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری  نیز همه از هجوم ملخ‌های صحرایی به جنوب کشور و خطری که اقتصاد کشاورزی و امنیت غذایی ما را تهدید می‌کند سخن می‌گویند.

از ابتدای بهمن ماه سال گذشته که ملخ‌های صحرایی از شبه جزیره عربستان وارد ایران شدند، 6 استان کشور درگیر این آفت هستند که طبق پیش‌بینی کارشناسان بین سه تا  پنج سال آینده این ملخ‌ها  مهمانان ناخوانده کشور ما خواهند بود.

سم‌پاشی 230 هزار هکتار از اراضی کشور

براساس پیش بینی‌های سازمان خوار و بار و کشاورزی ملل متحد (فائو) سطح مبارزه با آفت ملخ صحرایی در ایران به ۶۰۰ هزار هکتار می‌رسد که  تاکنون 230 هزار هکتار از اراضی کشور علیه این آفت سم‌پاشی شده است.

تصویب 100 میلیارد ریال اعتبار

بر طبق تصمیم مجلس، سازمان برنامه و بودجه مکلف شده است 100 میلیارد ریال اعتبار برای مبارزه با آفت ملخ صحرایی در کشور اختصاص دهد که در فاز اول آن 30 میلیارد ریال پرداخت شده است که انتظار می‌رود بقیه اعتبار نیز به‌زودی تخصیص یابد تا عملیات مقابله با ملخ‌ها با گستردگی بیشتری دنبال شود .

با توجه به اینکه ریزش ملخ‌ها در ماه‌های آینده در استان‌های جنوبی از جمله بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان ادامه خواهد داشت،  اگر در این استان‌ها عملیات مبارزه  به خوبی انجام گیرد سایر استان‌های مرکزی از این آفت در امان می‌مانند.

مردم باید پای کار بیایند

از آنجایی که هجوم این ملخ‌ها در اراضی طبیعی و کشاورزی امنیت غذایی ما را هدف قرار داده است و می‌تواند تبعات جبران‌ناپذیری برای کشور داشته باشد، نیاز است که از همه پتانسیل موجود در راستای مبارزه با این آفت استفاده شود که در این بین مردم  به ویژه خود کشاورزان هم باید پای کار بیایند.

شیوع این آفت متأسفانه در استان بوشهر از شدت بالایی برخوردار  است و هفت شهرستان  درگیر این معضل جدی هستند و علی‌رغم اینکه تاکنون عملیات‌های متعدد سم‌پاشی برای مقابله با ملخ صحرایی انجام گرفته و بالغ بر 35 هزار هکتار از اراضی سم‌پاشی شده است اما کمبود منابع و تجهیزات موجب شده تا مسؤولان جهاد کشاورزی دست به دامان مردم به‌ویژه خود کشاورزان شوند تا در یک عزم عمومی برای مقابله با آفت ملخ صحرایی وارد صحنه شوند.

ورود نیروهای بسیجی

یکی از جلوه‌های زیبایی که در روزهای گذشته در سطح استان شاهد آن بودیم حضور فعالانه نیروهای بسیجی در کنار سازمان جهاد کشاورزی برای مقابله با آفت ملخ صحرایی است که بازتاب‌های خوبی در محافل خبری داشته که نیاز است خود کشاورزان و سایر اقشار جامعه نیز به یاری بشتابند و تا دیر نشده  این مهمانان ناخوانده را از بین ببرند وگرنه در سال‌های آینده باید منتظر خسارات سنگینی به کشاورزی استان باشیم.

معاون حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر در گفتگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: از ابتدای بهمن ماه که ملخ‌های صحرایی وارد منطقه شدند تا 17 فروردین ماه نزدیک به دو هزار و 100 هکتار از اراضی استان بوشهر علیه این آفت سمپاشی شده‌اند.

سم‌پاشی 35 هزار هکتار از اراضی استان

خسرو عمرانی با بیان اینکه تاکنون 35 هزار هکتار از اراضی استان سمپاشی شده است که پیش بینی می‌شود به 40 هزار هکتار برسد، افزود: 6 اکیپ ردیاب، 33 اکیپ و 110 دستگاه سم‌پاش، یک هواپیما، هشت دستگاه یو وی ال و سه  دستگاه سم‌پاش توربو لاینر و مابقی با استفاده از تراکتور، فرغون، ذنبه‌ای و پشتی است.

وی ادامه داد: شنبه این هفته یک فروند هواپیمای دیگر و سه دستگاه ماشین یو ول ال سم‌پاش وارد استان شدند تا به تجهیزات موجود اضافه شوند.

7 شهرستان درگیر آفت ملخ صحرایی

این مقام مسؤول گفت: سطح آلودگی از نقطه انتهای شهرستان دیلم هم‌مرز با استان خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد تا شهرستان دیر است که بیشترین آلودگی در شهرستان‌های دشتستان، دیلم، گناوه و دیر است.

وی عنوان کرد: تنگستان، دشتی و بوشهر در اولویت‌های بعدی هستند که در مجموع هفت شهرستان استان درگیر این آفت هستند.

نگرانی از خسارت به محصولات زراعی و نخیلات

معاون حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر با اشاره به خسارت محدود ملخ‌های صحرایی در نخیلات و مزارع جالیز دشتستان و گناوه افزود: با توجه به بلوغ رسیدن ملخ‌ها و جابجایی آنها احتمال بروز خسارت به محصولات زارعی و نخیلات وجود دارد و ما از این بابت نگران هستیم.

وی یادآور شد: این ملخ‌ها در هر صورت سه تا پنج سال آینده مهمان ما هستند و سم‌پاشی هر چقدر دقیق‌تر و بیشتر انجام دهیم تبعات این آفت کمتر خواهد بود چرا که اگر این ملخ‌ها بالغ شوند و مهاجرت کنند به نخیلات خسارت جدی وارد می‌شود، همچنین وارد استان‌های فارس و کهگیلویه و بویراحمد و مناطق مرکزی کشور می‌شوند و تبعات سنگینی به دنبال خواهد داشت.

عمرانی گفت: برای شروع سال جدید زراعی در آبان ماه نگران هستیم که شاید جمعیت ملخ‌ها بیشتر شود و خسارت‌ها زیادتر شود چون عرصه‌های در آن زمان طبیعی خشک هستند و ملخ‌ها بیشتر به سمت مزارع کشاورزی حمله‌ور می‌شوند.

وسعت آلودگی و مناطق صعب‌العبور کار را سخت کرده است

معاون حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر افزود: وسعت سطح آلودگی و صعب‌العبور بودن خیلی از مناطق کار را سخت کرده است و مناطق کاملا کوهستانی، دامنه کوه‌ها، تپه ماهورها و عرصه‌های طبیعی مقابله با این آفت را بسیار سخت کرده است.

50 تا 60 نقطه آلوده به ملخ در استان بوشهر

وی با اشاره به شرایط سخت سم‌پاشی با توجه به گرم شدن هوا خاطرنشان کرد: با این حال در دو شیفت صبح و بعد از ظهر تیم‌های سم‌پاش فعال هستند اما چون عرصه گسترده است و بیش از 50 تا 60 نقطه آلوده با سطوح مختلف داریم، امکانات و تجهیزات سم‌پاش جوابگو نیست.

عمرانی ادامه داد: برخی از مناطق امکان ورود هیچ تجهیزاتی وجود ندارد که در مناطق صعب‌العبور از پهباد استفاده می‌کنیم اما کارایی آنها هم بسیار بالا نیست که نگرانی ما را برطرف کند.

بسیج مردمی برای مقابله با ملخ صحرایی

وی عنوان کرد: با دهیاری‌ها و شوراها هماهنگی‌های لازم صورت گرفته،  اما نیاز است خود مردم به ویژه کشاورزان به کمک ما بیایند و بسیج عمومی شکل بگیرد و اگر تراکتور وسم‌پاش دارند به مراکز جهاد کشاورزی استان مراجعه کنند تا ما سم در اختیار آنها قرار دهیم و  در قالب گروه‌های هماهنگ عملیات سم‌پاشی انجام بگیرد.

دغدغه‌های بیشتر در سال زراعی جدید

این مسؤول یادآور شد: با توجه به شروع سال زراعی جدید و کشت محصول گوجه‌فرنگی در سطح گسترده در دشتی و دیر و از آن طرف نقاط آلوده در بردخون و آبدان و حاشیه کاکی و شنبه و دشتستان نگران هستیم که همه مناطق آلوده به ویژه حاشیه نخیلات منطقه آب‌پخش، سعدآباد، وحدتیه و تنگستان درگیر این معضل شوند که نیاز است مردم بیش از گذشته ورود و بسیج عمومی شکل بگیرد تا حداکثر مبارزه داشته باشیم.

10 روز طلایی

وی تأکید کرد: هر چه مبارزه بیشتر و کاملتر باشد نگرانی در سال زراعی جدید مقداری کمتر خواهد شد ولی با توجه قدرت تخریب و تکثیر ملخ‌ها نگرانی همچنان باقی است و ما یک زمان طلایی 10 روزه داریم تا قبل از اینکه ملخ‌ها وارد مرحله جفت‌گیری شوند با آنها مبارزه کنیم.

معاون حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر با اشاره به بازدید رئیس و اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس از اراضی استان، تصریح کرد: با توجه به گستردگی این آفت نیازمند حمایت‌های مالی و  تجهیزاتی بیشتر و استفاده  از ظرفیت مردم است.

وی عنوان کرد: مردم حتما باید پای کار بیایند و باید نگران  خساراتی که به کشاورزی منطقه و نخیلات وارد می‌شود، باشند و بدانند در فصل زراعی جدید و الان نخیلات کاملا در معرض تهدید هستند.

استمداد از صنایع نفت و گاز

عمرانی با بیان اینکه  صنعت نفت و گاز در استان باید برای مقابله با این بحران به کمک ما بیاید، تأکید کرد: صنایع مستقر در استان در بخش تامین منابع مالی می‌توانند به مجموعه کشاروزی کمک کنند.

وی گفت: سابقه ورود ملخ‌ها به کشور با این گستردگی  به بیش از 50 سال قبل برمی‌گردد و در استان سابقه نداشته است لذا اگر مردم  و نهادها همکاری نکنند میزان خسارات بیشتری خواهیم داشت.

به گزارش فارس،  مقابله به‌موقع و صحیح با این آفت خطرناک می‌تواند نقش مستقیمی در حفظ سلامت و امنیت غذایی کشور داشته باشد. اگرچه تاکنون اقدامات خوبی در مبارزه و سم‌پاشی علیه آفت ملخ صحرایی از ناحیه سازمان جهاد کشاورزی با همکاری نیروهای مردمی شکل گرفته است، اما  کمبود امکانات، منابع  مالی و نیروی انسانی مشکلی است که در صورت حل نشدن آن  قطعا خسارات جبران‌ناپذیری به کشاورزی در کشور به ویژه استان‌های جنوبی وارد می‌شود و نیاز است هم‌اکنون تدبیری در این زمینه اندیشیده شود.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر